Rowetor 04; Rowetor 03.
Carl Ludwig Hübsch należy dziś do grona najbardziej znanych jazzowych tubistów w Europie. Niemiecki muzyk zapraszany jest do udziału w przedsięwzięciach takich artystów jak m.in. Arthur Blythe, Lester Bowie, Jasper van't Hof, Hannes Zerbe, Tomasz Stańko czy Sebastian Gramss. Początkowo był klarnecistą, następnie perkusistą, by ostatecznie skierować swe muzyczne horyzonty na tubę. Mimo, iż jest to instrument, którego brzmienie wykorzystywało w swych składach wielu jazzmanów z Milesem Davisem i Henry Threadgillem na czele, trudno dziś wymienić jednym tchem wybitnych wirtuozów tego instrumentu, jak ma to miejsce w przypadku trąbki, saksofonu, czy nawet puzonu. Inaczej sytuacja wygląda w obrębie muzyki klasycznej; tutaj aż roi się od utworów w dużej mierze opartych na jej brzmieniu, że wymienię choćby "Obrazki z wystawy" Modesta Mussorgsky'ego, "Also sprach Zarathustra" i "Eine Alpensinfonie" Richarda Straussa czy dzieła Szostakowicza, Strawińskiego, Wagnera, Prokofiewa i Mahlera.
Carl Ludwig Hübsch, poszerza zakres brzmieniowy tuby analizując strukturę materialną instrumentu, traktując ją czasem jako instrument perkusyjny, uderzając i gładząc różnymi przedmiotami, a także grając przy użyciu ustników saksofonu lub bez ustnika, sycząc, jęcząc, śpiewając.
Po wyjątkowym albumie "drought" (2016) zrealizowanym przez Hübscha w trio z kanadyjskim wirtuozem violi da gamba, Pierre-Yvesem Martelem, oraz austriackim pianistą Philipem Zoubekiem, dotarł do nas dwupłytowy album "Rowetor 04 & 03", którego powstanie zainspirowała twórczość gitarzysty Keitha Rowe. W projekt zaangażowało się 20 muzyków, wśród których znajdziemy m.in. znanego z współpracy z Pablo Helde, Hansem Lüdemannem i Kathrin Pechlof kontrabasistę Roberta Landfermanna, oraz muzyków związanych z innym projektem Hübscha Ensemble X: pianistę Philipa Zoubeka i puzonistę Matthiasa Muche.
Filozofia przyświecająca projektowi opiera się na analizie pojedyńczego dźwięku i jego utrzymaniu w ramach interakcji z pozostałymi instrumentami. Nie odnajdziemy tu więc jakichkolwiek motywów melodycznych. Logiczne rozwinięcia dźwiękowej struktury w tak dużym składzie, wymaga od każdego z instrumentalistów stuprocentowego zangażowania i koncentracji. Otrzymujemy formę jednostajną, mogącą wprowadzić odbiorcę w stan medytacji lub transu.
Każda z płyt zawiera jeden długi utwór, choć nie jestem pewien czy tradycyjna terminologia ma w tym przypadku zastosowanie. To raczej dźwiękowe sety oznaczone jako "Rowetor 04" (płyta 1) i "Rowetor 03" (płyta 2). Obie sesje zarejestrowane w Kolonii dzieli dziewięć miesięcy i nieco różniące się od siebie składy, jednak idea w obu przypadkach pozostała ta sama.
Uzyskany efekt idealnie winien trafić w gusta słuchaczy znających dotychczasowe dokonania Carla Ludwiga Hübscha. Każdorazowo skierowane są one do elitarnego odbiorcy o wyszukanym guście i określonych oczekiwaniach.
Album ukazał się 12 kwietnia 2017.
Carl Ludwig Hübsch, poszerza zakres brzmieniowy tuby analizując strukturę materialną instrumentu, traktując ją czasem jako instrument perkusyjny, uderzając i gładząc różnymi przedmiotami, a także grając przy użyciu ustników saksofonu lub bez ustnika, sycząc, jęcząc, śpiewając.
Po wyjątkowym albumie "drought" (2016) zrealizowanym przez Hübscha w trio z kanadyjskim wirtuozem violi da gamba, Pierre-Yvesem Martelem, oraz austriackim pianistą Philipem Zoubekiem, dotarł do nas dwupłytowy album "Rowetor 04 & 03", którego powstanie zainspirowała twórczość gitarzysty Keitha Rowe. W projekt zaangażowało się 20 muzyków, wśród których znajdziemy m.in. znanego z współpracy z Pablo Helde, Hansem Lüdemannem i Kathrin Pechlof kontrabasistę Roberta Landfermanna, oraz muzyków związanych z innym projektem Hübscha Ensemble X: pianistę Philipa Zoubeka i puzonistę Matthiasa Muche.
Filozofia przyświecająca projektowi opiera się na analizie pojedyńczego dźwięku i jego utrzymaniu w ramach interakcji z pozostałymi instrumentami. Nie odnajdziemy tu więc jakichkolwiek motywów melodycznych. Logiczne rozwinięcia dźwiękowej struktury w tak dużym składzie, wymaga od każdego z instrumentalistów stuprocentowego zangażowania i koncentracji. Otrzymujemy formę jednostajną, mogącą wprowadzić odbiorcę w stan medytacji lub transu.
Każda z płyt zawiera jeden długi utwór, choć nie jestem pewien czy tradycyjna terminologia ma w tym przypadku zastosowanie. To raczej dźwiękowe sety oznaczone jako "Rowetor 04" (płyta 1) i "Rowetor 03" (płyta 2). Obie sesje zarejestrowane w Kolonii dzieli dziewięć miesięcy i nieco różniące się od siebie składy, jednak idea w obu przypadkach pozostała ta sama.
Uzyskany efekt idealnie winien trafić w gusta słuchaczy znających dotychczasowe dokonania Carla Ludwiga Hübscha. Każdorazowo skierowane są one do elitarnego odbiorcy o wyszukanym guście i określonych oczekiwaniach.
Album ukazał się 12 kwietnia 2017.
Robert Ratajczak
_____________________________________
Carl Ludwig Hübsch: Rowetor 04 & 03
2CD's 2017, Tour De Brass TDB9020cd
program:
CD1:
Rowetor 04
CD2:
Rowetor 03
CD1:
Rowetor 04
CD2:
Rowetor 03
personel:
Carl Ludwig Hübsch - tuba
Georg Wissel - saksofon, klarnet
Holger Werner - klarnet
Matthias Muche - puzon
Robert Landfermann - kontrabas
Etienne Nillesen - instr. perkusyjne
Joker Nies - elektronika
oraz:
Leonhard Huhn - saksofon
Andreas Wagner, Jeffrey Morgan - klarnety
Angelika Sheridan - flety
Ralph Beerkircher, Sharif Sehnaoui - gitary
Philip Zoubek - fortepian
Carter Williams - altówka
Elisabeth Coudoux - wiolonczela
Achim Tang - gitara basowa
Stefan Schonegg - kontrabas
Rie Watanabe, Fabian Jung - instr. perkusyjne
Phuong Bui - movement (inaudible)
Carl Ludwig Hübsch - tuba
Georg Wissel - saksofon, klarnet
Holger Werner - klarnet
Matthias Muche - puzon
Robert Landfermann - kontrabas
Etienne Nillesen - instr. perkusyjne
Joker Nies - elektronika
oraz:
Leonhard Huhn - saksofon
Andreas Wagner, Jeffrey Morgan - klarnety
Angelika Sheridan - flety
Ralph Beerkircher, Sharif Sehnaoui - gitary
Philip Zoubek - fortepian
Carter Williams - altówka
Elisabeth Coudoux - wiolonczela
Achim Tang - gitara basowa
Stefan Schonegg - kontrabas
Rie Watanabe, Fabian Jung - instr. perkusyjne
Phuong Bui - movement (inaudible)
_________________________________________