Spem in alium; O virga ac diadema; Profundis; Concerto For Viola And Orchestra; Bogurodzica; Miserere; Repetition; Longing; Miracle Of '87; Jardin.
Po dwóch genialnych albumach zrealizowanych wraz z triem norweskiego pianisty Helge Liena, kolejną wydaną przez niemiecką wytwórnię ACT płytą czołowego polskiego wiolinisty jazzowego Adama Bałdycha, jest album "Sacrum Profanum". Projekt ten jest próbą wpisania muzyki sakralnej w kontekst współczesnego świata i właściwych mu wolnością interpretacji i ekspresją. To album bardzo uduchowiony, a jednocześnie zrealizowany w formie nieskrępowanej improwizacji i przy użyciu współczesnych środków artystycznych.
W programie albumu poza pięcioma własnymi kompozycjami Bałdycha znajdziemy autorskie aranżacje historycznych utworów. Pośród nich w programie albumu znalazła się najstarsza polska pieśń religijna, średniowieczna "Bogurodzica", kompozycja z XI wieku "O virga ac diadema" mistyczki, wizjonerki i uzdrowicielki uznawanej przez Kościół katolicki za świętą, Hildegardy z Bingen, "Miserere” XVII-wiecznego włoskiego kompozytora i śpiewaka Gregorio Allegriego, czy "Koncert na altówkę i orkiestrę" współczesnej rosyjskiej awangardzistki pochodzenia tatarskiego, Sofii Gubaiduliny.
Wraz z grającym na renesansowych skrzypcach liderem, skład Adam Bałdych Quartet współtworzą: pianista Krzysztof Dys, Michał Barański (kontrabas) i Dawid Fortuna (perkusja).
Sam lider gra rozmaitymi technikami, stosując pizzicato (z doskonałym efektem m.in. podczas "Miserere") i poszerzając możliwości wyrazowe skrzypiec. Krzysztof Dys niejednokrotnie preparuje brzmienie fortepianu, a Dawid Fortuna poza tradycyjną perkusją sięga też po krotale (świetny efekt podczas "O virga ac diadema") i bęben basowy gran cassa. Wykorzystanie rozmaitych efektów dźwiękowych skutkuje bogatym brzmieniem, dalece wybiegającym poza tradycyjną formułę jazzowego kwartetu.
Wbrew pozorom "Sacrum Profanum" nie jest płytą utrzymaną wyłącznie w klimacie religijnej kontemplacji i wyciszenia. To muzyka również pełna dynamiki (np. finał"Bogurodzicy" czy niemal rockowy klimat "Repetition"), a szybkiego tempa nabiera nawet wspomniana wcześniej pieśń "O Virga ac diadema" Hildegardy z Bingen. Z kolei "Koncert na altówkę i orkiestrę" Sofii Gubaiduliny oscyluje wokół estetyki free jazzu, a kończąca płytę melodyjna kompozycja "Jardin", gdzie Bałdych gra uderzając w struny skrzypiec, utrzymana jest niemal w klimacie przebojowej muzyki pop.
Na "Sacrum Profanum" Adam Bałdych odnalazł zupełnie nową formę ekspresji. Z mistycznej muzyki, wydobył maksimum harmonii i piękna interpretując ponadczasowe utwory przy użyciu współczesnych środków muzycznego wyrazu. Jednocześnie zachowując ich głębię i silny przekaz, nadał całości formę łączącą współczesną muzykę klasyczną z idiomem jazzu.
Premiera albumu 29 marca 2019.
Adam Bałdych Quartet: Sacrum Profanum
CD 2019, ACT 9881-2
W programie albumu poza pięcioma własnymi kompozycjami Bałdycha znajdziemy autorskie aranżacje historycznych utworów. Pośród nich w programie albumu znalazła się najstarsza polska pieśń religijna, średniowieczna "Bogurodzica", kompozycja z XI wieku "O virga ac diadema" mistyczki, wizjonerki i uzdrowicielki uznawanej przez Kościół katolicki za świętą, Hildegardy z Bingen, "Miserere” XVII-wiecznego włoskiego kompozytora i śpiewaka Gregorio Allegriego, czy "Koncert na altówkę i orkiestrę" współczesnej rosyjskiej awangardzistki pochodzenia tatarskiego, Sofii Gubaiduliny.
Wraz z grającym na renesansowych skrzypcach liderem, skład Adam Bałdych Quartet współtworzą: pianista Krzysztof Dys, Michał Barański (kontrabas) i Dawid Fortuna (perkusja).
Sam lider gra rozmaitymi technikami, stosując pizzicato (z doskonałym efektem m.in. podczas "Miserere") i poszerzając możliwości wyrazowe skrzypiec. Krzysztof Dys niejednokrotnie preparuje brzmienie fortepianu, a Dawid Fortuna poza tradycyjną perkusją sięga też po krotale (świetny efekt podczas "O virga ac diadema") i bęben basowy gran cassa. Wykorzystanie rozmaitych efektów dźwiękowych skutkuje bogatym brzmieniem, dalece wybiegającym poza tradycyjną formułę jazzowego kwartetu.
Wbrew pozorom "Sacrum Profanum" nie jest płytą utrzymaną wyłącznie w klimacie religijnej kontemplacji i wyciszenia. To muzyka również pełna dynamiki (np. finał"Bogurodzicy" czy niemal rockowy klimat "Repetition"), a szybkiego tempa nabiera nawet wspomniana wcześniej pieśń "O Virga ac diadema" Hildegardy z Bingen. Z kolei "Koncert na altówkę i orkiestrę" Sofii Gubaiduliny oscyluje wokół estetyki free jazzu, a kończąca płytę melodyjna kompozycja "Jardin", gdzie Bałdych gra uderzając w struny skrzypiec, utrzymana jest niemal w klimacie przebojowej muzyki pop.
Na "Sacrum Profanum" Adam Bałdych odnalazł zupełnie nową formę ekspresji. Z mistycznej muzyki, wydobył maksimum harmonii i piękna interpretując ponadczasowe utwory przy użyciu współczesnych środków muzycznego wyrazu. Jednocześnie zachowując ich głębię i silny przekaz, nadał całości formę łączącą współczesną muzykę klasyczną z idiomem jazzu.
Premiera albumu 29 marca 2019.
Robert Ratajczak
___________________________________________________
Adam Bałdych Quartet: Sacrum Profanum
CD 2019, ACT 9881-2
program:
1. Spem in alium
2. O virga ac diadema
3. Profundis
4. Concerto For Viola And Orchestra
5. Bogurodzica
6. Miserere
7. Repetition
8. Longing
9. Miracle Of '87
10. Jardin
1. Spem in alium
2. O virga ac diadema
3. Profundis
4. Concerto For Viola And Orchestra
5. Bogurodzica
6. Miserere
7. Repetition
8. Longing
9. Miracle Of '87
10. Jardin
personel:
Adam Bałdych - skrzypce
Krzysztof Dys - fortepian
Michał Barański - kontrabas
Dawid Fortuna - perkusja
Adam Bałdych - skrzypce
Krzysztof Dys - fortepian
Michał Barański - kontrabas
Dawid Fortuna - perkusja
___________________________________________________