Marcin Błażewicz: Koncert na gitarę i orkiestrę smyczkową;
Paweł Łukaszewski: Trinity Concerto;
Sławomir Czarnecki: Concerto Lendinum op. 44.
Paweł Łukaszewski: Trinity Concerto;
Sławomir Czarnecki: Concerto Lendinum op. 44.
Zestawione pod postacią jednego programu koncerty instrumentalne Marcina Błażewicza, Pawła Łukaszewskiego i Sławomira Czarneckiego, wypełniają album nagrany przez Filharmonię Kameralną Im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego, oraz znakomitych solistów. Na płycie zatytułowanej "Polish Contemporary Concertos" słyszymy m.in. znakomitego wiolonczelistę Tomasza Strahla i wybitnego saksofonistę Pawła Gusnara. Program albumu oscyluje wokół neoklasycyzmu i postmodernistycznej estetyki, mimo przekrojowego charakteru stanowiąc zwartą całość, pełną bogatej instrumentacji i ciekawych rozwiązań konceptualnych.
O atrakcyjności albumu w dużej mierze decyduje zestawienie z sobą utworów eksponujących partie solowe tak różnych od siebie instrumentów jak gitara (Koncert na gitarę i orkiestrę Marcina Błażewicza), saksofon ("Trinity Concerto" Pawła Łukaszewskiego) i duet skrzypiec z wiolonczelą ("Concerto Lendinum" Sławomira Czarneckiego). Dzięki temu, mamy do czynienia z programem bardzo urozmaiconym nie tylko pod względem charakteru poszczególnych kompozycji, ale również ich instrumentacji. Mimo to każda z trzech kompozycji reprezentuje nawiązujący do neoklasycyzmu nurt postmodernistyczny, co stanowi wyjątkową spoinę estetyczną całego, godzinnego programu albumu.
Wypełniający pierwszą część płyty Koncert na gitarę i orkiestrę smyczkową warszawskiego kompozytora Marcina Błażewicza, to przede wszystkim doskonały popis możliwości znakomitego gitarzysty Marcina Dylli, laureata najbardziej prestiżowego konkursu gitarowego na świecie Guitar Foundation of America w Los Angeles. Trzyczęściowa kompozycja Błażewicza eksponuje wyjątkową symbiozę wykwintnie skonstruowanych partii, delikatnej z natury gitary klasycznej z potężnie, monumentalnie brzmiącą orkiestrą.
Nieco inny charakter ma "Trinity Concerto" jednego z najbardziej rozpoznawalnych, a zarazem najbardziej aktywnych współczesnych kompozytorów, Pawła Łukaszewskiego. Głównym nurtem twórczości urodzonego w Częstochowie artysty jest muzyka chóralna. Stąd też w zamieszczonej na tej płycie jego kompozycji z 2017 roku, dedykowanej saksofonowi sopranowemu i orkiestrze smyczkowej, odnajdziemy wiele elementów właściwych utworom wokalnym. Dostrzeżemy to zarówno w rozwiązaniach harmonicznych jak sposobie narracji trzyczęściowego koncertu. Solowe partie saksofonu powierzono znakomitemu wirtuozowi tego instrumentu Pawłowi Gusnarowi, artyście znanemu również tzw. szerszemu gronu odbiorców, dzięki "przebojowemu" cyklowi płyt: "Saxophone Varie".
Ostatnią kompozycją zamieszczoną na płycie "Polish Contemporary Concertos" jest 23-minutowe, inspirowane folklorem Lubelszczyzny "Concerto Lendinum op.44" Sławomira Czarneckiego. To pod względem instrumentacji utwór bardziej tradycyjny, bowiem partie solowe należą do skrzypiec i wiolonczeli. Na pierwszym z instrumentów gra mający za sobą współpracę z tak znakomitymi dyrygentami jak m.in. Jerzy Maksymiuk, Jacek Kasprzyk, Krzysztof Penderecki czy Agnieszka Duczmal, Jakub Jakowicz. Partie wiolonczeli natomiast należą do występującego na co dzień z najznakomitszymi polskimi orkiestrami filharmonicznymi, znanego z wielu płyt (m.in. z wydanego w 2016 roku sensacyjnego albumu nagranego w duecie z Januszem Olejniczakiem: "Chopin - Transcriptions For Cello & Piano"), wiolonczelisty Tomasza Strahla.
Niniejsza płyta to zdecydowanie jeden z najlepszych albumów z muzyką współczesną, jakie ukazały się w ciągu ostatnich kilku lat.
Album ukazał się 21 listopada 2018.
O atrakcyjności albumu w dużej mierze decyduje zestawienie z sobą utworów eksponujących partie solowe tak różnych od siebie instrumentów jak gitara (Koncert na gitarę i orkiestrę Marcina Błażewicza), saksofon ("Trinity Concerto" Pawła Łukaszewskiego) i duet skrzypiec z wiolonczelą ("Concerto Lendinum" Sławomira Czarneckiego). Dzięki temu, mamy do czynienia z programem bardzo urozmaiconym nie tylko pod względem charakteru poszczególnych kompozycji, ale również ich instrumentacji. Mimo to każda z trzech kompozycji reprezentuje nawiązujący do neoklasycyzmu nurt postmodernistyczny, co stanowi wyjątkową spoinę estetyczną całego, godzinnego programu albumu.
Wypełniający pierwszą część płyty Koncert na gitarę i orkiestrę smyczkową warszawskiego kompozytora Marcina Błażewicza, to przede wszystkim doskonały popis możliwości znakomitego gitarzysty Marcina Dylli, laureata najbardziej prestiżowego konkursu gitarowego na świecie Guitar Foundation of America w Los Angeles. Trzyczęściowa kompozycja Błażewicza eksponuje wyjątkową symbiozę wykwintnie skonstruowanych partii, delikatnej z natury gitary klasycznej z potężnie, monumentalnie brzmiącą orkiestrą.
Nieco inny charakter ma "Trinity Concerto" jednego z najbardziej rozpoznawalnych, a zarazem najbardziej aktywnych współczesnych kompozytorów, Pawła Łukaszewskiego. Głównym nurtem twórczości urodzonego w Częstochowie artysty jest muzyka chóralna. Stąd też w zamieszczonej na tej płycie jego kompozycji z 2017 roku, dedykowanej saksofonowi sopranowemu i orkiestrze smyczkowej, odnajdziemy wiele elementów właściwych utworom wokalnym. Dostrzeżemy to zarówno w rozwiązaniach harmonicznych jak sposobie narracji trzyczęściowego koncertu. Solowe partie saksofonu powierzono znakomitemu wirtuozowi tego instrumentu Pawłowi Gusnarowi, artyście znanemu również tzw. szerszemu gronu odbiorców, dzięki "przebojowemu" cyklowi płyt: "Saxophone Varie".
Ostatnią kompozycją zamieszczoną na płycie "Polish Contemporary Concertos" jest 23-minutowe, inspirowane folklorem Lubelszczyzny "Concerto Lendinum op.44" Sławomira Czarneckiego. To pod względem instrumentacji utwór bardziej tradycyjny, bowiem partie solowe należą do skrzypiec i wiolonczeli. Na pierwszym z instrumentów gra mający za sobą współpracę z tak znakomitymi dyrygentami jak m.in. Jerzy Maksymiuk, Jacek Kasprzyk, Krzysztof Penderecki czy Agnieszka Duczmal, Jakub Jakowicz. Partie wiolonczeli natomiast należą do występującego na co dzień z najznakomitszymi polskimi orkiestrami filharmonicznymi, znanego z wielu płyt (m.in. z wydanego w 2016 roku sensacyjnego albumu nagranego w duecie z Januszem Olejniczakiem: "Chopin - Transcriptions For Cello & Piano"), wiolonczelisty Tomasza Strahla.
Niniejsza płyta to zdecydowanie jeden z najlepszych albumów z muzyką współczesną, jakie ukazały się w ciągu ostatnich kilku lat.
Album ukazał się 21 listopada 2018.
Robert Ratajczak
Polish Contemporary Concertos
CD 2018, DUX 1462
CD 2018, DUX 1462
program:
Marcin Błażewicz - Koncert na gitarę i orkiestrę smyczkową:
1. Andante
2. Largo cantabile
3. Allegro con fuoco
Paweł Łukaszewski - Trinity Concerto na saksofon sopranowy i orkiestrę smyczkową:
4. Larghetto
5. Agitato
6. Largo
Sławomir Czarnecki - Concerto Lendinum op. 44 na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową:
7. Allegretto
8. Lento assai
9. Vivace
Marcin Błażewicz - Koncert na gitarę i orkiestrę smyczkową:
1. Andante
2. Largo cantabile
3. Allegro con fuoco
Paweł Łukaszewski - Trinity Concerto na saksofon sopranowy i orkiestrę smyczkową:
4. Larghetto
5. Agitato
6. Largo
Sławomir Czarnecki - Concerto Lendinum op. 44 na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową:
7. Allegretto
8. Lento assai
9. Vivace
wykonawcy:
Filharmonia Kameralna im.Witolda Lutosławskiego w Łomży
dyrygent: Jan Miłosz Zarzycki
oraz:
Paweł Gusnar - saksofon
Marcin Dylla - gitara
Jakub Jankowicz - skrzypce
Tomasz Strahl - wiolonczela
Filharmonia Kameralna im.Witolda Lutosławskiego w Łomży
dyrygent: Jan Miłosz Zarzycki
oraz:
Paweł Gusnar - saksofon
Marcin Dylla - gitara
Jakub Jankowicz - skrzypce
Tomasz Strahl - wiolonczela
Istniejąca od 1992 roku firma fonograficzna DUX to dziś jedna z najbardziej prestiżowych wytwórni płytowych specjalizujących się w publikacji nagrań muzyki klasycznej. Płyty ze znakiem firmowym DUX charakteryzują się najwyższą jakością dźwięku i wyjątkowo staranną edycją, a publikowane nagrania skrupulatnie dokumentują to co najbardziej wartościowe we współczesnej muzyce klasycznej.