│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

21.8.18

Rainer BÖHM: hýdór /2018/

Bass Study; hýdór; Badi Bada; Terzen; Two Minds; Catalyst; Brazilian Movie Song; Querstand; Expansion And Reduction; Thumb Up, Broken Toe; Hypo; hýdór Reprise.

[more]

W katalogu monachijskiej wytwórni ACT znajdziemy wiele albumów wypełnionych jazzową muzyką fortepianową. Na przestrzeni lat prowadzona przez Siggiego Locha wytwórnia opublikowała płyty tak znakomitych pianistów jak Joachim Kühn, Esbjörn Svensson, Iiro Rantala, Michael Wollny, czy album postrzeganego za największe odkrycie ostatnich kilku lat w Europie Austriaka Davida Helbocka. Ponieważ domeną wytwórni są rozmaite serie, nie dziwi więc że konwencja: solo piano, również doczekała się swojego cyklu. Całkiem niedawno cieszyliśmy się 11-płytą o podtytule "Piano Works", jaką był album "Scarborough Variations" Chrisa Beiera. Pod numerem XII natomiast wydana została płyta zatytułowana "hýdór", złożona z 13 kompozycji w autorskim wykonaniu 40-letniego pianisty z Kolonii, Rainera Böhma.
Urodzony w Ravensburgu artysta, mimo iż uważany przez krytyków za jednego z najwybitniejszych pianistów jazzowych, nie osiągnął dotąd statusu powszechnie znanego wśród miłośników muzyki improwizowanej. W ramach rozmaitych projektów Rainer Böhm współpracował m.in. z Randym Breckerem, Johnem Patitucci, Johannesem Endersem, Christopherem Dellem czy Rudim Mahallem. Szczególnie owocną okazała się współpraca z jednym z najbardziej dziś cenionym europejskim kontrabasistą, Dieterem Ilgiem. To właśnie wraz z perkusistą Patrice Heralem, Rainer Böhm współtworzył trio Ilga na takich albumach jak: "Parsifal" (2013), "Mein Beethoven" (2015) i "B-A-C-H" (2017).
Böhm podobnie jak Dieter Ilg, jest znakomitym interpretatorem transkrypcji muzyki klasycznej, nadając utworom Verdiego, Wagnera, Beethovena czy Bacha, wyjątkowego jazzowego posmaku. Płynne i niezauważalne przekraczanie granic pomiędzy muzyką klasyczną i jazzem, oraz spajanie obu nurtów w ramach jednego dźwiękowego strumienia, odnajdziemy również w autorskich kompozycjach pianisty.
"hýdór" to wyśmienita okazja zasmakowania muzycznej estetyki preferowanej przez Rainera Böhma. Muzyk polega na wypracowanej przez siebie niezawodnej technice, co dostrzeżemy już na samym początku albumu ("Bass Study"), gdzie pianista przemiennie lewą i prawą ręką kreuje raz melodię, raz akordowy akompaniament. W swej grze niejednokrotnie zestawia obok siebie rozwiązania chromatyczne z czystą melodyką, kreując tym samym zaskakujące rozwiązania.
W zgromadzonych na płycie utworach ekspresja sąsiaduje z subtelną melancholią i zadumą, a rozległe pasaże z agresywnością akordów: od szeptu, po krzyk. W grze Böhma usłyszymy zarówno echa wielkich klasyków jak Edward Grieg, minimalizm Philipa Glassa, jak i nawiązania do twórczości Keitha Jarretta.
"hýdór" jest albumem, który najzwyczajniej musiał pojawić się w katalogu wytwórni Siggiego Locha. Oby płyta okazała się początkiem całej serii albumów firmowanych przez Rainera Böhma własnym nazwiskiem.
Premiera 28 września 2018.


Robert Ratajczak



  dystrybucja:


Rainer BÖHM: hýdór
CD 2018, ACT 9761-2


program:
  1. Bass Study (Part I)
  2. Bass Study (Part II)
  3. hýdór
  4. Badi Bada
  5. Terzen
  6. Two Minds
  7. Catalyst
  8. Brazilian Movie Song
  9. Querstand
10. Expansion And Reduction
11. Thumb Up, Broken Toe
12. Hypo
13. hýdór Reprise


Rainer Böhm - fortepian



opisy innych płyt z katalogu ACT: