I Symfonia;
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę;
Magnificat.
Urodzony w 1957 roku, pochodzący ze Śląska, a od kilkunastu lat silnie związany z Gdańskiem kompozytor Andrzej Dziadek, należy do nielicznego grona współczesnych twórców, tak silnie nawiązujących w swych utworach do tradycji romantycznej. Poza działalnością kompozytorską artysta jest cenionym pedagogiem, oraz animatorem życia muzycznego. Andrzej Dziadek jest profesorem klasy kompozycji w Akademii Muzycznej w Gdańsku, założycielem Fundacji Sinfonietta Pomerania, współzałożycielem i dyrektorem Orkiestry Sinfonietta Pomerania, a także pełni funkcję prezesa Oddziału Związku Kompozytorów Polskich w Gdańsku.
Monograficzny album "Andrzej Dziadek Orchestral Works" zawiera nagrania dokonane przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Chór i Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, oraz znakomitych solistów. Płyta zawiera kompozycje tworzone przez artystę w ciągu blisko 30 lat.
W złożonym z trzech części programie płyty znajdziemy I Symfonię powstałą na przełomie lat 1996/1997, która była utworem obowiązkowym podczas VI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 1999 roku, Koncert na wiolonczelę i orkiestrę z roku 2014, oraz najstarsze w tym zestawie dzieło, powstały w połowie lat 80-tych monumentalny "Magnificat" na głosy solo, chór i orkiestrę symfoniczną.
I Symfonia dedykowana przez kompozytora dyrygentowi Antoniemu Witowi, zawiera elementy mogące kojarzyć się z twórczością Wagnera (szczególnie jej pierwsza część "Larghetto"). Jednak jako całość nasycona jest osobistym podejściem Dziadka do tradycyjnych wzorców i wplataniem weń indywidualnych rozwiązań w zakresie dynamiki i budowania nastroju. Uwagę zwracają też liczne fragmenty o dużym potencjale ilustracyjnym.
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę jest utworem na pozór powściągliwym i skłaniającym się w stronę muzyki romantycznej, a jednak zawiera w sobie mnogość emocji i dyskretnie malowanych dźwiękami uniesień.
Z kolei wieńczący program płyty "Magnificat", to utwór nawiązujący swym charakterem do okresu Adwentu i będący zaczątkiem gałęzi twórczości Andrzeja Dziadka, skoncentrowanej na muzyce religijnej. Znajdziemy tu liczne nawiązania zarówno do tradycji baroku (szczególnie do dokonań J.S.Bacha), jak kolorystyki romantyzmu. Poszczególne części utworu odwołują się do form arii, chorału i kantaty.
Album stanowi ciekawy przegląd stylistycznych przemian zachodzących w twórczości jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów jakim jest Andrzej Dziadek.
Płyta ukazała się 3 grudnia 2018 roku.
Monograficzny album "Andrzej Dziadek Orchestral Works" zawiera nagrania dokonane przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Chór i Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, oraz znakomitych solistów. Płyta zawiera kompozycje tworzone przez artystę w ciągu blisko 30 lat.
W złożonym z trzech części programie płyty znajdziemy I Symfonię powstałą na przełomie lat 1996/1997, która była utworem obowiązkowym podczas VI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 1999 roku, Koncert na wiolonczelę i orkiestrę z roku 2014, oraz najstarsze w tym zestawie dzieło, powstały w połowie lat 80-tych monumentalny "Magnificat" na głosy solo, chór i orkiestrę symfoniczną.
I Symfonia dedykowana przez kompozytora dyrygentowi Antoniemu Witowi, zawiera elementy mogące kojarzyć się z twórczością Wagnera (szczególnie jej pierwsza część "Larghetto"). Jednak jako całość nasycona jest osobistym podejściem Dziadka do tradycyjnych wzorców i wplataniem weń indywidualnych rozwiązań w zakresie dynamiki i budowania nastroju. Uwagę zwracają też liczne fragmenty o dużym potencjale ilustracyjnym.
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę jest utworem na pozór powściągliwym i skłaniającym się w stronę muzyki romantycznej, a jednak zawiera w sobie mnogość emocji i dyskretnie malowanych dźwiękami uniesień.
Z kolei wieńczący program płyty "Magnificat", to utwór nawiązujący swym charakterem do okresu Adwentu i będący zaczątkiem gałęzi twórczości Andrzeja Dziadka, skoncentrowanej na muzyce religijnej. Znajdziemy tu liczne nawiązania zarówno do tradycji baroku (szczególnie do dokonań J.S.Bacha), jak kolorystyki romantyzmu. Poszczególne części utworu odwołują się do form arii, chorału i kantaty.
Album stanowi ciekawy przegląd stylistycznych przemian zachodzących w twórczości jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów jakim jest Andrzej Dziadek.
Płyta ukazała się 3 grudnia 2018 roku.
Robert Ratajczak
Andrzej Dziadek - Orchestral Works
CD 2018, DUX 1439
program:
I Symfonia:
1. Larghetto
2. Adagio
3. Vivo
1. Larghetto
2. Adagio
3. Vivo
4. Koncert na wiolonczelę i orkiestrę
Magnificat na głosy solo, chór i orkiestrę symfoniczną:
5. Magnificat anima mea
6. Et exsultavit spiritus meus
7. Quia respexit humilitatem
8. Et misericordia
9. Fecit potentiam
10. Gloria Patri
Magnificat na głosy solo, chór i orkiestrę symfoniczną:
5. Magnificat anima mea
6. Et exsultavit spiritus meus
7. Quia respexit humilitatem
8. Et misericordia
9. Fecit potentiam
10. Gloria Patri
wykonawcy:
Adam Krzeszowiec - wiolonczela
Elżbieta Drążek-Barcik - sopran
Agnieszka Wietrzny-Monasterska - alt
Henryk Grychnik - tenor
Czesław Gałka - bas
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
Chór i Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie
dyrygenci: Antoni Wit, Jerzy Kosek, Michał Klauza
Adam Krzeszowiec - wiolonczela
Elżbieta Drążek-Barcik - sopran
Agnieszka Wietrzny-Monasterska - alt
Henryk Grychnik - tenor
Czesław Gałka - bas
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
Chór i Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie
dyrygenci: Antoni Wit, Jerzy Kosek, Michał Klauza
Istniejąca od 1992 roku firma fonograficzna DUX to dziś jedna z najbardziej prestiżowych wytwórni płytowych specjalizujących się w publikacji nagrań muzyki klasycznej. Płyty ze znakiem firmowym DUX charakteryzują się najwyższą jakością dźwięku i wyjątkowo staranną edycją, a publikowane nagrania skrupulatnie dokumentują to co najbardziej wartościowe we współczesnej muzyce klasycznej.