│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

26.4.18

Krzysztof Firlus - Anna Firlus: Gamba Sonatas /2018/

Christian Podbielski: Sonata in A-major for viola da gamba & basso continuo; Johann Sebastian Bach: Sonata in G-major for viola da gamba & harpsichord, BWV 1027; Christian Wilhelm Podbielski: Sonata in G-major for viola da gamba & basso continuo; Carl Philipp Emanuel Bach: Sonata in C-major for viola da gamba & basso continuo, Wq. 136.




"Gamba Sonatas" to album muzycznego małżeństwa specjalizującego się w wykonawstwie muzyki dawnej, Krzysztofa i Anny Firlus. Oboje artystów znamy z katowickiego zespołu  {oh!} Orkiestra Historyczna, skupionego wokół muzyki dawnej, wykonywanej w możliwie najbardziej jej oryginalnej formie, oraz formacji Extampore i Ensemble Chimerique.
Program płyty prezentuje Sonaty dedykowane violi da gamba przez Johanna Sebastiana i Carla Philippa Emanuela Bachów, oraz Christiana i Christiana Wilhelma Podbielskich. Wiodącej w utworach violi da gamba (Krzysztof Firlus), towarzyszy klawesyn (Anna Firlus), a całość stanowi zarazem ciekawy obraz dwóch muzycznych rodzin: rodu Bachów, oraz niesłusznie zapomnianego, mającego polskie korzenie, rodu Podbielskich. Cztery Sonaty, wybrane na płytę ukazują fenomen instrumentu uważanego w owym czasie za idealny i nie mający sobie równych.
Viola da gamba pojawiła się na muzycznych salonach u schyłku XV wieku, stając się jednym z najpopularniejszych instrumentów epoki renesansu i baroku, wykorzystywanym zarówno jako instrument orkiestrowy, jak i solowy.
Zgrabnie ułożony program tego albumu odsłania przed słuchaczem pełnię możliwości tego na nowo odkrywanego w ostatnich latach instrumentu.
Otwierająca album Sonata A-dur Christiana Podbielskiego, ze względu na swą konstrukcję wywołać może skojarzenia z kompozycjami Georga Philippa Telemanna.
Sonata G-dur Jana Sebastiana Bacha jest jedną z trzech dedykowanych przez kompozytora violi da gamba i klawesynowi, powstałych ok 1740 roku w Lipsku. Ten bardzo złożony utwór zestawia obok siebie lirykę części pierwszej, taneczność drugiej, tajemniczość trzeciej i wreszcie w finale, typową bachowską polifonię.
Nawiązująca do stylu galant Sonata G-dur Christiana Wilhelma jest z kolei jedynym utworem w dorobku kompozytora rozpisanym na violę da gamba, a kończąca program płyty Sonata C-dur Carla Philippa Emanuela Bacha emanuje sentymentalnym nastrojem i zadumą.
Każdy z kompozytorów dysponuje indywidualnym stylem wypowiedzi, wykorzystując przy tym rozmaite środki wyrazu możliwe do uzyskania dzięki fenomenie jedynego w swoim rodzaju instrumentu, violi da gamba.
Wykonawcy zadbali o wierne odtworzenie XVIII-wiecznych utworów, czyniąc zarejestrowany w Katowicach materiał wyjątkowo atrakcyjnym również dla poszukiwaczy autentycznych brzmień. Warto wspomnieć, iż Krzysztof Firlus gra na wiernej kopii violi da gamba z 1693 roku, a więc instrumentu pamiętającego czasy powstania prezentowanych na płycie kompozycji.
Album ukazał się 26 marca 2018 roku.

Robert Ratajczak


Krzysztof Firlus - Anna Firlus: Gamba Sonatas
CD 2018, DUX 1471

program:
Christian Podbielski - Sonata in A-major for viola da gamba & basso continuo:
  1. Andante
  2. Vivace
  3. Largo
  4. Tempo di menuetto
Johann Sebastian Bach - Sonata in G-major for viola da gamba & harpsichord, BWV 1027:
  5. Adagio
  6. Allegro ma non tanto
  7. Andante
  8. Allegro moderato
Christian Wilhelm Podbielski - Sonata in G-major for viola da gamba & basso continuo:
  9. Largo
10. Allegro non molto
11. Presto e scherzando
Carl Philipp Emanuel Bach - Sonata in C-major for viola da gamba & basso continuo, Wq. 136:
12. Andante
13. Allegretto
14. Arioso

wykonawcy:
Krzysztof Firlus - viola da gamba
Anna Firlus - klawesyn


 Istniejąca od 1992 roku firma fonograficzna DUX to dziś jedna z najbardziej prestiżowych wytwórni płytowych specjalizujących się w publikacji nagrań muzyki klasycznej. Płyty ze znakiem firmowym DUX charakteryzują się najwyższą jakością dźwięku i wyjątkowo staranną edycją, a publikowane nagrania skrupulatnie dokumentują to co najbardziej wartościowe we współczesnej muzyce klasycznej.