Project No.1; The Legend - So They Say; Zadusza; Basant; Niekochane (Before); Licznik.
Yarosh Organ Trio to skład powołany przez znakomitego perkusistę Przemysława Jarosza, do którego lider zaprosił saksofonistę tenorowego Tomasza Pruchnickiego i wirtuoza organów Hammonda, Kajetana Galasa. Wydany w 2016 roku, debiutancki album formacji przyniósł zestaw utworów nawiązujących do głównego nurtu światowego jazzu, jednak ukazujących indywidualny sposób postrzegania mainstreamu przez trio. Demokratyczne trio stanowiące wypadkową trzech muzycznych indywidualności i ukazujące ogromne możliwości każdego z instrumentalistów, okazało się przestrzenią w której muzycy postanowili nadal funkcjonować. Na drugim albumie Yarosh Organ Trio zatytułowanym: "Alterakcje", który ukazał się nakładem Akademii Muzycznej we Wrocławiu, do składu zaproszono wokalistkę Katarzynę Mirowską.
"Alterakcje" to kolejny dowód na wyjątkowy zmysł kompozycyjny Przemysława Jarosza, dzięki któremu artysta potrafi wykreować specyficzny, pełen osobliwej magii klimat. Mamy bowiem do czynienia z muzyką bezproblemowo łączącą idiom współczesnego jazzu z łatwoprzyswajalną melodyką i czytelnym przekazem. Jest to jednocześnie muzyka bardzo wysublimowana i nietuzinkowa. Wokalizy Katarzyny Mirowskiej w zestawieniu ze specyficznym brzmieniem wyposażonych w pedały basowe Hammondów Kajetana Galasa, dodają muzyce tria ujmującego, nieco archaicznego posmaku. Estetykę tą znakomicie uzupełniają pełne ciepła partie saksofonu Tomasza Pruchnickiego.
Jako lider, Przemysław Jarosz otoczył się instrumentalistami doskonale odczytującymi jego intencje. Zarówno Galas jak Pruchnicki, to muzycy prowadzący również własne składy, a więc dysponujący indywidualnymi doświadczeniami i wizjami w zakresie dźwiękowych kreacji. Perkusista dał muzykom dużo przestrzeni, co zaowocowało albumem na którym każdy z artystów odcisnął swoje własne piętno. Przykładem niech będzie choćby bardzo rozbudowana "Zadusza" - utwór ozdobiony znakomitymi solówkami obu muzyków, podanymi na tle fantazyjnych, pełnych ornamentów partii perkusji.
Jeden z utworów na "Alterakcjach" jest kompozycją saksofonisty. To nieco zakręcony "Basant", gdzie kompozytor wyraźnie zdaje się lewitować w stronę free. To także wyjątkowy popis kreatywności na tym polu Przemka Jarosza.
W programie płyty znalazła się poza premierowymi utworami, również nowa wersja utworu "Before", tym razem w wersji wokalno-instrumentalnej (tu pod tytułem: "Niekochane") z tekstem Marty Guśniowskiej. To z kolei przykład zgrabnie przygotowanej zmysłowej jazzowej ballady z ambitnym tekstem, zaśpiewanym z uczuciem przez Katarzynę Mirowską.
Po ukazaniu się dwa lata temu pierwszej płyty Yarosh Organ Trio, biorąc pod uwagę aktywność każdego z muzyków angażujących się w międzyczasie w rozmaite przedsięwzięcia, nie liczyłem na kontynuację tego projektu. Tymczasem otrzymaliśmy kolejny album tria, pełen znakomitych pomysłów, rozwijający wypracowaną na debiutanckiej płycie konwencję.
Album ukazał się 18 października 2018.
Robert Ratajczak
Yarosh Organ Trio feat. Katarzyna Mirowska: Alterakcje
CD 2018, Akademia Muzyczna Wrocław AMUZ WR 015
program:
1. Project No.1
2. The Legend - So They Say
3. Zadusza
4. Basant
5. Niekochane (Before)
6. Licznik
personel:
Tomasz Pruchnicki - saksofon
Kajetan Galas - organy Hammonda
Przemysław Jarosz - perkusja
oraz:
Katarzyna Mirowska - śpiew