│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

12.9.18

Iwona Glinka / Anna Sikorzak-Olek / Adam Eljasinski: Gimel /2018/

Aaron Alter: Introspective Blues #1; Aris Carastathis: In the Light of an Invisible Moon; Keith R. Gambling: Duality; Hari Kanakis: 39 Degrees East; Dimitris Kostopoulos: So far away op.11; Rene Nikolaou: Miriam; Giorgos Papamitrou: Echoes, Meltemi; Louis Sauter: Laissez-moi mes reves; José Jesus de Azevedo Souza: Calling Gestures, Day dream; Peter Walton: Soliloquy.



W styczniu 2018 roku, znakomitym albumem "Princess Czartoryska's Harp Treasures" działalność fonograficzną rozpoczęła fundacja Phasma-Music, założona w 2016 roku przez greckiego kompozytora Michaila Travlosa.
Kolejnym albumem wydanym nakładem Phasma-Music jest płyta "Gimel" składająca się z dwunastu kameralnych kompozycji, przygotowanych dla znakomitej flecistki Iwony Glinki przez dziesięciu współczesnych kompozytorów z różnych stron świata. Utwory, w których instrumentem dominującym jest pojawiający się w kilku różnych odmianach flet (altowy, basowy, piccolo), przygotowali na płytę: Aaron Alter (USA), Keith R. Gambling (Australia), Louis Sauter (Francja), José Jesus de Azevedo Souza (Portugalia), Peter Walton (Wielka Brytania), Aris Carastathis (Kanada), oraz Hari Kanakis, Dimitris Kostopoulos, Rene Nikolaou i Giorgos Papamitrou (Grecja). Każda z kompozycji opublikowana jest w formie nagrania po raz pierwszy, co czyni z albumu "Gimel" płytę wypełnioną w 100% światowymi premierami fonograficznymi.
Materiał prezentujący rozmaite techniki gry na flecie, został zarejestrowany we wrześniu 2017 roku w Warszawie, a Iwonie Glince towarzyszą: znana z wspomnianego wcześniej albumu: "Princess Czartoryska's Harp Treasures" Anna-Sikorzak Olek (harfa) i Adam Eljasiński (klarnet, klarnet basowy).
Od 1995 roku zamieszkała w Atenach Iwona Glinka, specjalizuje się w nowych formach muzycznych oraz wykonawstwie muzyki współczesnej. Jest założycielką powstałego w 2016 roku zespołu Phasma-Music Ensemble i ma za sobą gorąco przyjmowane koncerty z orkiestrami i zespołami kameralnymi w obu Amerykach, Europie i Azji. Niniejszy album jest kolejnym (po płycie "Progressions" z kompozycjami Michaila Travlosa) fonograficznym owocem współpracy flecistki z prowadzącą bardzo aktywną działalność artystyczną, Anną Sikorzak-Olek.
Harfistka koncertuje zarówno jako solistka jak kameralistka, łącząc dźwięki harfy m.in. z fletem, obojem, sopranem czy perkusją. Artystka współtworzy ceniony w środowisku muzyki klasycznej Warszawski Kwartet Harfowy oraz współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową oraz Sinfonią Varsovią. Także miłośnicy muzyki rozrywkowej i jazzu mogli niejednokrotnie usłyszeć jej grę dzięki współpracy m.in. z Krzysztofem Herdzinem, Krzesimirem Dębskim, Henrykiem Miśkiewiczem czy Andrzejem Jagodzińskim.
"Gimel" to doprawdy czarowna płyta, dźwiękami fletu zabierająca nas w pasjonującą pełną wrażeń podróż dookoła świata. Utwory przygotowane przez kompozytorów wywodzących się z różnych kultur, niejednokrotnie nawiązują stylistycznie do folkloru danego kraju lub regionu. Także przekaz emocjonalny zawarty w poszczególnych kompozycjach odnosi się do rozmaitych emocji i uczuć, a zestawienie obok siebie opracowanych na różne zestawy instrumentów kompozycji, czyni program płyty bardzo urozmaiconym także w zakresie brzmienia.
Znajdziemy tu krótkie zamknięte formy emanujące zwartą melodyką jak otwierający program "Introspective Blues #1" chicagowskiego kompozytora  Aarona Altera, ale też bardziej złożone i rozbudowane kompozycje stanowiące rodzaj kilkuczęściowych, wielowątkowych suit ("In the Light of an Invisible Moon" Arisa Carastathisa i "Duality" Keitha R.Gamblinga).
W każdym przypadku mamy do czynienia z muzyką wytwarzającą wyjątkowy, baśniowy klimat. Połączenie śpiewności i kolorystyki dźwiękowej  fletu z orientalno-medytacyjnymi partiami harfy pozwala zanurzyć się w bezkresach wyobraźni i fantazji. Duże wrażenie robi "39 stopni na wschód" ("39 Degrees East"), pełen ulotnej melodyki utwór greckiego kompozytora i pianisty Hari Kanakisa.
W utworze "So far away" Dimitrisa Kostopoulosa do instrumentarium dołącza klarnet basowy, którego stateczność idealnie współgra z śpiewnymi trelami fletu. Z kolei miniaturka José Jesusa de Azevedo Souzy "Calling Gestures" jest pełnym szybkich przebiegów melodycznych duetem klarnetu z fletem. 
Album "Gimel 1" to także przegląd współczesnych technik gry na flecie. Iwona Glinka doskonale łączy tradycję z innowacyjnymi rozwiązaniami, stosując bardzo zróżnicowaną wibrację i odsłaniając ogromny potencjał instrumentu w zakresie brzmienia i możliwości technicznych. Szczególnie dostrzeżemy to w utworach wykonywanych solo na flecie altowym: "Miriam" Rene Nikolau, "Meltemi" Giorgosa Papamitrou, oraz kończącym płytę: "Sololoquy" Petera Waltona.
Premiera płyty 21 września 2018. Patronem medialnym albumu jest LongPlay.blox.pl.

Robert Ratajczak

________________________________________________


Iwona Glinka / Anna Sikorzak-Olek / Adam Eljasinski: Gimel
CD 2018, Phasma Music 002

program:

  1. Aaron Alter - Introspective Blues #1 for flute and harp

Aris Carastathis - In the Light of an Invisible Moon for flute and harp:
  2. I   Dusk
  3. II  Deep Sea
  4. III Countless Stars
  5. IV Amidst Waves

Keith R. Gambling - Duality for flute and harp:
  6. Agitato
  7. Andante dolore
  8. Scherzando vivo accelerando
  9. Sotto voce cantabile

10. Hari Kanakis - 39 Degrees East for flute and harp
11. Dimitris Kostopoulos - So far away op.11 for flute, clarinet and harp
12. Rene Nikolaou - Miriam for solo alto flute

Giorgos Papamitrou:
13. Echoes for flute and harp
14. Meltemi for solo alto flute

15. Louis Sauter - Laissez-moi mes reves for flute and harp

José Jesus de Azevedo Souza:
16. Calling Gestures for flute and clarinet
17. Day dream for flute and harp

18. Peter Walton - Soliloquy for solo flute

wykonawcy:
Iwona Glinka - flety
Anna Sikorzak-Olek - harfa
Adam Eljasinski - klarnety
________________________________________________