Już od ponad ćwierćwiecza Craig Scott zaliczany jest do bezwzględnej czołówki australijskich basistów jazzowych. Karierę rozpoczął w 1979 roku w The Keith Stirling Quartet. Od tego czasu był członkiem wielu grup jazzowych prowadzonych przez tak znanych muzyków jazzowych jak: Don Burrows, Paul MacNamara, Steve McKenna, Steve Brien, Jim Pennell i wielu innych. W latach 90-tych prowadził własny kwintet Improviso, z którym występował na najważniejszych australijskich festiwalach jazzowych. W trakcie swej dotychczasowej działalności współpracował z tak wielkimi światowymi artystami jak choćby Joe Henderson, Nad Adderley, Brandford Marsalis, Joachim Kuhn, Lee Konitz, Mark Levine czy James Williams.
Jego własny kwintet to obecnie jeden z najbardziej pożądanych składów zarówno podczas festiwali jazzowych jak i w australijskich klubach. Kwintet Craiga Scotta założony w 2007 roku nawiązuje do tradycji stylistyki Improviso, tym bardziej iż w składzie zespołu znalazł sie ponownie fenomenalny trębacz Warwick Adler, znany z współpracy z australijskim nestorem saksofonu altowego Bernem McGannem (nagrał z nim m.in.doskonały album ''Wending'', 2012). W repertuarze Craig Scott Quintet znajdują się głównie autorskie kompozycje leadera. Sześć z nich wypełnia płytę zatytułowaną ''Timeline'', która ukazała się w 2012 roku nakładem wytwórni Rufus. To album nagrany na żywo w Konserwatorium Muzycznym w Sydney jeszcze w 2010 roku. Podczas specyficznego koncertu zagranego z myślą o płycie poproszono publiczność o nie oklaskiwanie poszczególnych solówek, dzięki czemu słuchając''Timeline'' odnieść można złudzenie iż jest to płyta studyjna.
Płytę otwiera mająca wszelkie atrybuty stania się standardem jazzowym kompozycja''Jump for Joel'', wielokrotnie wykonywana przez rozliczne konstelacje Scotta, jednak po raz pierwszy zarejestrowana. Doskonale brzmiący utwór odwołujący się do tradycji bebopu, oparty na świetnych chorusowych partiach dętych, przyozdobiony świetnymi solówkami Paula Cutlana (saksofon) i Warwicka Aldera (trąbka). Pianista składu Tim Fisher gra akordowo, w połowie utworu racząc nas również doskonałą klasyczną jazzową solówką. Tim Firth nadaje doskonały rytm, grając bardzo soczyście, zachwycając bogatym brzmieniem zestawu perkusyjnego, a zwieńczeniem solowych ''wizytówek'' każdego z instrumentalistów jest partia Scotta, zakończona przewodnim chorusowym tematem sekcji dętej.
Delikatny, prosty charakter melodii to domena ''Waltz 4'' rozpoczętego przejmującą partią trąbki Warwicka Aldera o pięknym ciepłym dźwięku w dolnych rejestrach. Saksofon początkowo dyskretnie dialoguje z trąbką, by wkrótce przejąć główną partię. Świetne relaksujące solo fortepianu jakie pojawia się w szóstej minucie utworu stanowi przysłowiową ''wisienkę'' tej pięknej ballady. Młody pianista Tim Fisher jakiego Craig Scott pozyskał do składu ma wszelkie predyspozycje ku temu by dołączyć do grona czołowych australijskich muzyków jazzowych. Intymny i nostalgiczny klimat''Waltz 4'' sprawia, iż niemal 9 minut mija niepostrzeżenie.
W podobnym tempie utrzymane i na podobnym schemacie co ''Jump for Joel''zbudowane jest trzecie nagranie: ''Fobourfobourthobing''. Tu jednak trafiamy na zdecydowanie bardziej śmiałe partie każdego z muzyków. T.Fisher (fortepian) gra twarde i agresywne akordy, a T.Firth nabija rytm z ogromną energią i żywiołowością, prowokując w połowie utworu długą i rozbudowaną solówkę perkusyjną, jakiej nie powstydziłby się sam Art Blakey.
Kolejne muzyczne wytchnienie przynosi ''Ballada'' (''Ballade'') oparta na czarujących dialogach saksofonu z trąbką. Paul Cutlan i Warwick Alder tworzą doprawdy doskonały tandem malując pastelowe klimaty kojarzące się z opustoszałym nad ranem klubem jazzowym. Również fortepian Toma Fishera po raz kolejny na płycie błyszczy pełnym blaskiem w trakcie cudownie rozbudowanej partii.
Craig Scott Quintet to formacja niezwykle demokratyczna, dająca możliwość równoprawnego udziału każdego z instrumentalistów składu. Nie należy jednak zapominać, iż leaderem składu jest kontrabasista. Właśnie w trakcie odwołującego się do tradycji jazzu lat 50-tych i 60-tych ''You Stepped Under A Trane'' mamy do czynienia z większą niż w pozostałych nagraniach dominacją kontrabasu. Nie staje to jednak na przeszkodzie P.Cutlanowi, T.Fisherowi i T.Firthowi, by po raz kolejny zachwycili nas swą wirtuozerią i fantazją budując rozbudowane partie solowe w trakcie utworu.
Płytę kończy ''PABDL'' -żwawy, rytmiczny utwór zbudowany podobnie jak ''Jump for Joel'' i ''Fobourfobourthobing'', jednak charakteryzujący się mrocznym i tajemniczym klimatem, potęgowanym przez niskie akordy fortepianu.
''Timeline'' to jedna z niewielu współczesnych płyt, która już w momencie ukazania się ma wszelkie predyspozycje stania się klasyczną ponadczasową pozycją jazzową, jaka po upływie wielu lat wywoływać będzie te same emocje i wrażenia. Co ciekawe; Craig Scott nie sięga na płycie ''Timeline'' po standardy i dokonania jazzowych mistrzów, udowadniając iż potrafi stworzyć materiał wyśmienity, bez kompleksów mogący konkurować z największymi dokonaniami muzyki improwizowanej.
Polecam z całego serca.
Jego własny kwintet to obecnie jeden z najbardziej pożądanych składów zarówno podczas festiwali jazzowych jak i w australijskich klubach. Kwintet Craiga Scotta założony w 2007 roku nawiązuje do tradycji stylistyki Improviso, tym bardziej iż w składzie zespołu znalazł sie ponownie fenomenalny trębacz Warwick Adler, znany z współpracy z australijskim nestorem saksofonu altowego Bernem McGannem (nagrał z nim m.in.doskonały album ''Wending'', 2012). W repertuarze Craig Scott Quintet znajdują się głównie autorskie kompozycje leadera. Sześć z nich wypełnia płytę zatytułowaną ''Timeline'', która ukazała się w 2012 roku nakładem wytwórni Rufus. To album nagrany na żywo w Konserwatorium Muzycznym w Sydney jeszcze w 2010 roku. Podczas specyficznego koncertu zagranego z myślą o płycie poproszono publiczność o nie oklaskiwanie poszczególnych solówek, dzięki czemu słuchając''Timeline'' odnieść można złudzenie iż jest to płyta studyjna.
Płytę otwiera mająca wszelkie atrybuty stania się standardem jazzowym kompozycja''Jump for Joel'', wielokrotnie wykonywana przez rozliczne konstelacje Scotta, jednak po raz pierwszy zarejestrowana. Doskonale brzmiący utwór odwołujący się do tradycji bebopu, oparty na świetnych chorusowych partiach dętych, przyozdobiony świetnymi solówkami Paula Cutlana (saksofon) i Warwicka Aldera (trąbka). Pianista składu Tim Fisher gra akordowo, w połowie utworu racząc nas również doskonałą klasyczną jazzową solówką. Tim Firth nadaje doskonały rytm, grając bardzo soczyście, zachwycając bogatym brzmieniem zestawu perkusyjnego, a zwieńczeniem solowych ''wizytówek'' każdego z instrumentalistów jest partia Scotta, zakończona przewodnim chorusowym tematem sekcji dętej.
Delikatny, prosty charakter melodii to domena ''Waltz 4'' rozpoczętego przejmującą partią trąbki Warwicka Aldera o pięknym ciepłym dźwięku w dolnych rejestrach. Saksofon początkowo dyskretnie dialoguje z trąbką, by wkrótce przejąć główną partię. Świetne relaksujące solo fortepianu jakie pojawia się w szóstej minucie utworu stanowi przysłowiową ''wisienkę'' tej pięknej ballady. Młody pianista Tim Fisher jakiego Craig Scott pozyskał do składu ma wszelkie predyspozycje ku temu by dołączyć do grona czołowych australijskich muzyków jazzowych. Intymny i nostalgiczny klimat''Waltz 4'' sprawia, iż niemal 9 minut mija niepostrzeżenie.
W podobnym tempie utrzymane i na podobnym schemacie co ''Jump for Joel''zbudowane jest trzecie nagranie: ''Fobourfobourthobing''. Tu jednak trafiamy na zdecydowanie bardziej śmiałe partie każdego z muzyków. T.Fisher (fortepian) gra twarde i agresywne akordy, a T.Firth nabija rytm z ogromną energią i żywiołowością, prowokując w połowie utworu długą i rozbudowaną solówkę perkusyjną, jakiej nie powstydziłby się sam Art Blakey.
Kolejne muzyczne wytchnienie przynosi ''Ballada'' (''Ballade'') oparta na czarujących dialogach saksofonu z trąbką. Paul Cutlan i Warwick Alder tworzą doprawdy doskonały tandem malując pastelowe klimaty kojarzące się z opustoszałym nad ranem klubem jazzowym. Również fortepian Toma Fishera po raz kolejny na płycie błyszczy pełnym blaskiem w trakcie cudownie rozbudowanej partii.
Craig Scott Quintet to formacja niezwykle demokratyczna, dająca możliwość równoprawnego udziału każdego z instrumentalistów składu. Nie należy jednak zapominać, iż leaderem składu jest kontrabasista. Właśnie w trakcie odwołującego się do tradycji jazzu lat 50-tych i 60-tych ''You Stepped Under A Trane'' mamy do czynienia z większą niż w pozostałych nagraniach dominacją kontrabasu. Nie staje to jednak na przeszkodzie P.Cutlanowi, T.Fisherowi i T.Firthowi, by po raz kolejny zachwycili nas swą wirtuozerią i fantazją budując rozbudowane partie solowe w trakcie utworu.
Płytę kończy ''PABDL'' -żwawy, rytmiczny utwór zbudowany podobnie jak ''Jump for Joel'' i ''Fobourfobourthobing'', jednak charakteryzujący się mrocznym i tajemniczym klimatem, potęgowanym przez niskie akordy fortepianu.
''Timeline'' to jedna z niewielu współczesnych płyt, która już w momencie ukazania się ma wszelkie predyspozycje stania się klasyczną ponadczasową pozycją jazzową, jaka po upływie wielu lat wywoływać będzie te same emocje i wrażenia. Co ciekawe; Craig Scott nie sięga na płycie ''Timeline'' po standardy i dokonania jazzowych mistrzów, udowadniając iż potrafi stworzyć materiał wyśmienity, bez kompleksów mogący konkurować z największymi dokonaniami muzyki improwizowanej.
Polecam z całego serca.
skład:
Warwick Adler - trąbka, flugelhorn
Paul Cutlan - saksofony
Tim Fisher - fortepian
Craig Scott - kontrabas
Tim Firth - perkusja