│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

20.6.18

SCHMID & HOFMEIR: Stradihumpa /2018/

Miniature; Duetto op. 5/5; 1+1=3: The Abstraction Of Beauty; Schnabulescu Bandini; Etude in g-moll, op.18; Concertino vom Lande; Passacaglia; Unterkagner Landler; Latin Lover; La Ronde des Lutins.

[more]

"Stadihumpa" to album demonstrujący możliwości niecodziennego duetu skrzypiec i tuby. Salzburscy muzycy: Benjamin Schmid (skrzypce) i Andreas Martin Hofmeir (tuba) odkrywają dla nas zupełnie inaczej brzmiące utwory z dorobku kompozytorskiego takich twórców jak m.in. Henryk Wieniawski czy Georg Friedrich Handel. Na płycie znajdziemy też oryginalne utwory skomponowane specjalnie z myślą o tym projekcie. Schmid i Hofmeir stworzyli nieznane dotąd brzmienie oparte na repertuarze balansującym pomiędzy klasyczną muzyką kameralną a pełnym szaleńczych improwizacji jazzie.
Benjamin Schmid należy do grona najwybitniejszych skrzypków swojego pokolenia. Artysta ma za sobą występy w składach tak znakomitych orkiestr jak
Wiener Philharmoniker czy Concertgebouw Orchestra, w repertuarze obejmującym m.in. utwory Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Artysta otwarty jest też na improwizację, co udowadnia angażowaniem się w rozmaite projekty jazzowe.
Z kolei wszechstronny tubista Andreas Martin Hofmeir, owego czasu założyciel bawarskiej grupy LaBrassBanda, współpracuje dziś z klasycznymi orkiestrami w rodzaju Berlin Konzerthaus Orchestra, ciągle będąc otwartym na eksperymenty i niecodzienne wyzwania.
Trzy spotkania obu muzyków w austriackim Tonstudio Baumann w czerwcu i sierpniu 2017 roku, udokumentowane zostało właśnie tym albumem.
Poza klasycznymi tematami w jazzowych interpretacjach, płyta przynosi również kompozycje przygotowane specjalnie z myślą o wspólnych sesjach nagraniowych.
Porywająca wirtuozeria Schmida i pełna polotu gra Hofmeira, przeplatana dodatkowymi efektami w postaci prychnięć i uderzeń w instrument, odsłania ogromny potencjał duetu. Kilkakrotnie instrumenty zamieniają się rolami. Tak jest m.in.podczas pierwszej części "Concertino vom Lande" Christofa Dienza i "Latin Lover" Joao Bosco, kiedy to skrzypce przejmują funkcję harmoniczną, dając możliwość zabłyśnięcia tubie jako instrumentowi solowemu.
Czy jest w tych nagraniach coś więcej poza intrygującym eksperymentowaniem dwóch pełnych fantazji artystów? Życzę dostrzeżenia w muzyce improwizujących Austriaków mnóstwa wartości, których ja nie odczytałem.
Album ukazał się 23 marca 2018.


Robert Ratajczak 



  dystrybucja:


Benjamin SCHMID & Andreas Martin HOFMEIR: Stradihumpa
CD 2018, ACT 9864-2


program:
  1. Miniature


Duetto op. 5/5:
  2. Andante con moto
  3. Allegro capriccioso


  4. 1+1=3: The Abstraction Of Beauty
  5. Schnabulescu Bandini
  6. Etude in g-moll, op.18


Concertino vom Lande:
  7. Der wankende Traktorfahrer
  8. Am Abend dann
  9. Beim Fernsehen


10. Passacaglia


Unterkagner Landler:
11. No.4
12. No.5


13. Latin Lover
14. La Ronde des Lutins


personel:
Benjamin Schmid - skrzypce
Andreas Martin Hofmeir - tuba



opisy innych płyt z katalogu ACT: