Knowledge; Perły i dukaty XIV / Repetition; Private Conversation VIII; Niekochana; Pingwin VI; Free Witch and No Bra Queen / Sult; God Is Love; Step Into the Light; Waltzing Beyond.
EABS (Electro Acoustic Beat Session) to wrocławski septet, który swym niekonwencjonalnym podejściem do muzycznych standardów wymyka się jakimkolwiek zaszufladkowaniom. Debiutancki album EABS wypełniły utwory wybrane z dorobku Krzysztofa Komedy z lat 1962-1967, będące wyborem muzyki z "Etiudy Baletowej", utworów z filmów (m.in. “Bariera”, “Perły i Dukaty”, “Pingwin”), kompozycji ilustrujących wiersze polskich poetów oraz interpretacji muzycznych szkiców Komedy, które nigdy nie zostały ukończone. Płyta "Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)" jest koncepcyjnie ułożoną całością, a muzykę Komedy wrocławscy muzycy wzbogacili hip-hopem, funkiem i elektroniką, czyniąc album łączącym estetykę jazzu lat 60-tych z nowoczesnymi brzmieniami.
Ideą przyswiecającą działalności EABS są rekonstrukcje muzyki wielkich mistrzów. Powstanie formacji jest efektem kilkuletnich spontanicznych jam sessions, w których brali udział zarówno młodzi muzycy, jak uznane muzyczne osobistości (m.in. Natalia Lubrano, Mika Urbaniak, Natalia Przybysz, a nawet sam Dave Liebman). Z dużym zainteresowaniem spotkał się projekt EABS: "Memorial To Miles" poświęcony twórczości Milesa Davisa. Jednak to z postacią Krzysztofa Komedy związany jest pierwszy album zespołu, jaki ukazał się pod szyldem oficyny wydawniczej o znamiennej nazwie: Astigmatic Records.
Tym co odróżnia ten album od rozmaitych tribute'ów dedykowanych Komedzie, jakie w ostatnich latach wręcz zasypały krajową fonografię, jest to że nie mamy tu do czynienia jedynie z ciekawymi interpretacjami najpopularniejszych tematów wybitnego polskiego kompozytora. Muzycy EABS poszli zdecydowanie dalej, poddając prawdziwym rekonstrukcjom muzykę Komedy, uciekając się do rozmaitych współczesnych środków wyrazu. Sięgnęli też po tematy mniej oczywiste, niż bezlitośnie ograna w ostatnich latach "Kołysanka Rosemary", a nawet po fragmenty nieskończonych utworów. Co więcej: dzięki zastosowaniu nowatorskich rozwiązań, muzyka z "Repetitions" trafi także do odbiorców, dla których może być to pierwsze zetknięcie się z muzyką Krzysztofa Komedy.
Jak się tego słucha? Na pewno z ciekawością, co przyniesie każda kolejna minuta płyty, ale też ze zdumieniem i niedowierzaniem, że Komeda może TAK zabrzmieć.
Ta płyta to prawdziwy skarb, a dla zagorzałych miłośników twórczości Komedy zapewne, zaskakujący album.
Album ukazał się w czerwcu 2017.
Ideą przyswiecającą działalności EABS są rekonstrukcje muzyki wielkich mistrzów. Powstanie formacji jest efektem kilkuletnich spontanicznych jam sessions, w których brali udział zarówno młodzi muzycy, jak uznane muzyczne osobistości (m.in. Natalia Lubrano, Mika Urbaniak, Natalia Przybysz, a nawet sam Dave Liebman). Z dużym zainteresowaniem spotkał się projekt EABS: "Memorial To Miles" poświęcony twórczości Milesa Davisa. Jednak to z postacią Krzysztofa Komedy związany jest pierwszy album zespołu, jaki ukazał się pod szyldem oficyny wydawniczej o znamiennej nazwie: Astigmatic Records.
Tym co odróżnia ten album od rozmaitych tribute'ów dedykowanych Komedzie, jakie w ostatnich latach wręcz zasypały krajową fonografię, jest to że nie mamy tu do czynienia jedynie z ciekawymi interpretacjami najpopularniejszych tematów wybitnego polskiego kompozytora. Muzycy EABS poszli zdecydowanie dalej, poddając prawdziwym rekonstrukcjom muzykę Komedy, uciekając się do rozmaitych współczesnych środków wyrazu. Sięgnęli też po tematy mniej oczywiste, niż bezlitośnie ograna w ostatnich latach "Kołysanka Rosemary", a nawet po fragmenty nieskończonych utworów. Co więcej: dzięki zastosowaniu nowatorskich rozwiązań, muzyka z "Repetitions" trafi także do odbiorców, dla których może być to pierwsze zetknięcie się z muzyką Krzysztofa Komedy.
Jak się tego słucha? Na pewno z ciekawością, co przyniesie każda kolejna minuta płyty, ale też ze zdumieniem i niedowierzaniem, że Komeda może TAK zabrzmieć.
Ta płyta to prawdziwy skarb, a dla zagorzałych miłośników twórczości Komedy zapewne, zaskakujący album.
Album ukazał się w czerwcu 2017.
Robert Ratajczak
__________________________________________
EABS: Repetitions (Letters To Krzysztof Komeda)
CD 2017, Astigmatic Records AR003CD
CD 2017, Astigmatic Records AR003CD
program:
1. Knowledge (Introdukcja do Etiudy Baletowej)
2. Perły i dukaty XIV / Repetition
3. Private Conversation VIII
4. Niekochana
5. Pingwin VI
6. Free Witch and No Bra Queen / Sult (ft. Michał Urbaniak)
7. God Is Love (Bariera XIII)
8. Step Into the Light (Wiklinowy Kosz)
9. Waltzing Beyond (The Song on the Day the World Ends)
1. Knowledge (Introdukcja do Etiudy Baletowej)
2. Perły i dukaty XIV / Repetition
3. Private Conversation VIII
4. Niekochana
5. Pingwin VI
6. Free Witch and No Bra Queen / Sult (ft. Michał Urbaniak)
7. God Is Love (Bariera XIII)
8. Step Into the Light (Wiklinowy Kosz)
9. Waltzing Beyond (The Song on the Day the World Ends)
personel:
Olaf Węgier - saksofon
Jakub Kurek - trąbka
Marek Pędziwiatr - wokal, instr. klawiszowe
Vojto Monteur - gitara
Paweł Stachowiak - gitara basowa, syntezator
Marcin Rak - perkusja
Spisek Jednego - turntables, drum machine
oraz:
Michał Urbaniak - skrzypce
Olaf Węgier - saksofon
Jakub Kurek - trąbka
Marek Pędziwiatr - wokal, instr. klawiszowe
Vojto Monteur - gitara
Paweł Stachowiak - gitara basowa, syntezator
Marcin Rak - perkusja
Spisek Jednego - turntables, drum machine
oraz:
Michał Urbaniak - skrzypce
____________________________________