[more]
Słynne "Wariacje Goldbergowskie", pierwotnie w 1741 roku skomponowane zostały przez Johanna Sebastiana Bacha z myślą o klawesynie, jednak ich ogromny potencjał sprawia, że rozmaite opracowania cyklu pozwalają odkrywać w dziele zupełnie nowe wartości brzmieniowe i wyrazowe. Znamy wersje grane na fortepianie, organach, harfie, gitarze, opracowania na orkiestrę, a nawet na trio jazzowe.
Całość składająca się z 30 wariacji opartych na schemacie harmonicznym śpiewnej i urokliwej "Arii", wykorzystuje rozmaite formy muzyczne, których zestawienie stanowi nie lada wyzwanie dla muzyków. Według najpopularniejszej teorii, cykl powstał na zamówienie cierpiącego na bezsenność hrabiego Hermana Karla von Keyserlinga, a wykonywany był przez ucznia Bacha, urodzonego w Gdańsku klawesynistę Johanna Gottlieba Goldberga, od którego nazwiska Wariacje wzięły swój tytuł. Na ile "Wariacje Goldbergowskie" pomogły hrabiemu w zasypianiu nie wiadomo. Wiadomo natomiast iż cykl do dziś ciągle odkrywany jest zarówno przez zafascynowanych ich konstrukcją muzyków, jak wrażliwych na muzyczne piękno odbiorców.
Zaledwie 34 lata temu rosyjski skrzypek Dymitr Sitkowiecki opracował wersję cyklu na trio smyczkowe, a dopiero w 2016 roku doczekaliśmy się pierwszego polskiego nagrania tej aranżacji, które na niniejszym albumie ma swą premierę fonograficzną. Przedsięwzięcie zrealizowane zostało przez troje znakomitych kameralistów: Magdalenę Kling-Fender (skrzypce), Elżbietę Mrożek-Loskę (altówka) i Roberta Fendera (wiolonczela) w sali koncertowej łódzkiej Akademii Muzycznej.
Skrzypce, altówka i wiolonczela brzmią w trzygłosowych fakturach naturalnie, odsłaniając zaklęte w wariacjach ogromne pokłady melodyjności i harmonii, a podczas dwugłosowego "Canone alla Nona" (Variation 27) słuchamy duetu skrzypiec i altówki.
Gra trojga muzyków pełna jest lekkości, temperamentu i entuzjazmu. Doskonale że pierwsze płyty z polską rejestracją "Wariacji Goldbergowskich" opracowanych na trio smyczkowe nagrane zostały przez tak znakomitych instrumentalistów.
Album ukazał się 12 czerwca 2018.
Robert Ratajczak
o albumie przeczytasz również: TUTAJ
Johann Sebastian Bach - Goldberg Variations, BWV 988
2CD's 2018, DUX 1488/1489
program:
CD1
1. Aria
2. Variation 1
3. Variation 2
4. Variation 3 - Canone all' Unisono
5. Variation 4
6. Variation 5
7. Variation 6 - Canone alla Seconda
8. Variation 7 - Al tempo di Giga
9. Variation 8
10. Variation 9 - Canone alla Terza
11. Variation 10 - Fughetta
12. Variation 11
13. Variation 12 - Canone alla Quarta
14. Variation 13
15. Variation 14
16. Variation 15 - Canone alla Quinta in moto contrario
CD2
17. Variation 16 - Ouverture
18. Variation 17
19. Variation 18 - Canone alla Sesta
20. Variation 19
21. Variation 20
22. Variation 21 - Canone alla Settima
23. Variation 22 - Alla breve
24. Variation 23
25. Variation 24 - Canone all'Ottava
26. Variation 25 - Adagio
27. Variation 26
28. Variation 27 - Canone alla Nona
29. Variation 28
30. Variation 29
31. Variation 30 - Quodlibet
32. Aria
wykonawcy:
Magdalena Kling-Fender - skrzypce
Elżbieta Mrożek-Loska - altówka
Robert Fender - wiolonczela
opisy innych płyt z muzyką J.S.Bacha:
Istniejąca od 1992 roku firma fonograficzna DUX to dziś jedna z najbardziej prestiżowych wytwórni płytowych specjalizujących się w publikacji nagrań muzyki klasycznej. Płyty ze znakiem firmowym DUX charakteryzują się najwyższą jakością dźwięku i wyjątkowo staranną edycją, a publikowane nagrania skrupulatnie dokumentują to co najbardziej wartościowe we współczesnej muzyce
opisy innych płyt wytwórni DUX: TUTAJ