Bedouins; Mirages; Desert's Cry; Dance; Colors Of Nothingness; Condor; Oasis; Dust Storm; Desert Remained; Garden Of Eden; Sands.
Niezwykła nowojorska pianistka Yelena Eckemoff swą każdą kolejną przygotowuje kompleksowo, publikując jednocześnie poetyckie eseje dotyczące poszczególnych kompozycji, a także jako utalentowana malarka projektując jej okładkę. Na każdym albumie artystka otacza się największymi znakomitościami światowego jazzu, których lista z każdym kolejnym albumem powiększa się o nowe nazwiska. Mając za sobą płyty nagrane z takimi muzykami jak m.in. Billy Hart, Tore Brunborg, Ben Street, Chris Potter, Adam Rogers czy Drew Gres, na nowej płycie gra swe premierowe kompozycje w towarzystwie znanych już z poprzednich płyt pianistki: Arilda Andersena (kontrabas) i Petera Erskine (perkusja), oraz Paula McCandlessa, doskonale znanego miłośnikom jazzu z formacji Oregon. Wydany w maju 2018 roku album "Desert" przynosi 11 pięknych stylowych utworów, zarejestrowanych w hollywoodzkich Conway Studios.
To album pełen klimatycznych arabskich motywów wplatanych w stricte jazzową akustyczną konwencję. Ogromny wkład w ostateczny przekaz albumu ma grający na rozmaitych instrumentach (obój, rożek angielski, saksofon sopranowy, klarnet basowy) Paul McCandless. To do niego należą pełne dalekowschodnich klimatów niejednolite i kontrastowe partie ozdabiające każdą z kompozycji. Szeroki wachlarz instrumentalny pozwala McCandlessowi na kreowanie bardzo zróżnicowanych, mimo iż osadzonych w arabskiej konwencji, motywów melodycznych. Ogromne możliwości i bogate instrumentarium McCandlessa, sprawiają iż w wielu utworach artysta zdaje się zdecydowanie dominować w kwartecie.
Na "Desert" poznajemy też mniej pokorną naturę Yeleny Eckemoff, przenoszącą nas swą muzyką w rejony bardziej zaawansowanych improwizacji, ocierających się o rozwiązania właściwe free jazzowi (otwierające album: "Bedouins", "Mirages").
Doskonale wypada znany z płyt wytwórni ECM, kontrabasista Arild Andersen, potrafiący zarówno w zachwycający sposób wykreować intymny nastrój (np. w "Garden Of Eden"), jak "dolać oliwy do ognia", serwując nam porywające, pełne dynamiki partie (świetnie wypada grając unisono z obojem w "Oasis").
Od wielu lat współpracujący z Yeleną Eckemoff, perkusista Peter Erskine (onegdaj muzyk formacji Weather Report, ostatnio słyszany na fenomenalnym albumie: "How Long Is Now?" , 2016 - Iiro Rantalą i Larsem Danielssonem), to perfekcjonista i prawdziwy mag perkusji oraz rozmaitych "przeszkadzajek", każdorazowo potrafiący swą precyzyjną, a zarazem stylową grą wzbogacić utwory zarówno rytmem jak różnorodnymi stylowymi ornamentami.
"Desert' to piękny koncepcyjny album przenoszący nas na rozgrzane pustynne piaski, które przemierzamy w jazzowej karawanie znakomitych artystów. Orszak ten podąża drogą wyznaczoną przez artystkę wyjątkową i jedyną w swoim rodzaju, a słyszaną muzykę ilustrują piękne eseje zamieszczone w książeczce dołączonej do płyty.
Yelena Eckemoff nie zwalnia tempa, bowiem jeszcze w tym roku ukaże się płyta zrealizowana w gwiazdorskim sekstecie (Eckemoff / Alessi / Monder / Howes / Gress / Baron), a na rok 2019 planowana jest płyta pianistki nagrana w duecie z Manu Katche. Jak ona to robi?
Album ukazał się 4 maja 2018.
To album pełen klimatycznych arabskich motywów wplatanych w stricte jazzową akustyczną konwencję. Ogromny wkład w ostateczny przekaz albumu ma grający na rozmaitych instrumentach (obój, rożek angielski, saksofon sopranowy, klarnet basowy) Paul McCandless. To do niego należą pełne dalekowschodnich klimatów niejednolite i kontrastowe partie ozdabiające każdą z kompozycji. Szeroki wachlarz instrumentalny pozwala McCandlessowi na kreowanie bardzo zróżnicowanych, mimo iż osadzonych w arabskiej konwencji, motywów melodycznych. Ogromne możliwości i bogate instrumentarium McCandlessa, sprawiają iż w wielu utworach artysta zdaje się zdecydowanie dominować w kwartecie.
Na "Desert" poznajemy też mniej pokorną naturę Yeleny Eckemoff, przenoszącą nas swą muzyką w rejony bardziej zaawansowanych improwizacji, ocierających się o rozwiązania właściwe free jazzowi (otwierające album: "Bedouins", "Mirages").
Doskonale wypada znany z płyt wytwórni ECM, kontrabasista Arild Andersen, potrafiący zarówno w zachwycający sposób wykreować intymny nastrój (np. w "Garden Of Eden"), jak "dolać oliwy do ognia", serwując nam porywające, pełne dynamiki partie (świetnie wypada grając unisono z obojem w "Oasis").
Od wielu lat współpracujący z Yeleną Eckemoff, perkusista Peter Erskine (onegdaj muzyk formacji Weather Report, ostatnio słyszany na fenomenalnym albumie: "How Long Is Now?" , 2016 - Iiro Rantalą i Larsem Danielssonem), to perfekcjonista i prawdziwy mag perkusji oraz rozmaitych "przeszkadzajek", każdorazowo potrafiący swą precyzyjną, a zarazem stylową grą wzbogacić utwory zarówno rytmem jak różnorodnymi stylowymi ornamentami.
"Desert' to piękny koncepcyjny album przenoszący nas na rozgrzane pustynne piaski, które przemierzamy w jazzowej karawanie znakomitych artystów. Orszak ten podąża drogą wyznaczoną przez artystkę wyjątkową i jedyną w swoim rodzaju, a słyszaną muzykę ilustrują piękne eseje zamieszczone w książeczce dołączonej do płyty.
Yelena Eckemoff nie zwalnia tempa, bowiem jeszcze w tym roku ukaże się płyta zrealizowana w gwiazdorskim sekstecie (Eckemoff / Alessi / Monder / Howes / Gress / Baron), a na rok 2019 planowana jest płyta pianistki nagrana w duecie z Manu Katche. Jak ona to robi?
Album ukazał się 4 maja 2018.
Robert Ratajczak
Yelena Eckemoff: Desert
CD 2018, L & H Production cd806151-27
CD 2018, L & H Production cd806151-27
program:
1. Bedouins
2. Mirages
3. Desert's Cry
4. Dance
5. Colors Of Nothingness
6. Condor
7. Oasis
8. Dust Storm
9. Desert Remained
10. Garden Of Eden
11. Sands
1. Bedouins
2. Mirages
3. Desert's Cry
4. Dance
5. Colors Of Nothingness
6. Condor
7. Oasis
8. Dust Storm
9. Desert Remained
10. Garden Of Eden
11. Sands
personel:
Yelena Eckemoff - fortepian
Paul McCandless - obój, rożek angielski, saksofon, klarnet
Arild Andersen - kontrabas
Peter Erskine - perkusja, instr. perkusyjne
Yelena Eckemoff - fortepian
Paul McCandless - obój, rożek angielski, saksofon, klarnet
Arild Andersen - kontrabas
Peter Erskine - perkusja, instr. perkusyjne