September Samba; Sonho Da Tarde; Oraçâo Para Amanhâ; Rio De Janeiro; Saudades; Tarde Sonhadora; Amor Brasileiro; O Trem Da Vida; Saudade Do Brasil; A Escada; Tres Estrelas; O Verâo.
[more]
Urodzony w Paryżu w 1952 roku pianista i kompozytor Roger Davidson jest artystą wyjątkowo wszechstronnym. Ceniony w środowisku miłośników muzyki klasycznej, jest jednocześnie wyjątkowym instrumentalistą swobodnie poruszającym się w estetyce tanga, muzyki klezmerskiej, rytmów latynoamerykańskich i oczywiście jazzu. Davidson jest także autorem dwóch cieszących się sporym powodzeniem książek na temat brazylijskiej muzyki. Wraz z nowym jazzowym trio utworzonym z osiadłymi w Nowym Jorku brazylijskimi muzykami, oraz znakomitym wibrafonistą i wirtuozem harmonijki ustnej Hendrikiem Meurkensem, pianista nagrał wypełniony własnymi kompozycjami album: "Oraçâo Para Amanhâ" ("Modlitwa o jutro").
Nagrania to wyjątkowo spontaniczne. Na krążku zebrano bowiem utwory zarejestrowane podczas kilku nocnych występów w klubie Zinc Bar w Nowym Jorku, nazywanym przez jego bywalców i występujących tam muzyków "przystanią brazylijskiego jazzu".
W muzyce tej odnajdziemy skrajnie kontrastujące z sobą nastroje: zadumę i smutek ("Sonho Da Tarde", "Saudades", "Amor Brasileiro") ale też beztroską zabawę w karnawałowym klimacie ("Rio De Janeiro", "A Escada", "Tarde Sonhadora").
Świetnie się złożyło że zafascynowany latynoamerykańską muzyką pochodzący z Francji Roger Davidson pozyskał do składu swego brazylijskiego tria, muzyka tak oryginalnego jak wirtuoz harmonijki ustnej i wibrafonu Hendrik Meurkens. Ten, z kolei niemiecki muzyk, mający w swym dorobku płyty nagrywane z taki mistrzami jak Charlie Byrd i Herb Ellis, dodał muzyce Davidsona wyjątkowej kolorystyki, ale też energii i nieocenionej witalności. Meurkens nie raz już udowodnił, że doskonale potrafi odnaleźć się w rozmaitych muzycznych konwencjach, że wspomnę tu choćby dwa ostatnie jego albumy o zupełnie odmiennym charakterze: kameralny "Junity" (2014) nagrany z pianistą Mishą Tsiganovem i wyrafinowany "Harmonicus Rex" (2016). Brazylijska konwencja jaką propononuje Trio Rogera Davidsona, zdaje się być również środowiskiem w którym wirtuoz czuje się jak ryba w wodzie. Odważne dialogi wibrafonu z fortepianem i pełne wigoru solówki harmonijki. to atrybuty bez których "Oraçâo Para Amanhâ" nie byłby tak przekonującym i pełnym pastelowych muzycznych barw albumem.
Przekazem całego albumu jest dążenie do pokoju i zjednoczenia świata. Tytułowa kompozycja płyty (tytuł angielski "Prayer For Tomorrow") to prawdziwa perełka. Pełna pokory i uniżenia melodia i doniosła aranżacja stanowią doprawdy piękny rodzaj jazzowej modlitwy.
Mimo że mamy do czynienia z rejestracją pochodzącą z jazzowego klubu, uwagę zwraca świetna realizacja nagrań i doskonała jakość dźwięku. Gdyby nie, słyszane po każdym utworze na drugim planie, oklaski dochodzące z sali, można by sądzić że nagrań dokonano w sterylnych warunkach studyjnych.
Premiera 14 czerwca 2017.
Robert Ratajczak
______________________________________________________________________
Roger DAVIDSON Trio with Hendrik Meurkens: Oraçâo Para Amanhâ (Prayer For Tomorrow)
CD 2017, Sounbrush Records SR 1038
program:
1. September Samba
2. Sonho Da Tarde
3. Oraçâo Para Amanhâ
4. Rio De Janeiro
5. Saudades
6. Tarde Sonhadora
7. Amor Brasileiro
8. O Trem Da Vida
9. Saudade Do Brasil
10.A Escada
11.Tres Estrelas
12.O Verâo
personel:
Roger Davidson - fortepian
Eduardo Belo - bass
Adriano Santos - perkusja
Hendrik Meurkens - wibrafon, harmonijka
______________________________________________________________________
opisy innych płyt nagranych z udzialem Hendrika Meurkensa: