J.S.Bach / L.Godowski: Sonata nr 1 g-moll BWV 1001; C.Saint-Saens / L.Godowski: Łabędź; L.Godowski: Metamorfozy symfoniczne na tematy z J.Straussa syna Nr 3: Wein, Weib und Gesang, Elegia na lewą rękę, Studia nad Etiudami Chopina; F.Chopin / L.Godowski: Walc Des-dur op.64 nr 1; L.Godowski: Passacaglia.
[more]
Urodzony w 1870 roku, nieco zapomniany dziś pianista samouk, pedagog i kompozytor polskiego pochodzenia, Leopold Godowski, specjalizował się w transkrypcjach i bardzo wymagających studiach techniki fortepianowej biorąc za punk wyjścia dzieła innych kompozytorów. Jako pianista odniósł ogromny sukces, a po legendarnym koncercie w Berlinie w 1900 roku, Godowskiego okrzyknięto następcą Liszta. Jego styl charakteryzował się giętkością frazy, żywiołowością i ekspresyjną kolorystyką.
Wśród pozostawionych przez Godowskiego kompozycji, wyjątkowym blaskiem lśni powstała w 1926 roku "Passacaglia". Jednak najbardziej charakterystyczną gałęzią jego twórczości pozostają wirtuozowskie transkrypcje i parafrazy koncertowe. Do najsłynniejszych należą Studia nad Etiudami Chopina, Metamorfozy symfoniczne na tematy Johanna Straussa oraz transkrypcje Sonat skrzypcowych J. S. Bacha.
Z twórczością Leopolda Godowskiego zmierzył się pianista Łukasz Kwiatkowski, wielokrotnie nagradzany laureat konkursów muzycznych, pianistycznych i kameralnych, oraz autor książki "Muzyka Jana Sebastiana Bacha w twórczości fortepianowej Ferruccia Busoniego". Na płycie: "Bach, Chopin, Saint-Saens, Godowski" znajdziemy własne utwory Godowskiego, oraz jego oryginalne transkrypcje kompozycji Johanna Sebastiana Bacha, Camile Saint-Saensa, Johanna Straussa i Fryderyka Chopina.
Szczególną uwagę zwracają opracowania dwóch Etiud Chopina, uważanych za szczytowe osiągnięcie Godowskiego. Zastosowano tu wiele dodatkowych kontrapunktów i rozwiązań technicznych dostępnych tylko dla najwybitniejszych wirtuozów. Warto posłuchać jak z niebywałą gracją, elegancją i naturalnością Łukasz Kwiatkowski przeprowadza nas przez skomplikowane faktury transkrypcji.
Także kończąca płytę interpretacja złożonej z 44 wariacji, kadencji i fugi, wirtuozowskiej "Passacaglii", olśniewa w tym wykonaniu. Warto wspomnieć, iż owego czasu sam wielki Vladimir Horowitz powiedział o tym utworze że potrzebowałby sześciu rąk by go zagrać.
Zarejestrowany podczas dwóch sesji w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi materiał, stawia Łukasza Kwiatkowskiego w gronie najwybitniejszych dzisiejszych pianistów. Dla wielu melomanów płyta stanowić będzie też pierwsze zetknięcie się z magią nieznanej szerszemu odbiorcy twórczością Leopolda Godowskiego.
Album ukazał się 27 marca 2018.
Robert Ratajczak
o płycie przeczytasz również: TUTAJ
Łukasz Kwiatkowski: Bach, Chopin, Saint-Saens, Godowski
CD 2018, DUX 1464
program:
Johann Sebastian Bach / Leopold Godowski: Sonata nr 1 g-moll BWV 1001:
1. Fantasia: Adagio - Maestoso
2. Fuga: Allegro con brio
3. Siciliana: Andante espressivo
4. Finale: Presto - Vivace, con fuoco
5. Camille Saint-Saens / Leopold Godowski: Łabędź
Leopold Godowski:
6. Metamorfozy symfoniczne na tematy z Johanna Straussa syna Nr 3: Wein, Weib und Gesang
7. Elegia na lewą rękę
Studia nad Etiudami Chopina:
8. Studium nr 7 Ges-dur, pierwsza wersja Etiudy Ges-dur op.10 nr 5
9. Studium na lewą rękę nr 13 es-moll (na podstawie Etiudy es-moll op.10 nr 6)
10. Fryderyk Chopin / Leopold Godowski: Walc Des-dur op.64 nr 1
11. Leopold Godowski: Passacaglia
Łukasz Kwiatkowski - fortepian
Istniejąca od 1992 roku firma fonograficzna DUX to dziś jedna z najbardziej prestiżowych wytwórni płytowych specjalizujących się w publikacji nagrań muzyki klasycznej. Płyty ze znakiem firmowym DUX charakteryzują się najwyższą jakością dźwięku i wyjątkowo staranną edycją, a publikowane nagrania skrupulatnie dokumentują to co najbardziej wartościowe we współczesnej muzyce klasycznej.
opisy innych płyt wytwórni DUX: TUTAJ