Prelude in A minor; Prelude in E minor; Prelude in B minor; Mazurka in C major (transcription in D major); Mazurka in A minor; Waltz in A minor; Etude in C sharp minor (transcription in E minor); Nocturne in C sharp minor "Lento con gran espressione"; Spring; Troubled Waters; Remembrance; Lithuanian Song.
Najlepszą rekomendacją tej płyty są nazwiska muzyków i wyjątkowy repertuar. Występujący na co dzień z najznakomitszymi polskimi orkiestrami filharmonicznymi, znany z wielu płyt wiolonczelista Tomasz Strahl, oraz jeden z najwybitniejszych pianistów europejskich Janusz Olejniczak, sięgnęli po utwory Fryderyka Chopina, w tym także te rozpisane na głos i fortepian, proponując ich instrumentalne transkrypcje. Historia transkrypcji utworów Chopina sięga roku 1830 i pierwszych ich publikacji przez Antoniego Orłowskiego. Od zawsze Chopin inspiruje, stymulując wenę wielu wybitnych instrumentalistów, a rozmaite wariacje, opracowania i transkrypcje jego muzyki stają się nieuniknionym punktem twórczości współczesnych muzyków. Także ta płyta, zrealizowana przez dwójkę najwybitniejszych polskich znawców muzyki romantycznej, powstała z naturalnej potrzeby wyrażenia się poprzez chopinowskie utwory.
Warto wspomnieć, że drugim po fortepianie ukochanym instrumentem Chopina była wiolonczela, a wieloletnim przyjacielem kompozytora był francuski wiolonczelista August Franchomm. Obaj niejednokrotnie wspólnie koncertowali, a sam Chopin pisząc utwory na fortepian i wiolonczelę, partię smyczkową zawsze tworzył z myślą o Franchommie.
Zestawienie obu faworyzowanych przez kompozytora instrumentów i konfrontacja ich z utworami pierwotnie powstałymi jako wokalne, to mimo niezliczonej ilości rozmaitych opracowań, przedsięwzięcie bezprecedensowe.
Każde z zamieszczonych w programie nagrań bezwarunkowo zachwyca odkrywając przed odbiorcą nowe, nieznane dotąd aspekty Preludiów, Mazurków i Etiud. Nie może być inaczej, wszak Janusz Olejniczak to pianista o niezwykłej wrażliwości i nienagannym warsztacie, grający z ogromnym natchnieniem, a Tomasz Strahl to muzyk wyjątkowo czujący Chopina. Dowód temu dał już w 1994 roku debiutując fonograficznie genialnym albumem z utworami kameralnymi na wiolonczelę. Z kolei całkiem niedawno wiolonczelista zachwycił nas płytą z utworami kameralnymi Chopina nagraną z pianistką Agnieszką Przemyk-Bryłą i Konstantym Andrzejem Kulką ("Fryderyk Chopin - Chamber Works", 2014).
Na płycie, w tych jakże wyjątkowych transkrypcjach zachwycają zarówno te najbardziej popularne tematy jak Preludium e-moll, op. 28, nr 4 i Walc a-moll, op. 34, nr 2, jak i te mniej znane przeciętnemu odbiorcy.
Płyta "Chopin - Transcriptions for Cello & Piano" stanowi wyjątkowo wartościową pozycję fonograficzną, w nieoceniony sposób wzbogacając kolekcję blisko 7 tysięcy rozmaitych chopinowskich opracowań.
Album ukazał się 30 kwietnia 2017 roku.
Robert Ratajczak
_____________________________________________________
CD 2016, DUX 1381
program:
1. Prelude in A minor, Op. 28, No.2
2. Prelude in E minor, Op. 28, No.4
3. Prelude in B minor, Op. 28, No.6
4. Mazurka in C major (transcription in D major), Op. 33, No.2
5. Mazurka in A minor, Op. 67, No.4
6. Waltz in A minor, Op. 34, No.2
7. Etude in C sharp minor (transcription in E minor), Op. 25, No.7
8. Nocturne in C sharp minor "Lento con gran espressione", Op. posth.
9. Spring, Op. 74, No.2
10.Troubled Waters, Op. 74, No.3
11.Remembrance, Op. 74, No.6
12.Lithuanian Song, Op. 74, No.16
wykonawcy:
Tomasz Strahl - wiolonczela
Janusz Olejniczak - fortepian
______________________________________