Czemu Twych pleców cień; Dam, złote kaczeńce; Że świat bez mych ust martwy był; Chce, by serce chciało bić; Przytul, by świat zasnąć mógł; Obok Nas w łóżku On; W łóżku zima i szron; Pragnień rozkochany wierszyk; Basia na Kasprusiach; Miałam całym światem być.
Najnowszy album zwanego "wizjonerem jazzu", kompozytora i pianisty Leszka Kułakowskiego to zestaw "Love Songs". Do utworów teksty napisał znakomity krakowski poeta Zbigniew Książek, a całość wyśpiewała znana z formacji Przemka Dyakowskiego Take It Easy, dysponująca wyjątkowym głosem i jazzowym feelingiem, Joanna Knitter. Kułakowski współpracował z najważniejszymi postaciami polskiego jazzu, jak: Tomasz Stańko, Jan "Ptaszyn" Wróblewski, Zbigniew Namysłowski czy Janusz Muniak, a także z muzykami ze światowej czołówki jak Eddie Henderson i Ed Schuller. Na nowej płycie poza wokalistką towarzyszą mu: basista Piotr Kułakowski i perkusista Tomasz Sowiński oraz Maciej Grzywacz (gitara) i Tomasz Grzegorski (saksofony).
"Love Songs" to płyta stworzona przez pianistę i kompozytora wraz ze Zbigniewem Książkiem, którą postrzegać należy pod kątem nie tylko wspaniałych aranżacji, instrumentacji i kunsztu wokalnego Joanny Knitter, ale też jako cykl wyjątkowych poetyckich tekstów napisanych z myślą o tym właśnie projekcie. Splot poetyckich tekstów jednego z najwybitniejszych autorów piosenek, wieloletniego współpracownika Piwnicy pod Baranami, Michała Bajora i Zbigniewa Wodeckiego, z feelingiem jazzowego kwartetu wspomaganego przez orkiestrę kameralną, to zupełnie nowa estetyka i styl z jakim nie mieliśmy wcześniej do czynienia. Jazz, orkiestra smyczkowa i poezja śpiewana w jednym - tak pokrótce określić można materiał zawarty na płycie.
Znajdziemy tu mnóstwo perełek doskonale scalających fakturę muzyczną z tekstem i możliwościami wokalno-interpretacyjnymi Joanny Knitter.
Pośród bogato zaaranżowanych utworów pełnych dźwięków potężnie brzmiącej orkiestry, znajdziemy też urokliwy, kameralny utwór zaśpiewany tylko przy akompaniamencie fortepianu: "Że świat bez mych ust martwy był", oraz trzy kończące program piosenki nagrane z triem jazzowym: "Pragnień rozkochany wierszyk", "Basia na Kasprusiach" i "Miałam całym światem być".
Zaproszenie do dwóch nagrań świetnego gitarzysty Macieja Grzywacza i saksofonisty Tomasza Grzegorskiego bardzo urozmaica program płyty. Elektryczna gitara dodaje wyjątkowej siły piosence "Chce, by serce chciało bić", a z nasączonej funkiem, dynamicznej "W łóżku zima i szron" wraz z saksofonem, czyni jeden z najciekawszych utworów na całej płycie.
Ta płyta najzwyczajniej nie ma słabszych momentów. Każda z piosenek to prawdziwe kunsztownie przygotowane, świetnie brzmiące arcydziełko.
Nie wiem czy płyta wydana w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska, zapewniona ma wystarczającą dystrybucję. Uważam jednak, że materiał ze względu na ogromną wartość artystyczną, winien być szeroko rozpowszechniany. Mimo, iż jest to przedsięwzięcie wielce ambitne, ze względu na swą komunikatywność, utwory bez problemu trafią do szerokiego odbiorcy. To po prostu zestaw wyjątkowo pięknych piosenek, o jakie w dzisiejszych czasach coraz trudniej.
Płyta ukazała się w marcu 2017 roku.
"Love Songs" to płyta stworzona przez pianistę i kompozytora wraz ze Zbigniewem Książkiem, którą postrzegać należy pod kątem nie tylko wspaniałych aranżacji, instrumentacji i kunsztu wokalnego Joanny Knitter, ale też jako cykl wyjątkowych poetyckich tekstów napisanych z myślą o tym właśnie projekcie. Splot poetyckich tekstów jednego z najwybitniejszych autorów piosenek, wieloletniego współpracownika Piwnicy pod Baranami, Michała Bajora i Zbigniewa Wodeckiego, z feelingiem jazzowego kwartetu wspomaganego przez orkiestrę kameralną, to zupełnie nowa estetyka i styl z jakim nie mieliśmy wcześniej do czynienia. Jazz, orkiestra smyczkowa i poezja śpiewana w jednym - tak pokrótce określić można materiał zawarty na płycie.
Znajdziemy tu mnóstwo perełek doskonale scalających fakturę muzyczną z tekstem i możliwościami wokalno-interpretacyjnymi Joanny Knitter.
Pośród bogato zaaranżowanych utworów pełnych dźwięków potężnie brzmiącej orkiestry, znajdziemy też urokliwy, kameralny utwór zaśpiewany tylko przy akompaniamencie fortepianu: "Że świat bez mych ust martwy był", oraz trzy kończące program piosenki nagrane z triem jazzowym: "Pragnień rozkochany wierszyk", "Basia na Kasprusiach" i "Miałam całym światem być".
Zaproszenie do dwóch nagrań świetnego gitarzysty Macieja Grzywacza i saksofonisty Tomasza Grzegorskiego bardzo urozmaica program płyty. Elektryczna gitara dodaje wyjątkowej siły piosence "Chce, by serce chciało bić", a z nasączonej funkiem, dynamicznej "W łóżku zima i szron" wraz z saksofonem, czyni jeden z najciekawszych utworów na całej płycie.
Ta płyta najzwyczajniej nie ma słabszych momentów. Każda z piosenek to prawdziwe kunsztownie przygotowane, świetnie brzmiące arcydziełko.
Nie wiem czy płyta wydana w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska, zapewniona ma wystarczającą dystrybucję. Uważam jednak, że materiał ze względu na ogromną wartość artystyczną, winien być szeroko rozpowszechniany. Mimo, iż jest to przedsięwzięcie wielce ambitne, ze względu na swą komunikatywność, utwory bez problemu trafią do szerokiego odbiorcy. To po prostu zestaw wyjątkowo pięknych piosenek, o jakie w dzisiejszych czasach coraz trudniej.
Płyta ukazała się w marcu 2017 roku.
Robert Ratajczak
_______________________________________
Leszek Kułakowski: Love Songs
CD Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
CD Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
program:
1. Czemu Twych pleców cień
2. Dam, złote kaczeńce
3. Że świat bez mych ust martwy był
4. Chce, by serce chciało bić
5. Przytul, by świat zasnąć mógł
6. Obok Nas w łóżku On
7. W łóżku zima i szron
8. Pragnień rozkochany wierszyk
9. Basia na Kasprusiach
10.Miałam całym światem być
1. Czemu Twych pleców cień
2. Dam, złote kaczeńce
3. Że świat bez mych ust martwy był
4. Chce, by serce chciało bić
5. Przytul, by świat zasnąć mógł
6. Obok Nas w łóżku On
7. W łóżku zima i szron
8. Pragnień rozkochany wierszyk
9. Basia na Kasprusiach
10.Miałam całym światem być
personel:
Joanna Knitter - śpiew
Leszek Kułakowski - fortepian
Piotr Kułakowski - kontrabas
Tomasz Sowiński - perkusja
Orkiestra Kameralna Progress (dyrygent: Szymon Morus)
oraz:
Tomasz Grzegorski - saksofon
Maciej Grzywacz - gitara
Joanna Knitter - śpiew
Leszek Kułakowski - fortepian
Piotr Kułakowski - kontrabas
Tomasz Sowiński - perkusja
Orkiestra Kameralna Progress (dyrygent: Szymon Morus)
oraz:
Tomasz Grzegorski - saksofon
Maciej Grzywacz - gitara
_______________________________________