Prelude to a Prelude; Walkure; Waldweben; Lohengrin I; Siegfred Idyll; Isoldes Verklarung; Nietzsche in Disguise; Tannhauser; Amazingly Slow; Dante Sonata; Love and Death; Tristan; Lohengrin II
Przypadająca w 2013 roku 200-rocznica urodzin (22 maja) a zarazem 120 rocznica śmierci (13 lutego) Ryszarda Wagnera okazała się doskonałą okazją do sięgnięcia po twórczość wielkiego kontrowersyjnego kompozytora przez artystów związanych z muzyką jazzową. Do Wagnera odwołuje się zarówno płyta ''Parsifal'' (2013) kontrabasisty Dietera Ilga jak i najnowsze dzieło perkusisty Erica Schaefera (znanego jak dotąd z tria pianisty Michaela Wollny'ego) o intrygującym tytule: ''Who is afraid of Richard W.?'' wydane w styczniu 2013 przez ACT.
Eric Schaefer wydaje się muzycznie bardzo blisko klasycznych rozwiązań muzycznych; przed kilku laty z powodzeniem grywał muzykę Ravela, Debussy'ego czy Mahlera w orkiestrze klasycznej. Kiedy odkrył dla siebie muzykę jazzową, nie był w stanie jednak wyzbyć się swych klasycznych korzeni. Sięgnięcie po twórczość Wagnera w momencie wyśmienicie krystalizującej się kariery jazzowej wydaje się być naturalnym dla Schaefera krokiem na drodze poszukiwań muzycznej tożsamości.
Do stworzenia materiału wypełniającego płytę Eric Schaefer pozyskał troje wyśmienitych i cenionych w Europie instrumentalistów. Trębacz Tom Arthurs niejednokrotnie porównywany do słynnego Kenny'ego Wheelera zainspirowany współczesną muzyką klasyczną i eksperymentami z elektroniką znany jest doskonale choćby z wspólpracy z pianistą Richardem Fairhurstem i znakomitej płyty poświęconej twórczości Aleksandra Puszkina ''Postcards From Pushkin'' (2011) czy wcześniejszemu albumowi ''Mesmer'' (2007). Pozostali członkowie kwartetu Schaefera jacy zmierzyli się na tym krążku z dziełami Wagnera to wszechstronny pianista Volker Meitz i związany ze środowiskiem awangardowym -basista John Eckhardt.
Eteryczne "Prelude to a Prelude" otwierające całość, oparte na preludium z opery''Tristan i Izolda'' doskonale wprowadza nas w klimat płyty. Mimo różnorodności stylistycznej poszczególnych utworów, całej płyty słucha się niczym monumentalnej suity odwołującej się do stylistyki rocka progresywnego. Efekt ten podkreślają często stosowane przez V.Meitza prog-rockowe akordy organowe, a dowodem różnorodności stylistycznej może być także temat ''Nietzsche in Disguise'' utrzymany jest w konwencji ...reggae czy niemal punk rockowa wersja tematu ''Lohengrin II''kończąca płytę.
Większość utworów to ciekawe transkrypcje i reinterpretacje, bądź po prostu wariacje na tematy wagnerowskie. Niejednokrotnie w swych interpretacjach Eric Schaefer pozostaje dość blisko oryginalnych melodii Wagnera -częściej jednak tematy Wagnera są zaledwie punktem wyjścia dla tworzonych przez kwartet niemieckiego perkusisty harmonii i improwizacji.
Schaefer z powodzeniem i w zuchwałym stylu czerpie z całej palety możliwości elektronicznych tworząc swój własny osobisty miks dźwiękowy.
Premiera płyty: 25 stycznia 2013.
Do stworzenia materiału wypełniającego płytę Eric Schaefer pozyskał troje wyśmienitych i cenionych w Europie instrumentalistów. Trębacz Tom Arthurs niejednokrotnie porównywany do słynnego Kenny'ego Wheelera zainspirowany współczesną muzyką klasyczną i eksperymentami z elektroniką znany jest doskonale choćby z wspólpracy z pianistą Richardem Fairhurstem i znakomitej płyty poświęconej twórczości Aleksandra Puszkina ''Postcards From Pushkin'' (2011) czy wcześniejszemu albumowi ''Mesmer'' (2007). Pozostali członkowie kwartetu Schaefera jacy zmierzyli się na tym krążku z dziełami Wagnera to wszechstronny pianista Volker Meitz i związany ze środowiskiem awangardowym -basista John Eckhardt.
Eteryczne "Prelude to a Prelude" otwierające całość, oparte na preludium z opery''Tristan i Izolda'' doskonale wprowadza nas w klimat płyty. Mimo różnorodności stylistycznej poszczególnych utworów, całej płyty słucha się niczym monumentalnej suity odwołującej się do stylistyki rocka progresywnego. Efekt ten podkreślają często stosowane przez V.Meitza prog-rockowe akordy organowe, a dowodem różnorodności stylistycznej może być także temat ''Nietzsche in Disguise'' utrzymany jest w konwencji ...reggae czy niemal punk rockowa wersja tematu ''Lohengrin II''kończąca płytę.
Większość utworów to ciekawe transkrypcje i reinterpretacje, bądź po prostu wariacje na tematy wagnerowskie. Niejednokrotnie w swych interpretacjach Eric Schaefer pozostaje dość blisko oryginalnych melodii Wagnera -częściej jednak tematy Wagnera są zaledwie punktem wyjścia dla tworzonych przez kwartet niemieckiego perkusisty harmonii i improwizacji.
Schaefer z powodzeniem i w zuchwałym stylu czerpie z całej palety możliwości elektronicznych tworząc swój własny osobisty miks dźwiękowy.
Premiera płyty: 25 stycznia 2013.
skład:
Tom Arthurs - trąbka, flugelhorn
Volker Meitz - instr.klawiszowe
John Eckhardt - gitara basowa
Eric Schaefer - perkusja, elektronika
Tom Arthurs - trąbka, flugelhorn
Volker Meitz - instr.klawiszowe
John Eckhardt - gitara basowa
Eric Schaefer - perkusja, elektronika
Założona w 1992 roku przez Siggiego Locha wytwórnia płytowa ACT to dziś jedna z największych na świecie wytwórni jazzowych, a na pewno najbardziej rozwijający się w ostatnich latach record label w Europie. Najstarszą niemiecką niezależną wytwórnię płytową utworzył Siggi Loch, który ponad 20 lat temu zakończył 30-letnią karierę jako menedżer w międzynarodowym biznesie muzycznym rozpoczętą w 1960 roku w EMI Electrola, później WEA (Warner). Powołując w 1992 roku do życia ACT, Loch spełnił swoje marzenie z dzieciństwa o posiadaniu własnego niezależnego wydawnictwa.
Dziś ACT jest potentatem fonograficznym, mającym w swym katalogu ponad 350 tytułów. To dzięki płytom wydanym przez ACT świat poznał takich Artystów jak Esbjorn Svensson, Lars Danielsson czy Nils Landgren. Nakładem ACT-u ukazały się też w ostatnich latach płyty jakie przyniosły światowy rozgłos polskim muzykom: Vladyslavovi Sendeckiemu, Leszkowi Możdżerowi czy Adamowi Bałdychowi.
Dziś ACT jest potentatem fonograficznym, mającym w swym katalogu ponad 350 tytułów. To dzięki płytom wydanym przez ACT świat poznał takich Artystów jak Esbjorn Svensson, Lars Danielsson czy Nils Landgren. Nakładem ACT-u ukazały się też w ostatnich latach płyty jakie przyniosły światowy rozgłos polskim muzykom: Vladyslavovi Sendeckiemu, Leszkowi Możdżerowi czy Adamowi Bałdychowi.
W roku 2012 niektóre sposród tak charakterystycznych i od razu rozpoznawalnych okładek płyt ozdobione były jubileuszowymi nalepkami ''ACT20'' świętującymi 20-rocznicę założenia wytwórnii. W roku 2013 ACT rozpoczął trzecie dziesięciolecie swojej działalności.
Dystrybutorem płyt wytwórni ACT jest GiGi