│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

30.1.18

Cholet / Darche / Rüegg: Le Tombeau de Poulenc /2017/

1st Convergence; Le Tombeau de Poulenc 1; Dans le Monde de Poulenc; 2nd Convergence; Dans les Idees de Poulenc; Le Tombeau de Poulenc 2; Cadence; Le Tombeau de Poulenc 3; Dans le Sens de Poulenc; 3rd Convergence; Dans L'esprit de Poulenc; Le Tombeau de Poulenc 4.





"Le Tombeau de Poulenc" ("Nagrobek Poulenca") to kompozytorski projekt pianisty Jeana-Christophe Choleta, saksofonisty Albana Darche i kompozytora Mathiasa Rüegg, nad którym artyści pracowali już od 2015 roku. Nagrany w kilkunastoosobowym składzie cykl 12 utworów inspirowany jest twórczością jednego z najsłynniejszych francuskich kompozytorów muzyki klasycznej, Francisa Poulenca. Instrumentarium tworzą dwa fortepiany, oraz saksofony, flety, trąbka, tuba, puzon (doskonale znany w Polsce Samuel Blaser), skrzypce, kontrabas i perkusja. Forma całości kojarzyć się może z klasycznym koncertem na dwa fortepiany i orkiestrę, przetranskrybowanym na język współczesnego jazzu.
Tym co uderza tuż po uruchomieniu płyty, jest szerokie, pełne rozmaitych kolorów brzmienie jakie wypełnia dźwiękową przestrzeń. Utrzymane w klasycznej kolorystyce dzieł Poulenca utwory, pełne są błyskotliwych rozwiązań i ujmującej melodyki. Mimo instrumentalnego rozmachu, mamy do czynienia z muzyką pełną delikatności i wyjątkowo subtelną w swym przekazie.
Twórczość Poulenca należąca do stylu neoklasycystycznego, jest bardzo urozmaicona. W muzyce genialnego kompozytora - samouka, odnajdziemy liczne wpływy, pośród których wymienić można z jednej strony dokonania Strawińskiego i Chabriera, czy Bartóka, Debussy’ego i Ravela, z drugiej natomiast do głosu dochodziła jego fascynacja wodewilem i przedwojenną francuską muzyką popularną, oraz malarstwem i literaturą. Przełożenie tak złożonej muzycznej estetyki na język jazzowej orkiestry zdawać się może przedsięwzięciem karkołomnym. Tymczasem Jean-Christophe Cholet, Alban Darche i kreatywny szwajcarski kompozytor Mathias Rüegg, stworzyli muzykę mało, iż w pełni spełniającą wszelkie standardy orkiestrowego jazzu, to potrafiącą doskonale przekazać klimat właściwy dziełom francuskiego kompozytora w wykreowanym przez niego specyficznym języku dźwięków.
Wyczucie barwy, melodyka, harmoniczne innowacje i klarowność formy, właściwe Poulencowi, otrzymały wspaniałą, barwną oprawę jazzową. To także wspaniały hołd muzyków jazzowych dla jednego z najsłynniejszych francuskich kompozytorów XX wieku.
Premiera 2 lutego 2018.

Robert Ratajczak
_______________________________________________________



Jean-Christophe Cholet / Alban Darche / Mathias Rüegg
Le Tombeau de Poulenc
CD 2017, Yolk J 2069

program:
 1. 1st Convergence
 2. Le Tombeau de Poulenc 1
 3. Dans le Monde de Poulenc
 4. 2nd Convergence
 5. Dans les Idees de Poulenc
 6. Le Tombeau de Poulenc 2
 7. Cadence
 8. Le Tombeau de Poulenc 3
 9. Dans le Sens de Poulenc
10.3rd Convergence
11.Dans L'esprit de Poulenc
12.Le Tombeau de Poulenc 4

personel:
Alban Darche - saksofon
Matthieu Donarier - saksofon, klarnety
Olivier Laisney - trąbka
Pascal Vandenbulcke - flety
Samuel Blaser - puzon
Matthias Quilbault - tuba
Marie-Violaine Cadoret - skrzypce
Jean-Christophe Cholet, Nathalie Darche - fortepian
Stephane Kerecki - kontrabas
Christophe Lavergne - perkusja
_______________________________________________________

Yolk Records to francuska wytwórnia płytowa założona w 1999 roku, prowadzona przez kontrabasistę, kompozytora i producenta nagraniowego, Sebastiena Boisseau. Program wydawniczy Yolk koncentruje się na wartościowych zjawiskach francuskiej muzyki jazzowej oraz międzynarodowych kolaboracjach artystów. Starannie dobierany repertuar owocuje pozycjami wyjątkowo wartościowymi i nietuzinkowymi.