Partido Samba - Funk; Pentatonica; Atlantica; Luizao; Milestones; Saudade; Capoeira Ya; Africa Bahia Brasil; Delicada Jazz Waltz; Sa Marina.
Obecny na scenie od ponad pięciu dekad pianista, band leader, kompozytor, aranżer, producent i pedagog z Rio de Janeiro, Antonio Adolfo już w latach 60-tych prowadził własne trio oraz współpracował z takimi wykonawcami jak Flora Purim czy Carlos Lyra, a jego kompozycje mają w swym repertuarze m.in. Stevie Wonder, Dionne Warwick i Herb Alpert. Artysta legitymujący się starannym wykształceniem muzycznym (m.in. studia u Eumira Deodato w Rio i w Paryżu u Nadii Boulanger), prowadzi bardzo aktywną działalność, w ostatnim czasie pomagając również jako producent, kompozytor i muzyk, swej śpiewającej córce Carol Saboya ("Carolina", 2016), okrzykniętej mianem Nowego Odkrycia Brazylijskiej Piosenki. Pochodzący z rodziny o muzycznych tradycjach (matka muzyka była skrzypaczką słynnej Brazilian Symphony Orchestra) Antonio Adolfo, jest też cenionym pedagogiem, którego szkoła w Rio de Janerio skupia ponad 1300 studentów, zafascynowanych bossa novą i brazylijskim jazzem.
Po albumach "Tropical Infinito" (2016) i wypełnionym utworami Wayne'a Shortera "Hybrido" (2017), Antonio Adolfo proponuje płytę zatytułowaną: "Encontros - Orquestra Atlantica", na której znajdziemy 9 nowych nasączonych latynoskim duchem kompozycji, oraz ciekawą wersję "Milestones" Milesa Davisa. W nagraniach pianiście towarzyszy grono sprawdzonych od lat muzyków stanowiących silny fundament brazylijskiej sceny jazzowej, w tym znani z poprzednich albumów artysty: gitarzysta Leo Amuedo, kontrabasista Jorge Helder, perkusista Rafael Barata, wokalista Ze Renato, oraz grający na instrumentach dętych Jessé Sadoc, Marcelo Martins i Serginho Trombone.
Na płycie dominuje brzmienie latynoskiej orkiestry jazzowej, pełne rozbudowanych aranżacji i charakterystycznego dla big bandów instrumentalnego przepychu. Album stanowi dla artysty rodzaj spełnionego marzenia o prowadzeniu własnej brazylijskiej orkiestry, wykonującej jego autorskie kompozycje. Orquestra Atlantica powołana została przez Antonio Adolfo już w 2012 roku, a po kilku latach działalności osiągnęła poziom dostępny tylko dla najwybitniejszych na świecie jazzowych orkiestr.
W swych kompozycjach Adolfo czerpie z dobrodziejstw samby, walca i afro-brazylijskiej ballady, elementy ich wykorzystując w sobie tylko właściwy sposób.
Taneczne tematy w rodzaju otwierającego płytę: "Partido Samba-Funk" czy "Capoeira Ya", sąsiadują z balladowymi: "Atlantica" i ozdobioną wspaniałą partią akordeonu Marcosa Nimrichtera "Delicadą Jazz Waltz". Żywiołowa samba "Luizao" i bebopowy standard "Milestones", przeciwstawione są eksponującemu afrykańskie wpływy w kulturze brazylijskiej "Africa Bahia Brazil".
Poza nowymi kompozycjami, artysta sięgnął też po swoje dzieło z 1967 roku: "Sa Marina", które pod angielskim tytułem "Pretty World" stało się standardem, a na przestrzeni 50 lat utwór ten wykonywali m.in. Stevie Wonder, Sergio Mendes i Herb Alpert. Na nowym krążku artysty poznajemy mieniącą się solówkami saksofonów (tenorowy: Marcelo Martins, barytonowy: Levi Chaves) i puzonu (Aldivas Ayres), wersję ponadczasowego przeboju, stanowiącą doskonałe zakończenie całego albumu.
Album ukazał się 11 lipca 2018 roku.
Po albumach "Tropical Infinito" (2016) i wypełnionym utworami Wayne'a Shortera "Hybrido" (2017), Antonio Adolfo proponuje płytę zatytułowaną: "Encontros - Orquestra Atlantica", na której znajdziemy 9 nowych nasączonych latynoskim duchem kompozycji, oraz ciekawą wersję "Milestones" Milesa Davisa. W nagraniach pianiście towarzyszy grono sprawdzonych od lat muzyków stanowiących silny fundament brazylijskiej sceny jazzowej, w tym znani z poprzednich albumów artysty: gitarzysta Leo Amuedo, kontrabasista Jorge Helder, perkusista Rafael Barata, wokalista Ze Renato, oraz grający na instrumentach dętych Jessé Sadoc, Marcelo Martins i Serginho Trombone.
Na płycie dominuje brzmienie latynoskiej orkiestry jazzowej, pełne rozbudowanych aranżacji i charakterystycznego dla big bandów instrumentalnego przepychu. Album stanowi dla artysty rodzaj spełnionego marzenia o prowadzeniu własnej brazylijskiej orkiestry, wykonującej jego autorskie kompozycje. Orquestra Atlantica powołana została przez Antonio Adolfo już w 2012 roku, a po kilku latach działalności osiągnęła poziom dostępny tylko dla najwybitniejszych na świecie jazzowych orkiestr.
W swych kompozycjach Adolfo czerpie z dobrodziejstw samby, walca i afro-brazylijskiej ballady, elementy ich wykorzystując w sobie tylko właściwy sposób.
Taneczne tematy w rodzaju otwierającego płytę: "Partido Samba-Funk" czy "Capoeira Ya", sąsiadują z balladowymi: "Atlantica" i ozdobioną wspaniałą partią akordeonu Marcosa Nimrichtera "Delicadą Jazz Waltz". Żywiołowa samba "Luizao" i bebopowy standard "Milestones", przeciwstawione są eksponującemu afrykańskie wpływy w kulturze brazylijskiej "Africa Bahia Brazil".
Poza nowymi kompozycjami, artysta sięgnął też po swoje dzieło z 1967 roku: "Sa Marina", które pod angielskim tytułem "Pretty World" stało się standardem, a na przestrzeni 50 lat utwór ten wykonywali m.in. Stevie Wonder, Sergio Mendes i Herb Alpert. Na nowym krążku artysty poznajemy mieniącą się solówkami saksofonów (tenorowy: Marcelo Martins, barytonowy: Levi Chaves) i puzonu (Aldivas Ayres), wersję ponadczasowego przeboju, stanowiącą doskonałe zakończenie całego albumu.
Album ukazał się 11 lipca 2018 roku.
Robert Ratajczak
Antonio ADOLFO: Encontros - Orquestra Atlantica
CD 2018, AAM 0712
CD 2018, AAM 0712
1. Partido Samba - Funk
2. Pentatonica
3. Atlantica
4. Luizao
5. Milestones
6. Saudade
7. Capoeira Ya
8. Africa Bahia Brasil
9. Delicada Jazz Waltz
10. Sa Marina
2. Pentatonica
3. Atlantica
4. Luizao
5. Milestones
6. Saudade
7. Capoeira Ya
8. Africa Bahia Brasil
9. Delicada Jazz Waltz
10. Sa Marina
personel:
Antonio Adolfo - fortepian
Nelson Faria, Claudio Jorge, Leo Amuedo - gitary
Jorge Helder - kontrabas
Rafael Barata - perkusja
Ze Renato - wokal
Serghino Trombone, Aldivas Ayres, Wanderson Cunha - puzony
Jesse Sadoc - trąbka, flugelhorn
Gesiel Nascimento - trąbka
Marcelo Martins, Danilo Sinna - saksofony, flet
Levi Chaves - saksofony
Marcos Nimrichter - akordeon
Dada Costa - instr. perkusyjne
Antonio Adolfo - fortepian
Nelson Faria, Claudio Jorge, Leo Amuedo - gitary
Jorge Helder - kontrabas
Rafael Barata - perkusja
Ze Renato - wokal
Serghino Trombone, Aldivas Ayres, Wanderson Cunha - puzony
Jesse Sadoc - trąbka, flugelhorn
Gesiel Nascimento - trąbka
Marcelo Martins, Danilo Sinna - saksofony, flet
Levi Chaves - saksofony
Marcos Nimrichter - akordeon
Dada Costa - instr. perkusyjne