* The Anglo-French collective Barbacana born in 2009, perfectly in sync with each other through joint projects to numerous British musicians: saxophonist James Alsopp well known such as in collaboration with Lee Konitz, pianist Kit Downes along with representing the French environment of improvised music: guitarist and cellist Adrien Dennefeldem and free jazz drummer Sylvain Darrifourcq. More, warmly received by the audience shows the constellation finally resulted in the recording of a common album. ''Barbacana'' is the perfect music hybrid borned of a result of the jazz characters awangard jazz clash of London and Paris.
CD will be released on July 8 in Babel Label cult edition.
CD will be released on July 8 in Babel Label cult edition.
Angielsko-francuski kolektyw Barbacana tworzą od 2009 roku doskonale zgrani z sobą dzięki rozlicznym wspólnym projektom angielscy muzycy: saksofonista James Alsopp oraz znany m.in. z współpracy z Lee Konitzem, pianista Kit Downes wraz z reprezentującymi francuskie środowisko muzyki improwizowanej: gitarzystą i wiolonczelistą Adrienem Dennefeldem i free jazzowym perkusistą Sylvainem Darrifourcq. Rozliczne, gorąco przyjmowane przez publiczność koncerty tej konstelacji zaowocowały wreszcie nagraniem wspólnej płyty. ''Barbacana'' jest doskonałą hybrydą powstałą na skutek starcia się charakterów środowisk awangadry jazzowej z Londynu i Paryża.
Tak niedawno mieliśmy okazję cieszyć się albumem Sextetu Bruno Heinena ''Karlheinz Stockhausen Tierkresis'' (2013), na którym usłyszeć można było klarnet nieocenionego Jamesa Allsoppa (wcześniej także na albumie ''Aquarium''). Ciągle gorące są też emocje jakie towarzyszyły opublikowaniu przez Babel Label płyty''Flood Tide'' Kwartetu Sama Crockatta, w którym za klawiaturą zasiada Kit Downes. Nic dziwnego, iż po projekt firmowany wraz z Francuzami przez tych dwoje wybitnych Muzyków sięgnąłem z entuzjazmem, choć z pewną dozą obaw czy Allsopp i Downes udźwigną ciężar oczekiwań wzmocniony tak doskonałymi, wcześniejszymi dokonaniami w innych konstelacjach.
Album wypełnia 6 kompozycji Allsopa, Downesa i niezwykłego francuskiego wirtuoza gitary i wiolonczeli Adriena Dennefelda, oraz utwór którego tytuł posłużył kwartetowi zarazem za nazwę, jak i tytuł płyty: ''Barbacana''. To swego rodzaju hołd dla kompozytora tej uroczej miniaturki -Valentina Clastriera, muzyka który upowszechnił w muzyce jazzowej zastosowanie 27-strunowej (!) liry korbowej.
Od początku płyty zdecydowanie dominuje klarnet basowy, kreujący wyśmienite linie z świetnymi, impresyjnymi partiami gitary Adriena Dennefelda.
Pełen nostalgii i zadumy temat ''Steam'' oscyluje wokół konwencji progresywnej. Na uwagę zasługuje w tym utworze zmienność tempa i świetna praca Sylvaina Darrifourcq za bębnami. Bezproblemowo potrafi on tworzyć zarówno rozległe tło dźwiękowe przy pomocy najróżniejszych obiektów i (jak opisano na okładce) ''zabawek'', jak i nadać doskonałą rytmikę (co słyszymy w środkowej części utworu).
Jedną z dwóch autorskich kompozycji Adriena Dennefelda jest ''Adobes''. Tu prym wiodą unisonowe partie klarnetu i wiolonczeli, kapitalna dominująca linia basowa i synkopująca perkusja.
Monotonne uderzenia perkusji i monumentalne niemal brzmienie intra do ''For no raisin'' wprowadza nas w klimat nieco odmienny. W większym stopniu niż podczas poprzednich utworów do głosu dochodzi gitara, na której w stylowy (kojarzący się z rockiem progresywnym) sposób gra Dennefeld. Nostalgiczna partia saksofonu tenorowego w tym utworze należy niewątpliwie do jednych z najlepszych na całej płycie.
Najdłuższym fragmentem płyty jest 10-minutowe, wspólne dzieło Downesa i Allsoppa:''Migration-Big BIG shop''. Tu ujawniają się free jazzowe inklinacje każdego z muzyków. Rozbudowane improwizacje, elektryczne piano w tle i niemal funkujący rytm perkusji ustępuje w trzeciej minucie swobodnym tenorowym impresjom Allsoppa i przesterowanemu, progresywnemu brzmieniu pasażowych solówek gitary.
Pięknym zakończeniem całości jest ''Outro'' rozpoczęte solową partią klarnetu basowego. Po chwili dołącza elektryczne piano, wiolonczela i kreujący (niczym Mistrz Klaus Kugel) perkusyjne tło Sylvain Darrifourcq. Jest pięknie.
Muzyka wysmakowana, nieprzewidywalna i pełna zmiennych klimatów. Doskonałe kompozycje i wyśmienite interakcje poparte niecodziennym warsztatem wirtuozerskim.
Płyta ukaże się 8 lipca nakładem kultowej oficyny Babel Label.
Tak niedawno mieliśmy okazję cieszyć się albumem Sextetu Bruno Heinena ''Karlheinz Stockhausen Tierkresis'' (2013), na którym usłyszeć można było klarnet nieocenionego Jamesa Allsoppa (wcześniej także na albumie ''Aquarium''). Ciągle gorące są też emocje jakie towarzyszyły opublikowaniu przez Babel Label płyty''Flood Tide'' Kwartetu Sama Crockatta, w którym za klawiaturą zasiada Kit Downes. Nic dziwnego, iż po projekt firmowany wraz z Francuzami przez tych dwoje wybitnych Muzyków sięgnąłem z entuzjazmem, choć z pewną dozą obaw czy Allsopp i Downes udźwigną ciężar oczekiwań wzmocniony tak doskonałymi, wcześniejszymi dokonaniami w innych konstelacjach.
Album wypełnia 6 kompozycji Allsopa, Downesa i niezwykłego francuskiego wirtuoza gitary i wiolonczeli Adriena Dennefelda, oraz utwór którego tytuł posłużył kwartetowi zarazem za nazwę, jak i tytuł płyty: ''Barbacana''. To swego rodzaju hołd dla kompozytora tej uroczej miniaturki -Valentina Clastriera, muzyka który upowszechnił w muzyce jazzowej zastosowanie 27-strunowej (!) liry korbowej.
Od początku płyty zdecydowanie dominuje klarnet basowy, kreujący wyśmienite linie z świetnymi, impresyjnymi partiami gitary Adriena Dennefelda.
Pełen nostalgii i zadumy temat ''Steam'' oscyluje wokół konwencji progresywnej. Na uwagę zasługuje w tym utworze zmienność tempa i świetna praca Sylvaina Darrifourcq za bębnami. Bezproblemowo potrafi on tworzyć zarówno rozległe tło dźwiękowe przy pomocy najróżniejszych obiektów i (jak opisano na okładce) ''zabawek'', jak i nadać doskonałą rytmikę (co słyszymy w środkowej części utworu).
Jedną z dwóch autorskich kompozycji Adriena Dennefelda jest ''Adobes''. Tu prym wiodą unisonowe partie klarnetu i wiolonczeli, kapitalna dominująca linia basowa i synkopująca perkusja.
Monotonne uderzenia perkusji i monumentalne niemal brzmienie intra do ''For no raisin'' wprowadza nas w klimat nieco odmienny. W większym stopniu niż podczas poprzednich utworów do głosu dochodzi gitara, na której w stylowy (kojarzący się z rockiem progresywnym) sposób gra Dennefeld. Nostalgiczna partia saksofonu tenorowego w tym utworze należy niewątpliwie do jednych z najlepszych na całej płycie.
Najdłuższym fragmentem płyty jest 10-minutowe, wspólne dzieło Downesa i Allsoppa:''Migration-Big BIG shop''. Tu ujawniają się free jazzowe inklinacje każdego z muzyków. Rozbudowane improwizacje, elektryczne piano w tle i niemal funkujący rytm perkusji ustępuje w trzeciej minucie swobodnym tenorowym impresjom Allsoppa i przesterowanemu, progresywnemu brzmieniu pasażowych solówek gitary.
Pięknym zakończeniem całości jest ''Outro'' rozpoczęte solową partią klarnetu basowego. Po chwili dołącza elektryczne piano, wiolonczela i kreujący (niczym Mistrz Klaus Kugel) perkusyjne tło Sylvain Darrifourcq. Jest pięknie.
Muzyka wysmakowana, nieprzewidywalna i pełna zmiennych klimatów. Doskonałe kompozycje i wyśmienite interakcje poparte niecodziennym warsztatem wirtuozerskim.
Płyta ukaże się 8 lipca nakładem kultowej oficyny Babel Label.