Toccata; Sinfonia; Amarcord; Chi Mai; The Good, The Bad And The Ugly; Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto; Azzurro; O mio babbino caro / Mattinata; Largo al factotum; Fortunella.
Kolejną pozycją w cyklu wytwórni ACT "Jazz at Berlin Philharmonic", jest album tria włoskiego pianisty Stefano Bollaniego: "Mediterraneo". Urodzony w Mediolanie w 1972 roku Bollani to jeden z najbardziej wszechstronnych pianistów jazzowych naszych czasów. Równie sprawnie porusza się w muzycznych rejonach takich mistrzów jazzu jak Chick Corea, Pat Metheny czy Martial Solal, jak wykonując tematy muzyki filmowej, przeboje pop, czy utwory z kanonu muzyki klasycznej. Podczas koncertu jaki odbył się w czerwcu 2017 roku, pianiście towarzyszyła duńska sekcja w osobach basisty Jespera Bodilsena i doskonale znanego (choćby z genialnego albumu "sun blowing", 2016) perkusisty Mortena Lunda, 14-osobowa Orkiestra Filharmoników Berlińskich pod dyrekcją Geira Lysne, oraz francuski akordeonista Vincent Peirani. Zapis tego właśnie wydarzenia wypełnia program albumu.
Stefano Bollani zgrabnie łączy rozmaite elementy muzyki europejskiej z jazzem. Szczególny nacisk, z oczywistych względów, pianista kładzie na różnorodność muzyki z rodzinnych Włoch. Stąd w programie płyty transkrypcje tematów Claudio Monteverdiego (rozpoczynające płytę "Toccata" i "Sinfonia"), Nino Roty ("Amarcord", "Fortunella"), muzyka Ennio Morricone z filmów: "Zawodowiec", "Dobry, zły i brzydki" oraz "Śledztwo w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem", wielki przebój Adriano Celentano "Azzurro", a nawet instrumentalne przeróbki arii operowych Pucinniego, Leoncavallo i Rossiniego.
Adaptacje tych jakże różnorodnych utworów z dorobku włoskiej kultury, Bollani przedstawia w jazzowej konwencji z wyjątkową naturalnością i humorem, odsłaniając ogromne możliwości zarówno jako pianista i band leader, jak precyzyjny aranżer i brzmieniowy kreator.
Berlińscy Filharmonicy kunsztownie oprawiają muzykę jazzowego tria, a udział w koncercie francuskiego mistrza akordeonu i accordiny Vincenta Peirani, stanowi wyśmienicie dopasowany ornamet.
Nie jest to pierwszy projekt Stefano Bollaniego z orkiestrą, bowiem już wcześniej pianista miał okazję współpracować z prestiżowym NDR Big Band. Jednak dopiero ten album odsłania pełnię kreatywności włoskiego muzyka w tej formule.
To wielka przyjemność móc za pośrednictwem płyty obcować z tak doskonale przygotowaną muzyką. W wyobraźni pojawiają się sceny z filmów, wielkie kreacje operowe, a nawet wspomnienia z urlopu w słonecznej Italli. Wszystko to przy dźwiękach świetnie brzmiącej orkiestry i improwizujących solistów.
Premiera 27 października 2017.
Stefano Bollani zgrabnie łączy rozmaite elementy muzyki europejskiej z jazzem. Szczególny nacisk, z oczywistych względów, pianista kładzie na różnorodność muzyki z rodzinnych Włoch. Stąd w programie płyty transkrypcje tematów Claudio Monteverdiego (rozpoczynające płytę "Toccata" i "Sinfonia"), Nino Roty ("Amarcord", "Fortunella"), muzyka Ennio Morricone z filmów: "Zawodowiec", "Dobry, zły i brzydki" oraz "Śledztwo w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem", wielki przebój Adriano Celentano "Azzurro", a nawet instrumentalne przeróbki arii operowych Pucinniego, Leoncavallo i Rossiniego.
Adaptacje tych jakże różnorodnych utworów z dorobku włoskiej kultury, Bollani przedstawia w jazzowej konwencji z wyjątkową naturalnością i humorem, odsłaniając ogromne możliwości zarówno jako pianista i band leader, jak precyzyjny aranżer i brzmieniowy kreator.
Berlińscy Filharmonicy kunsztownie oprawiają muzykę jazzowego tria, a udział w koncercie francuskiego mistrza akordeonu i accordiny Vincenta Peirani, stanowi wyśmienicie dopasowany ornamet.
Nie jest to pierwszy projekt Stefano Bollaniego z orkiestrą, bowiem już wcześniej pianista miał okazję współpracować z prestiżowym NDR Big Band. Jednak dopiero ten album odsłania pełnię kreatywności włoskiego muzyka w tej formule.
To wielka przyjemność móc za pośrednictwem płyty obcować z tak doskonale przygotowaną muzyką. W wyobraźni pojawiają się sceny z filmów, wielkie kreacje operowe, a nawet wspomnienia z urlopu w słonecznej Italli. Wszystko to przy dźwiękach świetnie brzmiącej orkiestry i improwizujących solistów.
Premiera 27 października 2017.
Robert Ratajczak
_________________________________________
Stefano Bollani Trio: Mediterraneo - Jazz at Berlin Philharmonic VIII
CD 2017, ACT 9849-2
CD 2017, ACT 9849-2
program:
1. Toccata
2. Sinfonia
3. Amarcord
4. Chi Mai
5. The Good, The Bad And The Ugly
6. Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto
7. Azzurro
8. O mio babbino caro / Mattinata
9. Largo al factotum
10.Fortunella
1. Toccata
2. Sinfonia
3. Amarcord
4. Chi Mai
5. The Good, The Bad And The Ugly
6. Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto
7. Azzurro
8. O mio babbino caro / Mattinata
9. Largo al factotum
10.Fortunella
personel:
Stefano Bollani - fortepian
Jesper Bodilsen - bass
Morten Lund - perkusja
oraz:
Vincent Peirani - akordeon, accordina
Kotova Machida, Alexander Ivic - skrzypce
Martin Stegner - altówka
Rachel Helleur - wiolonczela
Leonid Grudin - flet
Szilvia Papai - obój
Manfred Presi - klarnet
Mor Biron - waltornia
Gabor Tarkovi, Guillaume Jehl - trąbka
Stefan de Leval Jezierski, Paolo Mendes - rogi
Olaf Ott - puzon
Marion Ravot - harfa
dyrygent: Geir Lysne
Stefano Bollani - fortepian
Jesper Bodilsen - bass
Morten Lund - perkusja
oraz:
Vincent Peirani - akordeon, accordina
Kotova Machida, Alexander Ivic - skrzypce
Martin Stegner - altówka
Rachel Helleur - wiolonczela
Leonid Grudin - flet
Szilvia Papai - obój
Manfred Presi - klarnet
Mor Biron - waltornia
Gabor Tarkovi, Guillaume Jehl - trąbka
Stefan de Leval Jezierski, Paolo Mendes - rogi
Olaf Ott - puzon
Marion Ravot - harfa
dyrygent: Geir Lysne
______________________________________