New York Suite; Margot with a "t"; Watts What; Beluga Triangle; Tongue Twister.
[more]
"New York Suite" to dzieło pięciokrotnego zdobywcy Nagrody Emmy, kompozytora, pianisty i producenta Jamiego Lawrence'a, nad którym pracę artysta rozpoczął już w 1988 roku. Materiał zarejestrowany został na przestrzeni blisko 30 lat w trzech różnych 6-osobowych składach z udziałem tak znakomitych instrumentalistów jak saksofoniści Marty Ehrlich, J.D. Parran i Eddie Daniels, trębacz Jon Faddis, czy wreszcie wybitni perkusiści amerykańskiej sceny jazzowej Peter Erskine i Chris Parker. Konceptualny album firmowany nazwą: The Jamie Lawrence Sextet składa się z pięciu skomponowanych, zaaranżowanych i wyprodukowanych przez muzyka kompozycji, zainspirowanych rytmem miasta Nowy Jork.
Centralną częścią płyty, a zarazem pretekstem do wydania albumu jest rozbudowana tytułowa suita wypełniająca połowę płyty. Ten pełen rozmachu, mieniący się rozmaitymi motywami melodycznymi monumentalny utwór, nawiązuje do amerykańskiej tradycji jazzu, sięgającej estetyki słynnych jazzowych orkiestr Counta Basiego czy Duke'a Ellingtona. Słuchając tak potężnego, silnego brzmienia, trudno uwierzyć iż słuchamy zaledwie 6-cio osobowego składu. Świetną sekcję dętą tworzą: grający przemiennie na saksofonie altowym i klarnecie Marty Elrich, znany z doskonałej techniki i oszałamiających zdolności improwizacyjnych J.D.Parran (saksofon tenorowy i klarnety) i puzonista Jim Pugh. Z kolei sekcja rytmiczna otaczająca fortepian lidera to Carlos Henriquez i znany m.in. z legendarnej formacji Weather Report Peter Erskine, zasiadający za perkusją. Podczas suity pojawia się też harmonijka ustna, na której gra Ed Bialek.
Pozostałe utwory na płycie doskonale ukazują potencjał Jamiego Lawrence'a zarówno jako znakomitego kompozytora jazzu środka, jak wybitnego aranżera i band leadera. Balladę "Margot with a "t", dedykowaną przez Lawrence'a swej małżonce charakteryzuje wyrazista melodyka, a ozdabia świetna partia saksofonu tenorowego Eddiego Danielsa.
"Watts What" to utwór eksplodujący energią i żywiołowością, pełen nachodzących na siebie motywów. Sposób wykorzystania przez Lawrence'a syntezatorów nawiązuje do stylowo archaicznej estetyki fusion z lat 70-tych.
Impresyjny charakter ma "Belunga Triangle", a opisany na płycie jako bonus track: "Tongue Twister" to funkujący temat oparty na znakomicie brzmiących partiach gitary basowej Francisco Centeno. Genialnie brzmi trąbka Jon Faddisa, saksofony George'a Younga i Lou Marini, oraz wspomagana perkusjonaliami Jameya Haddada gra Chrisa Parkera. Sam lider serwuje nam na konice albumu jedną z najwspanialszych partii fortepianu na całej płycie.
Mimo że nagrania składające się na album powstały w różnych składach, w różnym czasie i w różnych miejscach, mamy do czynienia z dziełem zaskakującą spójnym i zamkniętym, scalonym wyjątkową osobowością Jamiego Lawrence'a.
Premiera 5 października 2018.
Robert Ratajczak
o płycie przeczytasz również: TUTAJ
The Jamie LAWRENCE Sextet: New York Suite
CD 2018, Good Mood Records
program:
1. New York Suite
2. Margot with a "t"
3. Watts What
4. Beluga Triangle
6. Bonus Track - Tongue Twister
personel:
Jon Faddis - trąbka
Marty Ehrlich, J.D.Parran - saksofon, klarnety
Lawrence Feldman, Eddie Daniels, George Young, Lou Marini - saksofony
Jim Pugh - puzon
Jeff Mironov - gitara
Jamie Lawrence - fortepian, syntezatory
Carlos Henriquez, John Beal - kontrabas
Francisco Centeno - gitara basowa
Peter Erskine - perkusja, instr. perkusyjne
Ronnie Zito, Chris Parker - perkusja
Jamey Haddad - instr. perkusyjne
gościnnie:
Ed Bialek - harmonijka