Concerto doppio per violino, viola (violoncello) e orchestra;
Concerto per pianoforte ed orchestra Resurrection;
Concertino per tromba e orchestra.
Concerto per pianoforte ed orchestra Resurrection;
Concertino per tromba e orchestra.
Krzysztof Penderecki w latach sześćdziesiątych postrzegany był jako bardzo odważny i chętnie eksperymentujący z materią muzyczną przedstawiciel tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej. Dziś jest jednym z niewielu tej klasy czynnych kompozytorów, dyrygentów i pedagogów na świecie. Jego muzyka wykonywana przez rozmaite orkiestry i solistów, ciągle wywołuje niewyobrażalne emocje i zapewnia najwyższą z możliwych jakość muzycznych doznań.
Wytwórnia DUX sukcesywnie publikuje, wydawane w charakterystycznej szacie graficznej płyty poświęcone twórczości Krzysztofa Pendereckiego. Płyty te stanowią doskonały i bardzo wnikliwy przegląd rozmaitych gałęzi twórczości kompozytora, a każdy kolejny album tej serii stanowi wyjątkową pozycję fonograficzną.
Kolejną częścią tego fascynującego cyklu jest zestaw trzech koncertów w wykonaniu istniejącej od 2008 roku Polskiej Orkiestry Iuventus, złożonej z najzdolniejszych absolwentów i studentów wyższych uczelni muzycznych, pod batutą Macieja Tworka i samego kompozytora. Nagrań dokonano w grudniu 2016 roku w Studio Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie im. Witolda Lutosławskiego.
Dwa spośród koncertów zamieszczonych w programie płyty, dedykowane są rzadko stosowanym przez Pendereckiego instrumentom solowym: fortepianowi i trąbce. W bardzo wymagających technicznie utworach słyszymy młodych solistów: Jakuba Haufę (skrzypce), Marcela Markowskiego (wiolonczela), Aleksandra Kobusa (trąbka) i największe odkrycie pianistyki ostatnich lat, niezrównanego Szymona Nehringa przy fortepianie.
Otwierający płytę Koncert podwójny skonstruowany został według schematu mogącego kojarzyć się z Koncertem na skrzypce i wiolonczelę Johannesa Brahmsa, a więc zetknięciem się z sobą dwóch koncertujących instrumentów solowych na tle orkiestry. Skrzypce i wiolonczela przez większość utworu dialogują z sobą, by w ostatnich minutach osiągnąć wspólny mianownik, przynoszący muzyczne ukojenie.
Koncert fortepianowy z trzykrotnie powracającym przejmującym chorałem, pierwotnie powstał w roku 2012 pod wpływem tragedii 11 września. Zrekonstruowana kilka lat później wersja jaką poznajemy na płycie wyposażona została w zupełnie nowe zakończenie.
Kończące płytę Concertino na trąbkę i orkiestrę to 12 minut muzyki mieniącej się rozmaitymi nastrojami i zmianami tempa. Łagodne, liryczne fragmenty przeciwstawione są dramatycznym uniesieniom i gwałtownym pauzom. Szczególną uwagę zwracają dialogi trąbki z klarnetem basowym jakie usłyszymy podczas Intermezzo.
Trzy zebrane na tej płycie koncerty skomponowane w latach 2001-2015 przez wybitnego polskiego kompozytora, to kolejna bardzo wartościowa pozycja dla każdego miłośnika współczesnej muzyki klasycznej.
Płyta ukazała się w lutym 2017 roku.
Wytwórnia DUX sukcesywnie publikuje, wydawane w charakterystycznej szacie graficznej płyty poświęcone twórczości Krzysztofa Pendereckiego. Płyty te stanowią doskonały i bardzo wnikliwy przegląd rozmaitych gałęzi twórczości kompozytora, a każdy kolejny album tej serii stanowi wyjątkową pozycję fonograficzną.
Kolejną częścią tego fascynującego cyklu jest zestaw trzech koncertów w wykonaniu istniejącej od 2008 roku Polskiej Orkiestry Iuventus, złożonej z najzdolniejszych absolwentów i studentów wyższych uczelni muzycznych, pod batutą Macieja Tworka i samego kompozytora. Nagrań dokonano w grudniu 2016 roku w Studio Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie im. Witolda Lutosławskiego.
Dwa spośród koncertów zamieszczonych w programie płyty, dedykowane są rzadko stosowanym przez Pendereckiego instrumentom solowym: fortepianowi i trąbce. W bardzo wymagających technicznie utworach słyszymy młodych solistów: Jakuba Haufę (skrzypce), Marcela Markowskiego (wiolonczela), Aleksandra Kobusa (trąbka) i największe odkrycie pianistyki ostatnich lat, niezrównanego Szymona Nehringa przy fortepianie.
Otwierający płytę Koncert podwójny skonstruowany został według schematu mogącego kojarzyć się z Koncertem na skrzypce i wiolonczelę Johannesa Brahmsa, a więc zetknięciem się z sobą dwóch koncertujących instrumentów solowych na tle orkiestry. Skrzypce i wiolonczela przez większość utworu dialogują z sobą, by w ostatnich minutach osiągnąć wspólny mianownik, przynoszący muzyczne ukojenie.
Koncert fortepianowy z trzykrotnie powracającym przejmującym chorałem, pierwotnie powstał w roku 2012 pod wpływem tragedii 11 września. Zrekonstruowana kilka lat później wersja jaką poznajemy na płycie wyposażona została w zupełnie nowe zakończenie.
Kończące płytę Concertino na trąbkę i orkiestrę to 12 minut muzyki mieniącej się rozmaitymi nastrojami i zmianami tempa. Łagodne, liryczne fragmenty przeciwstawione są dramatycznym uniesieniom i gwałtownym pauzom. Szczególną uwagę zwracają dialogi trąbki z klarnetem basowym jakie usłyszymy podczas Intermezzo.
Trzy zebrane na tej płycie koncerty skomponowane w latach 2001-2015 przez wybitnego polskiego kompozytora, to kolejna bardzo wartościowa pozycja dla każdego miłośnika współczesnej muzyki klasycznej.
Płyta ukazała się w lutym 2017 roku.
Robert Ratajczak
_________________________________________
Penderecki - Double Concerto / Piano Concerto / Trumpet Concertino
CD 2016, DUX 1345
CD 2016, DUX 1345
program:
1. Concerto doppio per violino, viola (violoncello) e orchestra
Concerto per pianoforte ed orchestra Resurrection:
2. Allegro molto sostenuto
3. Adagio
4. Allegro moderato molto
5. Adagio
6. Allegretto capriccioso
7. Grave
8. Allegro sostenuto molto
9. Andante maestoso
10.Allegro molto sostenuto (tempo dell'inizio)
11.Adagio
2. Allegro molto sostenuto
3. Adagio
4. Allegro moderato molto
5. Adagio
6. Allegretto capriccioso
7. Grave
8. Allegro sostenuto molto
9. Andante maestoso
10.Allegro molto sostenuto (tempo dell'inizio)
11.Adagio
Concertino per tromba e orchestra:
12.Andante
13.Larghetto
14.Intermezzo
15.Vivo ma non troppo
12.Andante
13.Larghetto
14.Intermezzo
15.Vivo ma non troppo
muzycy:
Jakub Haufa - skrzypce
Marcel Markowski - wiolonczela
Szymon Nehring - fortepian
Aleksander Kobus - trąbka
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
dyrygenci: Krzysztof Penderecki, Maciej Tworek
Jakub Haufa - skrzypce
Marcel Markowski - wiolonczela
Szymon Nehring - fortepian
Aleksander Kobus - trąbka
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
dyrygenci: Krzysztof Penderecki, Maciej Tworek
_________________________________________