Epitafium; Metamorfozy; Tempus fugit, aeternitas manet; Interferencje; Obertas z Albumu polskiego; Suita chorałowa; Album polski; Grid.
Ceniony pedagog, kompozytor i wybitny akordeonista jakim jest Profesor Jerzy Mądrawski to muzyk od lat współpracujący z współczesnymi kompozytorami i dedykujący nowe opracowania repertuaru na akordeon. Transkrypcje Jerzego Mądrawskiego w nieoceniony sposób przyczyniają się do popularyzacji tego instrumentu. Minęły czasy gdy akordeon kojarzył się przede wszystkim z muzyką ulicznych zespołów i kapel ludowych. Dziś po ten instrument coraz częściej sięgają także artyści związani z muzyką klasyczną i jazzem, pośród których wymienić można choćby Klausa Paiera, Raula Jaurenę, Luciano Biondini, Vincenta Peirani czy Fausto Beccalossiego, a w Polsce: Pawła Nowaka i Andrzeja Jagodzińskiego, których muzyka sprawia, iż dźwięki akordeonu i pokrewnej mu accordiny stają się coraz chętniej słuchanymi przez miłośników jazzu i klasyki. Kolejną płytą Jerzego Mądrawskiego po znakomitych "Akordeonowych impresjach" (2015) jest kompozytorski album "Interferences". Znajdziemy na nim utwory powstałe z myślą o rozmaitych składach kameralnych, w których wiodącą rolę powierzono akordeonowi.
Wykonanie części materiału kompozytor powierzył dwójce młodych, znakomitych akordeonistów: Rafałowi Łuc i Maciejowi Frąckiewiczowi.
Pierwszy z nich to absolwent Wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz laureat wielu nagród takich jak m.in. Lady Theodore Holland Prize, Bache Fund Prize, Park Lane Group Young Artist i Ibla Grand Prize. Rafał Łuc już jako 15-latek wystąpił jako solista Orkiestry Filharmonii Wrocławskiej, a w kolejnych latach miał okazję grać w tak prestiżowych miejscach jak: Carnegie Hall, St. Martin in the Fields, Barbican Centre czy Wigmore Hall. Młody muzyk zaangażowany jest w rozmaite projekty: duety z wiolonczelistką Jessicą Hayes, Duo Van Vliet z altowiolistą Ianem Andersonem i występy z takimi zespołami jak BBC SO, London Sinfonietta, London Contemporary Orchestra, Rambert Dance Company, oraz Filharmonią i Operą Wrocławską. Ma w swym dorobku wiele nagrań i płyt, z których warto wymienić album z utworami J.S.Bacha i A.Piazzoli nagrany z koreańską wiolonczelistką Hau-Eun Kim, czy kontrowersyjny "acc+ca" (2015).
Drugiego z solistów, Macieja Frąckiewicza znać możemy z m.in. z współpracy z Dariuszem Przybylskim i świetnej płyty "Musica in forma di rosa" (2016), ale też dzięki wielu własnym projektom, jak TWOgether Duo (z wiolonczelistką Magdaleną Bojanowicz), czy duetom z pianistą Markiem Brachą i gitarzystą Łukaszem Kuropaczewskim.
Pozostali artyści biorący udział w nagraniach to skrzypaczka Małgorzata Skorupa, wiolonczelistka Agnieszka Tomaszewska-Jasiak, gitarzysta Tomasz Grzybowski i ceniony kielecki klarnecista, na co dzień solista Orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej im.O.Kolberga, Mariusz Barszcz, który w 2015 roku zachwycił nas albumem "Polska muzyka klarnetowa XX w.".
Osiem utworów zebranych na monograficznej płycie "Interferences", dokumentuje aktywność kompozytorską Jerzego Mądrawskiego z okresu kilku ostatnich lat. Tytuł płyty odzwierciedla jej zawartość, bowiem muzyka jakiej słuchamy w ciągu trzech kwadransów, powstała dzięki zetknięciu się rozmaitych gałęzi stylistycznych. Zastosowanie rozmaitych konfiguracji instrumentalnych i form kompozycyjnych, sprawia że obcujemy z materiałem bardzo zróżnicowanym zarówno w zakresie brzmieniowym, jak konstrukcji utworów.
W programie znajdziemy m.in. trzyczęściową "Suitę chorałową" na dwa akordeony, oraz tematyczny cykl tańców "Album polski" na akordeon, skrzypce i wiolonczelę. W pozostałych konfiguracjach akordeon pojawia się także z klarnetem basowym ("Epitafium", "Metamorfozy"), gitarą ("Interferencje") oraz skrzypcami i wiolonczelą ("Grid")
Doskonale że po licznych transkrypcjach Jerzego Mądrawskiego jakie mieliśmy okazję poznać w ciągu ostatnich lat, dotarła do nas płyta złożona z własnych kompozycji jednego z największych propagatorów instrumentu, który w ostatnich latach znalazł się w centrum zainteresowania zarówno melomanów jak miłośników muzyki jazzowej.
Album ukazał się w październiku 2017.
Wykonanie części materiału kompozytor powierzył dwójce młodych, znakomitych akordeonistów: Rafałowi Łuc i Maciejowi Frąckiewiczowi.
Pierwszy z nich to absolwent Wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz laureat wielu nagród takich jak m.in. Lady Theodore Holland Prize, Bache Fund Prize, Park Lane Group Young Artist i Ibla Grand Prize. Rafał Łuc już jako 15-latek wystąpił jako solista Orkiestry Filharmonii Wrocławskiej, a w kolejnych latach miał okazję grać w tak prestiżowych miejscach jak: Carnegie Hall, St. Martin in the Fields, Barbican Centre czy Wigmore Hall. Młody muzyk zaangażowany jest w rozmaite projekty: duety z wiolonczelistką Jessicą Hayes, Duo Van Vliet z altowiolistą Ianem Andersonem i występy z takimi zespołami jak BBC SO, London Sinfonietta, London Contemporary Orchestra, Rambert Dance Company, oraz Filharmonią i Operą Wrocławską. Ma w swym dorobku wiele nagrań i płyt, z których warto wymienić album z utworami J.S.Bacha i A.Piazzoli nagrany z koreańską wiolonczelistką Hau-Eun Kim, czy kontrowersyjny "acc+ca" (2015).
Drugiego z solistów, Macieja Frąckiewicza znać możemy z m.in. z współpracy z Dariuszem Przybylskim i świetnej płyty "Musica in forma di rosa" (2016), ale też dzięki wielu własnym projektom, jak TWOgether Duo (z wiolonczelistką Magdaleną Bojanowicz), czy duetom z pianistą Markiem Brachą i gitarzystą Łukaszem Kuropaczewskim.
Pozostali artyści biorący udział w nagraniach to skrzypaczka Małgorzata Skorupa, wiolonczelistka Agnieszka Tomaszewska-Jasiak, gitarzysta Tomasz Grzybowski i ceniony kielecki klarnecista, na co dzień solista Orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej im.O.Kolberga, Mariusz Barszcz, który w 2015 roku zachwycił nas albumem "Polska muzyka klarnetowa XX w.".
Osiem utworów zebranych na monograficznej płycie "Interferences", dokumentuje aktywność kompozytorską Jerzego Mądrawskiego z okresu kilku ostatnich lat. Tytuł płyty odzwierciedla jej zawartość, bowiem muzyka jakiej słuchamy w ciągu trzech kwadransów, powstała dzięki zetknięciu się rozmaitych gałęzi stylistycznych. Zastosowanie rozmaitych konfiguracji instrumentalnych i form kompozycyjnych, sprawia że obcujemy z materiałem bardzo zróżnicowanym zarówno w zakresie brzmieniowym, jak konstrukcji utworów.
W programie znajdziemy m.in. trzyczęściową "Suitę chorałową" na dwa akordeony, oraz tematyczny cykl tańców "Album polski" na akordeon, skrzypce i wiolonczelę. W pozostałych konfiguracjach akordeon pojawia się także z klarnetem basowym ("Epitafium", "Metamorfozy"), gitarą ("Interferencje") oraz skrzypcami i wiolonczelą ("Grid")
Doskonale że po licznych transkrypcjach Jerzego Mądrawskiego jakie mieliśmy okazję poznać w ciągu ostatnich lat, dotarła do nas płyta złożona z własnych kompozycji jednego z największych propagatorów instrumentu, który w ostatnich latach znalazł się w centrum zainteresowania zarówno melomanów jak miłośników muzyki jazzowej.
Album ukazał się w październiku 2017.
Robert Ratajczak
_________________________________
Jerzy Mądrawski: Interferences
CD 2017, DUX 1424
CD 2017, DUX 1424
program:
1. Epitafium
2. Metamorfozy
3. Tempus fugit, aeternitas manet
4. Interferencje
5. Obertas z Albumu polskiego
2. Metamorfozy
3. Tempus fugit, aeternitas manet
4. Interferencje
5. Obertas z Albumu polskiego
Suita chorałowa:
6. Medytacja
7. Preludium chorałowe
8. Toccata
6. Medytacja
7. Preludium chorałowe
8. Toccata
Album polski:
9. Polonez
10.Krzesany
11.Kujawiak
12.Obertas
9. Polonez
10.Krzesany
11.Kujawiak
12.Obertas
13.Grid
muzycy:
Jerzy Mądrawski, Maciej Frąckiewicz, Rafał Łuc - akordeon
oraz:
Małgorzata Skorupa - skrzypce
Agnieszka Tomaszewska-Jasiak - wiolonczela
Mariusz Barszcz - klarnet
Tomasz Grzybowski - gitara
Jerzy Mądrawski, Maciej Frąckiewicz, Rafał Łuc - akordeon
oraz:
Małgorzata Skorupa - skrzypce
Agnieszka Tomaszewska-Jasiak - wiolonczela
Mariusz Barszcz - klarnet
Tomasz Grzybowski - gitara
________________________________________