Irene Wieniawski (Poldowski): Songs; Clara Schumann: Songs; Cécile Chaminade: Songs; Agathe Backer-Grondahl: 4 Songs, Op.65.
"Women of Music - Songs" to program przygotowany przez jedną z najbardziej cenionych polskich mezzosopranistek, Urszulę Kryger i znakomitą pianistkę Agatę Górską-Kołodziejską. Panie postanowiły przypomnieć pieśni stworzone przez cztery wywodzące się z różnych kręgów kulturowych kompozytorki: Irene Wieniawski, Clarę Schumann, Cecille Chaminade i Agathe Backer Grondahl. Powstałe na przełomie XIX i XX wieku utwory stanowią doskonałą wizytówkę wokalno-instrumentalnej liryki reprezentowanej przez kobiety-kompozytorki, oraz ukazują nam rozmaite stylistyczne wpływy, którym ulegała ich twórczość.
Irena Wieniawska (Irene Wieniawski) była najmłodszą córką Henryka Wieniawskiego i jak podają źródła urodziła się zaledwie rok przed śmiercią swego słynnego ojca. Mimo to, jako jedyna z czwórki rodzeństwa poświęciła się muzyce zyskując międzynarodowe uznanie zarówno jako kompozytorka jak i pianistka. Najbardziej cenione są pieśni Wieniawskiej do słów poetów francuskich, których skomponowała ponad 30. Omawianą płytę otwierają trzy z nich, stanowiąc doskonały przykład idealnego połączenia słowa z muzyką, będąc zarazem jednym z najciekawszych przykładów liryki wokalnej początku XX wieku.
Inną kompozytorką pieśni przedstawionych w tym zbiorze, również noszącą słynne nazwisko jest małżonka Roberta Schumanna. Jej dorobek przez długie lata (aż do początku lat 70-tych ub. stulecia) pozostawał zapomniany. Tymczasem po 13 latach małżeństwa z Robertem Schumannem, związana z Johannesem Brahmsem artystka, pozostawiła po sobie całkiem spory dorobek, w którym znalazły się też pieśni do słów Friedricha Ruckerta, Justinusa Kernera i Friederike Serre, które w interpretacji Urszuli Krygier i Agaty Górskiej-Kołodziejskiej poznajemy na niniejszej płycie.
Zmarła rok przed zakończeniem II wojny światowej francuska kompozytorka i pianistka Cécile Chaminade, jest autorką m.in. opery komicznej "La Sévillane", baletu "Callirhoë", oraz wielu utworów na instrumenty solowe (m.in. flet i fortepian) z orkiestrą, ale też około 150 pieśni w typowym dla swej epoki salonowym stylu. Na płycie "Women of Music - Songs" poznajemy pięć z nich, skomponowanych do tekstów Edouarda Guinanda, Pierre de Ronsarda i Armanda Silvestre.
Ostatnią z przedstawionych w tej mini antologii pieśni skomponowanych przez kobiety twórczynią jest najmniej znana z czwórki kompozytorek, norweska pianistka Agathe Backer-Grondahl.
Przygotowany przez wywodzące się z Łódzkiej Akademii Muzycznej artystki album, stanowi ciekawy przegląd twórczości komponujących kobiet umiejscowiony w konwencji wokalno-instrumentalnej liryki. Jest to zarazem okazja do bliższego zainteresowania się dorobkiem nieco zapomnianym i rzadko dziś wykonywanym.
Album ukazał się 8 grudnia 2018.
Irena Wieniawska (Irene Wieniawski) była najmłodszą córką Henryka Wieniawskiego i jak podają źródła urodziła się zaledwie rok przed śmiercią swego słynnego ojca. Mimo to, jako jedyna z czwórki rodzeństwa poświęciła się muzyce zyskując międzynarodowe uznanie zarówno jako kompozytorka jak i pianistka. Najbardziej cenione są pieśni Wieniawskiej do słów poetów francuskich, których skomponowała ponad 30. Omawianą płytę otwierają trzy z nich, stanowiąc doskonały przykład idealnego połączenia słowa z muzyką, będąc zarazem jednym z najciekawszych przykładów liryki wokalnej początku XX wieku.
Inną kompozytorką pieśni przedstawionych w tym zbiorze, również noszącą słynne nazwisko jest małżonka Roberta Schumanna. Jej dorobek przez długie lata (aż do początku lat 70-tych ub. stulecia) pozostawał zapomniany. Tymczasem po 13 latach małżeństwa z Robertem Schumannem, związana z Johannesem Brahmsem artystka, pozostawiła po sobie całkiem spory dorobek, w którym znalazły się też pieśni do słów Friedricha Ruckerta, Justinusa Kernera i Friederike Serre, które w interpretacji Urszuli Krygier i Agaty Górskiej-Kołodziejskiej poznajemy na niniejszej płycie.
Zmarła rok przed zakończeniem II wojny światowej francuska kompozytorka i pianistka Cécile Chaminade, jest autorką m.in. opery komicznej "La Sévillane", baletu "Callirhoë", oraz wielu utworów na instrumenty solowe (m.in. flet i fortepian) z orkiestrą, ale też około 150 pieśni w typowym dla swej epoki salonowym stylu. Na płycie "Women of Music - Songs" poznajemy pięć z nich, skomponowanych do tekstów Edouarda Guinanda, Pierre de Ronsarda i Armanda Silvestre.
Ostatnią z przedstawionych w tej mini antologii pieśni skomponowanych przez kobiety twórczynią jest najmniej znana z czwórki kompozytorek, norweska pianistka Agathe Backer-Grondahl.
Przygotowany przez wywodzące się z Łódzkiej Akademii Muzycznej artystki album, stanowi ciekawy przegląd twórczości komponujących kobiet umiejscowiony w konwencji wokalno-instrumentalnej liryki. Jest to zarazem okazja do bliższego zainteresowania się dorobkiem nieco zapomnianym i rzadko dziś wykonywanym.
Album ukazał się 8 grudnia 2018.
Robert Ratajczak
Urszula Krygier / Agata Górska-Kołodziejska: Women of Music - Songs
CD 2018, DUX 1524
program:
Irene Wieniawski (Poldowski) - Songs:
1. L'heure exquise
2. Berceuse d'armorique
3. Cythere
Clara Schumann - Songs:
4. Warum willst du and're fragen
5. Der Wanderer
6. Die gute Nacht, die ich dir sage
7. Er ist gekommen in Sturm und Regen
8. Mein Stern
Cécile Chaminade - Songs:
9. Mignonne
10. Amoroso
11. Sur la plage
12. L'ete
13. L'absente
Agathe Backer-Grondahl - 4 Songs, Op.65:
14. Der vildene Fugl
15. Forsilde
16. Barnesang
17. Skyggekys
wykonawcy:
Urszula Kryger - mezzosopran
Agata Górska-Kołodziejska - fortepian
Istniejąca od 1992 roku firma fonograficzna DUX to dziś jedna z najbardziej prestiżowych wytwórni płytowych specjalizujących się w publikacji nagrań muzyki klasycznej. Płyty ze znakiem firmowym DUX charakteryzują się najwyższą jakością dźwięku i wyjątkowo staranną edycją, a publikowane nagrania skrupulatnie dokumentują to co najbardziej wartościowe we współczesnej muzyce klasycznej.