The Old City; Jugo de mambo; Human Element; Pwan lajan-lan; Que guapo es mi compay; Leander's Waltz; The Deaf Singer; Cumbia sin cambio; Soukwe soukwe; Santa Barbara Blues.
Amerykański kompozytor i perkusjonalista Julian Gerstin na przestrzeni czterech dekad współtworzy rozmaite formacje jazzowe o profilu etnicznym, jak choćby grająca salsę grupa Son de la Calle, czy afrokubański skład Iroko Nuevo. Muzyk dwa lata spędził na Martynice zgłębiając tajniki tamtejszej muzyki ludowej oraz współpracował z artystami z Nigerii, Ghany, RPA, Brazylii, Puerto Rico. Książka "The Musician's Guide to Rhythm" napisana przez niego wspólnie z Kenem Dalluge, uznawana jest za Oceanem za prawdziwą Biblię perkusjonalistów. Mimo, iż Julian Gerstin ma na swym koncie wiele płyt nagranych w rozmaitych składach jak m.in. oktet Joela Harrisona, As Yet Quintet czy grupa Green Mountain Mambo, dopiero wydana w ubiegłym roku płyta "The One Who Makes You Happy" była od początku do końca jego autorskim albumem. Zachęcony sukcesem płyty własnego sekstetu Gerstin, postanowił kontynuować dzieło, czego efektem jest wydany w październiku 2018 roku drugi album firmowany nazwą: Julian Gerstin Sextet. Na płycie "The Old City" wypełnionej autorskimi kompozycjami, liderowi towarzyszy identyczny skład, jak ten znany z ubiegłorocznego krążka, ze znakomitą klarnecistką Anną Paton, trębaczem Donem Andersonem i znanym z formacji Freda Ho kontrabasistą Wesem Brownem na czele. Tym razem jednak Julian Gerstin zaprosił do studia także gości w osobach siedmiu znakomitych muzyków, grających w poszczególnych utworach.
Zestaw 10 autorskich kompozycji Juliana Gerstina tworzących program albumu "The Old City" to prawdziwie orzeźwiająca porcja world jazzu inspirowanego muzyką Kuby, Bałkanów, Martyniki, Kolumbii i Stanów Zjednoczonych. Przy pomocy nasyconej wyrazistą melodyką, pełnej witalności, bogato zaaranżowanej muzyki, artyści zabierają nas w prawdziwą dźwiękową podróż, przez przefiltrowane przez język jazzu rytmy, melodie i elementy kultury różnych części świata.
Julian Gesrtin wykorzystuje imponujący zestaw rozmaitych instrumentów, w tym ludowy bęben z Martyniki tanbou bele i zestaw egzotycznych dzwonków. Mimo iż główne partie melodyczne na płycie należą do klarnetu i trąbki lub flugelhornu, to właśnie rytm stanowi o sile nagrań sekstetu.
Odwołania do muzyki ludowej róznych regionów świata często niezauważalnie przenikają się podczas jednego utworu. Jednak jednoznacznie do folkloru Kuby i estetyki afrokubańskiej nawiązuje otwierający program utwór tytułowy oraz "Jugo de Mambo" i "Que guapo es mi company".
Elementy muzyki bałkańskiej odnajdziemy z kolei w "Human Element" i ozdobionym dźwiękami akordeonu (Matt "Max" Fass) oraz irańskiego bębna dohala (Todd Roach) "The Deaf Singer".
Efektem fascynacji kulturą Martyniki, gdzie Chris Pasin spędził dwa lata, są oparte na rytmie tamtejszego tańca ludowego mazouku: "Pwan Lajan-lan" i "Soukwe Soukwe", a nawiązania do folkloru Kolumbii odnajdziemy w utworze "Cumbia sin cambio".
Chris Pasin nie pominął też tradycyjnego walca ("Leander's Waltz"), zapraszając na sesję nagraniową cenioną skrzypaczkę Lissę Schneckenburger
"The Old City" to prawdziwy gejzer pozytywnych emocji, przekazanych za pośrednictwem porywającej muzyki.
Płyta ukazała się 5 października 2018.
Robert Ratajczak
Julian Gerstin Sextet: The Old City
CD 2018, Zabap Music
program:
1. The Old City
2. Jugo de mambo
3. Human Element
4. Pwan lajan-lan
5. Que guapo es mi compay
6. Leander's Waltz
7. The Deaf Singer
8. Cumbia sin cambio
9. Soukwe soukwe
10. Santa Barbara Blues
personel:
Anna Patton - klarnet
Don Anderson - trąbka, flugelhorn
Eugene Uman - fortepian
Wes Brown - kontrabas
Ben James - perkusja
Julian Gerstin - tanbou bele, congas, bongó, bells, shakers
oraz:
John Weeks - saksofon
John Wheeler - puzon
Carl Clemens - flet
Lissa Schneckenburger - skrzypce
Keith Murphy - gitara
Matt "Max" Fass - akordeon
Todd Roach - dohala (Iranian drum)