#26; Interlude 1; #25; Interlude 2; #27; Interlude 3; #28; Interlude 4; #23; Interlude 5; Diuna.
Zespół HoTS (Harmony Of The Spheres) powstał na przełomie lat 2011 i 2012, stawiając sobie jako jeden z głównych priorytetów wypracowanie własnego, oryginalnego brzmienia opartego na tradycji europejskiego jazzu. Grupę załorzyło czterech studentów Akademii Muzycznej w Katowicach, zaangażowanych wcześniej w projekt pod nazwą „Laboratorium muzyki – We are from here”: gitarzysta i kompozytor repertuaru formacji Mikołaj Poncyljusz, trębacz Radek Nowak, basista Adam Prokopowicz i perkusisa Kuba Kinsner. Po świetnie przyjętym w 2015 roku albumie "Harmony Of The Spheres", zespół w składzie poszerzonym do kwintetu rok później opublikował atmosferyczną płytę "Numbers".
Poszerzenie instrumentarium o saksofon tenorowy (Bartosz Tkacz) zdecydowanie wzmocniło brzmienie formacji. To jednak ciągle ten sam zespół jaki znamy z debiutanckiego albumu, tylko zdecydowanie bardziej dojrzalszy o wypracowanej formule opartej na wzajemnym zrozumieniu i wewnętrznej intuicji. Pomiędzy sześć tematów oznaczonych w większości numerami, wpleciono cykl solowych improwizowanych Interludiów (1-5) każdego z instrumentalistów, które stanowią rodzaj łączników między poszczególnymi utworami.
Ogromne wrażenie robi ponad 11-minutowy "#28" pełen intrygujących motywów kreowanych na zmianę przez tandem dęty i gitarę. Wyjątkowy impresyjny nastrój tematu doskonale harmonizuje z brzmieniem formacji.
HoTS jest na polskiej scenie jazzowej zjawiskiem wyjątkowym. W utworach zespołu, mimo że oscylujących wokół szeroko pojętego mainstreamu, znajdziemy elementy zaangażowane i złożone. To muzyka która potrafi wciągnąć nawet mało osłuchanego z jazzem odbiorcę w miejsca pierwotnie dla niego niedostępne i zdawać by się mogło przeznaczone tylko dla wytrawnego słuchacza. W łatwo przyswajalne tematy o przejrzystej strukturze HoTS wplatają formy wyrafinowane o wyszukanej i złożonej konstrukcji. Innym atrybutem płyty "Numbers" jest zachowanie dbałości o każdy najmniejszy detal, o co w muzyce improwizowanej wyjątkowo trudno. Mimo wyczuwalnej swobody z jaką muzycy poruszają się w muzycznej przestrzeni, nie naruszają pewnych niewidocznych granic aranżacyjnej elegancji.
Drugi album po udanym debiucie, to dla wielu artystów płyta niewdzięczna, która nie zawsze jest w stanie udźwignąć ciężar poprzedniczki. W przypadku HoTS mamy jednak do czyniena z prawdziwym rozwinięciem skrzydeł i większym zdecydowaniem w dążeniu ku obranemu celowi.
Album ukazał się 30 października 2016.
Poszerzenie instrumentarium o saksofon tenorowy (Bartosz Tkacz) zdecydowanie wzmocniło brzmienie formacji. To jednak ciągle ten sam zespół jaki znamy z debiutanckiego albumu, tylko zdecydowanie bardziej dojrzalszy o wypracowanej formule opartej na wzajemnym zrozumieniu i wewnętrznej intuicji. Pomiędzy sześć tematów oznaczonych w większości numerami, wpleciono cykl solowych improwizowanych Interludiów (1-5) każdego z instrumentalistów, które stanowią rodzaj łączników między poszczególnymi utworami.
Ogromne wrażenie robi ponad 11-minutowy "#28" pełen intrygujących motywów kreowanych na zmianę przez tandem dęty i gitarę. Wyjątkowy impresyjny nastrój tematu doskonale harmonizuje z brzmieniem formacji.
HoTS jest na polskiej scenie jazzowej zjawiskiem wyjątkowym. W utworach zespołu, mimo że oscylujących wokół szeroko pojętego mainstreamu, znajdziemy elementy zaangażowane i złożone. To muzyka która potrafi wciągnąć nawet mało osłuchanego z jazzem odbiorcę w miejsca pierwotnie dla niego niedostępne i zdawać by się mogło przeznaczone tylko dla wytrawnego słuchacza. W łatwo przyswajalne tematy o przejrzystej strukturze HoTS wplatają formy wyrafinowane o wyszukanej i złożonej konstrukcji. Innym atrybutem płyty "Numbers" jest zachowanie dbałości o każdy najmniejszy detal, o co w muzyce improwizowanej wyjątkowo trudno. Mimo wyczuwalnej swobody z jaką muzycy poruszają się w muzycznej przestrzeni, nie naruszają pewnych niewidocznych granic aranżacyjnej elegancji.
Drugi album po udanym debiucie, to dla wielu artystów płyta niewdzięczna, która nie zawsze jest w stanie udźwignąć ciężar poprzedniczki. W przypadku HoTS mamy jednak do czyniena z prawdziwym rozwinięciem skrzydeł i większym zdecydowaniem w dążeniu ku obranemu celowi.
Album ukazał się 30 października 2016.
Robert Ratajczak
___________________________________________
HoTS: Numbers
CD 2016, Multikulti Project MPJ020
CD 2016, Multikulti Project MPJ020
program:
1. #26
2. Interlude 1
3. #25
4. Interlude 2
5. #27
6. Interlude 3
7. #28
8. Interlude 4
9. #23
10.Interlude 5
11.Diuna
1. #26
2. Interlude 1
3. #25
4. Interlude 2
5. #27
6. Interlude 3
7. #28
8. Interlude 4
9. #23
10.Interlude 5
11.Diuna
personel:
Radek Nowak - trąbka
Bartosz Tkacz - saksofon
Mikołaj Poncyliusz - gitara
Adam Prokopowicz - kontrabas
Jakub Kinsner - perkusja
Radek Nowak - trąbka
Bartosz Tkacz - saksofon
Mikołaj Poncyliusz - gitara
Adam Prokopowicz - kontrabas
Jakub Kinsner - perkusja
_____________________________________