Od pewnego czasu kompletuję płyty Franza Dannerbauera, a niniejszy album to płyta jaka do tej pory (2013) nie ukazała się jeszcze w wersji CD. Poza ''The segregated way'' do tej pory na płycie kompaktowej nie ukazała się jeszcze jedna płyta z jego dyskografii: ''Love Go'' (1983).
Franz Dannerbauer to jeden z najwybitniejszych niemieckich kontrabasistów, kompozytorów i aranżerów od ponad 30 lat prowadzący formację Music Liberation Unit, przez której szeregi podczas trzech dziesięcioleci istnienia przewinęły się całe rzesze tak wybitnych instrumentalistów jak choćby: australijski trębacz Andrew Mc Naughton czy okrzyknięty przez krytyków następcą Buda Powella -pianista Claus Raible. MLU to jedna z najważniejszych niemieckich grup jazzowych. Skład zespołu ewoluował co prawda przez 30 lat działalności zmieniając się niemal z płyty na płytę, lecz mimo niestabilności personalnej Dannerbauerowi udało się uzyskać coś co każdorazowo charakteryzuje brzmienie formacji czyniąc je od razu rozpoznawalnym. To zapewne efekt niezwykłych predyspozycji leadera w zakresie kompleksowej aranżacji i struktur kompozycyjnych.
Dannerbauer będąc jednocześnie doskonałym kontynuatorem dzieła Charlesa Mingusa w zakresie stylistyki tradycyjnego bandu jazzowego prowadzonego przez kontrabasistę, jest też twórcą innowacyjnym i niejednokrotnie zaskakującym.
Płyta przynosi cztery rozbudowane strukturalnie, wielowątkowe kompozycje leadera, brzmiące z perspektywy niemal ćwierćwiecza jakie minęło od czasu ich rejestracji doskonale. Wszyscy instrumentaliści ówczesnego składu MLU to bardzo aktywni muzycy na europejskiej scenie jazzowej. Wszyscy jednak podczas rejestracji ''The segregated way'' wykazalli bezkompromisową zdolność zrealizowania idei wyśmienitego kompozytora i leadera. Powstała muzyka żywa, autentyczna, zaskakująca i imponująca technicznie.
Jest to zarazem ostatni album Artysty ułożony konstrukcyjnie z myślą o płycie gramofonowej. Już na kolejnym albumie (''Suspense'', 1993), nagranym cztery lata później nowe możliwości stworzyły możliwość zamieszczania na płytach utworów bardziej rozbudowanych czasowo, co z kolei miało ogromny wpływ na większą swobodę w zakresie improwizacji i powstania tak ''monumentalnych'' utworów jak 29-minutowa kompozycja ''Memory of Charles Mingus'' z wspomnianej płyty''Suspense''.
Franz Dannerbauer to jeden z najwybitniejszych niemieckich kontrabasistów, kompozytorów i aranżerów od ponad 30 lat prowadzący formację Music Liberation Unit, przez której szeregi podczas trzech dziesięcioleci istnienia przewinęły się całe rzesze tak wybitnych instrumentalistów jak choćby: australijski trębacz Andrew Mc Naughton czy okrzyknięty przez krytyków następcą Buda Powella -pianista Claus Raible. MLU to jedna z najważniejszych niemieckich grup jazzowych. Skład zespołu ewoluował co prawda przez 30 lat działalności zmieniając się niemal z płyty na płytę, lecz mimo niestabilności personalnej Dannerbauerowi udało się uzyskać coś co każdorazowo charakteryzuje brzmienie formacji czyniąc je od razu rozpoznawalnym. To zapewne efekt niezwykłych predyspozycji leadera w zakresie kompleksowej aranżacji i struktur kompozycyjnych.
Dannerbauer będąc jednocześnie doskonałym kontynuatorem dzieła Charlesa Mingusa w zakresie stylistyki tradycyjnego bandu jazzowego prowadzonego przez kontrabasistę, jest też twórcą innowacyjnym i niejednokrotnie zaskakującym.
Płyta przynosi cztery rozbudowane strukturalnie, wielowątkowe kompozycje leadera, brzmiące z perspektywy niemal ćwierćwiecza jakie minęło od czasu ich rejestracji doskonale. Wszyscy instrumentaliści ówczesnego składu MLU to bardzo aktywni muzycy na europejskiej scenie jazzowej. Wszyscy jednak podczas rejestracji ''The segregated way'' wykazalli bezkompromisową zdolność zrealizowania idei wyśmienitego kompozytora i leadera. Powstała muzyka żywa, autentyczna, zaskakująca i imponująca technicznie.
Jest to zarazem ostatni album Artysty ułożony konstrukcyjnie z myślą o płycie gramofonowej. Już na kolejnym albumie (''Suspense'', 1993), nagranym cztery lata później nowe możliwości stworzyły możliwość zamieszczania na płytach utworów bardziej rozbudowanych czasowo, co z kolei miało ogromny wpływ na większą swobodę w zakresie improwizacji i powstania tak ''monumentalnych'' utworów jak 29-minutowa kompozycja ''Memory of Charles Mingus'' z wspomnianej płyty''Suspense''.
skład:
Tilman Muller - trąbka
Martin Seeliger - saksofon
Gotz Tangering - fortepian
Franz Dannerbauer - kontrabas
Rudolf Roth - perkusja