Barney's Fife; Old, New & Used Testaments; Intimate Adversary; Adamant Inversary; Nineteen Sixty-Five; Twas Never Thus; Jacomo; Three Heads Are Better Than One; Three Free.
[more]
Pierwszą płytą jaka trafiła do mnie z wydrukowanym na okładce rokiem: 2019, jest album "Intimate Adversary" firmowany przez Jack Mouse Group. Liderem formacji jest perkusista i kompozytor wszystkich zamieszczonych na płycie utworów, Jack Mouse. Muzyk, który zaczął grać na perkusji w wieku ...czterech lat, poszczycić się może błyskotliwą biografią obfitującą we współpracę z największymi jazzowymi gigantami jak: Stan Kenton, Clark Terry, Herb Ellis, James Moody, Randy Brecker, Bill Evans, Jon Faddis, czy Bob Mintzer. Od wielu lat perkusista prowadzi też własny skład, którym właśnie jest Jack Mouse Group. Zespół jaki zarejestrował najnowszy album, tworzą wraz z Mousem doświadczeni muzycy amerykańskiej sceny jazzowej: znany z płyt m.in. Johna Pizzarelli i Marii Schneider saksofonista Scott Robinson, chicagowski trębacz Art Davis, gitarzysta John McLean (znany w Polsce z współpracy z Grażyną Auguścik) i wieloletni muzyk legendarnej Thad Jones / Mel Lewis Orchestra, kontrabasista Bob Bowman.
Program płyty wypełnia w pełni autorski materiał, ukazujący artystę, nie tylko jako znakomitego, pełnego wyobraźni perkusistę i band leadera, ale też jako wytrawnego kompozytora jazzowego. Brzmienie zespołu oparte na saksofonie tenorowym, trąbce i zmysłowych partiach gitary, w pełni odsłania urok każdej z dziewięciu premierowych kompozycji. Zachwycają również mocno wyeksponowane linie kontrabasu Boba Bowmana. Tak jest choćby podczas pełnego melancholii utworu tytułowego, następującego po nim, utrzymanego w klimacie fiesty "Adamant Inversary", czy uroczego i chwytliwego, stylizowanego na klimat lat 40-tych: "Nineteen Sixty-Five".
Mimo iż repertuar koncentruje się na kompozycjach lidera, Jack Mouse Group, zdaje się być formacją w której każdy z instrumentalistów ma możliwość pełnej realizacji w zakresie solowych kreacji i eksponowania indywidualnego potencjału.
Znakomicie prezentuje się zarówno trębacz Art Davis, w którego grze dostrzeżemy silne wpływy takich mistrzów jak Clifford Brown czy Clark Terry, jak dysponujący wyjątkowym tonem saksofonista tenorowy Scott Robinson.
W składzie nie ma fortepianu, wobec czego często jego rolę przejmuje gitara Johna McLeana. Jego solówki z kolei nadają wyjątkowego charakteru takim utworom jak m.in. bluesowy "Old, New & Used Testaments", czy klimatyczna ballada "Twas Never Thus". Ostatni z wymienionych tematów to także okazja zasłuchania się w piękną partię saksofonu Robinsona, której nie powstydziłby się sam Stan Getz.
Zaskakuje zakończenie albumu, którym jest podpisane przez Mouse'a wraz z Robinsonem i Bowmanem "Three Free", w dużej mierze oparte na spontanicznych improwizacjach. To taka "odrobina szaleństwa" na koniec, a zarazem dowód na to że kwintet potrafi się doskonale odnaleźć również w konwencji free jazzu.
Płyta ukazała się 2 listopada 2018 (rok wydania podany na płycie: 2019)
Robert Ratajczak
Jack MOUSE Group: Intimate Adversary
CD 2019, Tall Grass Records TG 8284
program:
1. Barney's Fife
2. Old, New & Used Testaments
3. Intimate Adversary
4. Adamant Inversary
5. Nineteen Sixty-Five
6. Twas Never Thus
7. Jacomo
8. Three Heads Are Better Than One
9. Three Free
personel:
Scott Robinson - saksofon
Art Davis - trąbka, flugelhorn
John McLean - gitara
Bob Bowman - bass
Jack Mouse - perkusja