1st Convergence; Le Tombeau de Poulenc 1; Dans le Monde de Poulenc; 2nd Convergence; Dans les Idees de Poulenc; Le Tombeau de Poulenc 2; Cadence; Le Tombeau de Poulenc 3; Dans le Sens de Poulenc; 3rd Convergence; Dans L'esprit de Poulenc; Le Tombeau de Poulenc 4.
"Le Tombeau de Poulenc" ("Nagrobek Poulenca") to kompozytorski projekt pianisty Jeana-Christophe Choleta, saksofonisty Albana Darche i kompozytora Mathiasa Rüegg, nad którym artyści pracowali już od 2015 roku. Nagrany w kilkunastoosobowym składzie cykl 12 utworów inspirowany jest twórczością jednego z najsłynniejszych francuskich kompozytorów muzyki klasycznej, Francisa Poulenca. Instrumentarium tworzą dwa fortepiany, oraz saksofony, flety, trąbka, tuba, puzon (doskonale znany w Polsce Samuel Blaser), skrzypce, kontrabas i perkusja. Forma całości kojarzyć się może z klasycznym koncertem na dwa fortepiany i orkiestrę, przetranskrybowanym na język współczesnego jazzu.
Tym co uderza tuż po uruchomieniu płyty, jest szerokie, pełne rozmaitych kolorów brzmienie jakie wypełnia dźwiękową przestrzeń. Utrzymane w klasycznej kolorystyce dzieł Poulenca utwory, pełne są błyskotliwych rozwiązań i ujmującej melodyki. Mimo instrumentalnego rozmachu, mamy do czynienia z muzyką pełną delikatności i wyjątkowo subtelną w swym przekazie.
Twórczość Poulenca należąca do stylu neoklasycystycznego, jest bardzo urozmaicona. W muzyce genialnego kompozytora - samouka, odnajdziemy liczne wpływy, pośród których wymienić można z jednej strony dokonania Strawińskiego i Chabriera, czy Bartóka, Debussy’ego i Ravela, z drugiej natomiast do głosu dochodziła jego fascynacja wodewilem i przedwojenną francuską muzyką popularną, oraz malarstwem i literaturą. Przełożenie tak złożonej muzycznej estetyki na język jazzowej orkiestry zdawać się może przedsięwzięciem karkołomnym. Tymczasem Jean-Christophe Cholet, Alban Darche i kreatywny szwajcarski kompozytor Mathias Rüegg, stworzyli muzykę mało, iż w pełni spełniającą wszelkie standardy orkiestrowego jazzu, to potrafiącą doskonale przekazać klimat właściwy dziełom francuskiego kompozytora w wykreowanym przez niego specyficznym języku dźwięków.
Wyczucie barwy, melodyka, harmoniczne innowacje i klarowność formy, właściwe Poulencowi, otrzymały wspaniałą, barwną oprawę jazzową. To także wspaniały hołd muzyków jazzowych dla jednego z najsłynniejszych francuskich kompozytorów XX wieku.
Premiera 2 lutego 2018.
Tym co uderza tuż po uruchomieniu płyty, jest szerokie, pełne rozmaitych kolorów brzmienie jakie wypełnia dźwiękową przestrzeń. Utrzymane w klasycznej kolorystyce dzieł Poulenca utwory, pełne są błyskotliwych rozwiązań i ujmującej melodyki. Mimo instrumentalnego rozmachu, mamy do czynienia z muzyką pełną delikatności i wyjątkowo subtelną w swym przekazie.
Twórczość Poulenca należąca do stylu neoklasycystycznego, jest bardzo urozmaicona. W muzyce genialnego kompozytora - samouka, odnajdziemy liczne wpływy, pośród których wymienić można z jednej strony dokonania Strawińskiego i Chabriera, czy Bartóka, Debussy’ego i Ravela, z drugiej natomiast do głosu dochodziła jego fascynacja wodewilem i przedwojenną francuską muzyką popularną, oraz malarstwem i literaturą. Przełożenie tak złożonej muzycznej estetyki na język jazzowej orkiestry zdawać się może przedsięwzięciem karkołomnym. Tymczasem Jean-Christophe Cholet, Alban Darche i kreatywny szwajcarski kompozytor Mathias Rüegg, stworzyli muzykę mało, iż w pełni spełniającą wszelkie standardy orkiestrowego jazzu, to potrafiącą doskonale przekazać klimat właściwy dziełom francuskiego kompozytora w wykreowanym przez niego specyficznym języku dźwięków.
Wyczucie barwy, melodyka, harmoniczne innowacje i klarowność formy, właściwe Poulencowi, otrzymały wspaniałą, barwną oprawę jazzową. To także wspaniały hołd muzyków jazzowych dla jednego z najsłynniejszych francuskich kompozytorów XX wieku.
Premiera 2 lutego 2018.
Robert Ratajczak
_______________________________________________________
Jean-Christophe Cholet / Alban Darche / Mathias Rüegg
Le Tombeau de Poulenc
CD 2017, Yolk J 2069
CD 2017, Yolk J 2069
program:
1. 1st Convergence
2. Le Tombeau de Poulenc 1
3. Dans le Monde de Poulenc
4. 2nd Convergence
5. Dans les Idees de Poulenc
6. Le Tombeau de Poulenc 2
7. Cadence
8. Le Tombeau de Poulenc 3
9. Dans le Sens de Poulenc
10.3rd Convergence
11.Dans L'esprit de Poulenc
12.Le Tombeau de Poulenc 4
1. 1st Convergence
2. Le Tombeau de Poulenc 1
3. Dans le Monde de Poulenc
4. 2nd Convergence
5. Dans les Idees de Poulenc
6. Le Tombeau de Poulenc 2
7. Cadence
8. Le Tombeau de Poulenc 3
9. Dans le Sens de Poulenc
10.3rd Convergence
11.Dans L'esprit de Poulenc
12.Le Tombeau de Poulenc 4
personel:
Alban Darche - saksofon
Matthieu Donarier - saksofon, klarnety
Olivier Laisney - trąbka
Pascal Vandenbulcke - flety
Samuel Blaser - puzon
Matthias Quilbault - tuba
Marie-Violaine Cadoret - skrzypce
Jean-Christophe Cholet, Nathalie Darche - fortepian
Stephane Kerecki - kontrabas
Christophe Lavergne - perkusja
Alban Darche - saksofon
Matthieu Donarier - saksofon, klarnety
Olivier Laisney - trąbka
Pascal Vandenbulcke - flety
Samuel Blaser - puzon
Matthias Quilbault - tuba
Marie-Violaine Cadoret - skrzypce
Jean-Christophe Cholet, Nathalie Darche - fortepian
Stephane Kerecki - kontrabas
Christophe Lavergne - perkusja
_______________________________________________________
Yolk Records to francuska wytwórnia płytowa założona w 1999 roku, prowadzona przez kontrabasistę, kompozytora i producenta nagraniowego, Sebastiena Boisseau. Program wydawniczy Yolk koncentruje się na wartościowych zjawiskach francuskiej muzyki jazzowej oraz międzynarodowych kolaboracjach artystów. Starannie dobierany repertuar owocuje pozycjami wyjątkowo wartościowymi i nietuzinkowymi.