│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2.6.18

Yelena Eckemoff: Desert /2018/

Bedouins; Mirages; Desert's Cry; Dance; Colors Of Nothingness; Condor; Oasis; Dust Storm; Desert Remained; Garden Of Eden; Sands.










Niezwykła nowojorska pianistka Yelena Eckemoff swą każdą kolejną przygotowuje kompleksowo, publikując jednocześnie poetyckie eseje dotyczące poszczególnych kompozycji, a także jako utalentowana malarka projektując jej okładkę. Na każdym albumie artystka otacza się największymi znakomitościami światowego jazzu, których lista z każdym kolejnym albumem powiększa się o nowe nazwiska. Mając za sobą płyty nagrane z takimi muzykami jak m.in. Billy Hart, Tore Brunborg, Ben Street, Chris Potter, Adam Rogers czy Drew Gres, na nowej płycie gra swe premierowe kompozycje w towarzystwie znanych już z poprzednich płyt pianistki: Arilda Andersena (kontrabas) i Petera Erskine (perkusja), oraz Paula McCandlessa, doskonale znanego miłośnikom jazzu z formacji Oregon. Wydany w maju 2018 roku album "Desert" przynosi 11 pięknych stylowych utworów, zarejestrowanych w hollywoodzkich Conway Studios.
To album pełen klimatycznych arabskich motywów wplatanych w stricte jazzową akustyczną konwencję. Ogromny wkład w ostateczny przekaz albumu ma grający na rozmaitych instrumentach (obój, rożek angielski, saksofon sopranowy, klarnet basowy) Paul McCandless. To do niego należą pełne dalekowschodnich klimatów niejednolite i kontrastowe partie ozdabiające każdą z kompozycji. Szeroki wachlarz instrumentalny pozwala McCandlessowi na kreowanie bardzo zróżnicowanych, mimo iż osadzonych w arabskiej konwencji, motywów melodycznych. Ogromne możliwości i bogate instrumentarium McCandlessa, sprawiają iż w wielu utworach artysta zdaje się zdecydowanie dominować w kwartecie.
Na "Desert" poznajemy też mniej pokorną naturę Yeleny Eckemoff, przenoszącą nas swą muzyką w rejony bardziej zaawansowanych improwizacji, ocierających się o rozwiązania właściwe free jazzowi (otwierające album: "Bedouins", "Mirages").
Doskonale wypada znany z płyt wytwórni ECM, kontrabasista Arild Andersen, potrafiący zarówno w zachwycający sposób wykreować intymny nastrój (np. w "Garden Of Eden"), jak "dolać oliwy do ognia", serwując nam porywające, pełne dynamiki partie (świetnie wypada grając unisono z obojem w "Oasis").
Od wielu lat współpracujący z Yeleną Eckemoff, perkusista Peter Erskine (onegdaj muzyk formacji Weather Report, ostatnio słyszany na fenomenalnym albumie: "How Long Is Now?" , 2016 - Iiro Rantalą i Larsem Danielssonem), to perfekcjonista i prawdziwy mag perkusji oraz rozmaitych "przeszkadzajek", każdorazowo potrafiący swą precyzyjną, a zarazem stylową grą wzbogacić utwory zarówno rytmem jak różnorodnymi stylowymi ornamentami.
"Desert' to piękny koncepcyjny album przenoszący nas na rozgrzane pustynne piaski, które przemierzamy w jazzowej karawanie znakomitych artystów. Orszak ten podąża drogą wyznaczoną przez artystkę wyjątkową i jedyną w swoim rodzaju, a słyszaną muzykę ilustrują piękne eseje zamieszczone w książeczce dołączonej do płyty.
Yelena Eckemoff nie zwalnia tempa, bowiem jeszcze w tym roku ukaże się płyta zrealizowana w gwiazdorskim sekstecie (Eckemoff / Alessi / Monder / Howes / Gress / Baron), a na rok 2019 planowana jest płyta pianistki nagrana w duecie z Manu Katche. Jak ona to robi?
Album ukazał się 4 maja 2018.

Robert Ratajczak




Yelena Eckemoff: Desert
CD 2018, L & H Production cd806151-27

program:
  1. Bedouins
  2. Mirages
  3. Desert's Cry
  4. Dance
  5. Colors Of Nothingness
  6. Condor
  7. Oasis
  8. Dust Storm
  9. Desert Remained
10. Garden Of Eden
11. Sands

personel:
Yelena Eckemoff - fortepian
Paul McCandless - obój, rożek angielski, saksofon, klarnet
Arild Andersen - kontrabas
Peter Erskine - perkusja, instr. perkusyjne