│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

9.3.19

Fred HO & The Saxophone Liberation Front: Snake-Eaters /CD 2011, Mutable/

Darker than Blue; 
Yellow Power, Yellow Soul Suite: Fishing Song of the East China Sea, Tanko Bushi, Baeng Nori, Hero Among Heroes;
Jeet Kune Do: The Way of the Intercepting Fist; Reflections (upon ''Reflections''!); Misty-infication (akaMystification)
Beyond Columbus and Capitalism: My God, My God: The European Invasion, Civilization or Syphillisation?, The New World Odor, Ghost Dance on the Grave of Capitalism;
Reflections (Redux-Prefigurative); Dear Reader


Fred Ho to amerykański saksofonista barytonowy, kompozytor i band leader, a także ceniony dramaturg, pisarz i aktywny działacz społeczny. Już od dwóch dekad jest jedyną w swoim rodzaju zjawiskową postacią amerykańskiej sceny jazzowej. W swej twórczości od lat silnie akcentuje swe dalekowschodnie korzenie kulturowe i społeczne tworząc pionierskie połączenie free-jazzu i ludowej muzyki Chin, będące swego rodzaju połączeniem agresywności i kontrastowej delikatności. Jest autorem kilku współczesnych oper, opraw muzycznych spektakli teatralnych, muzyki baletowej, a pod własnym nazwiskiem opublikował jak dotąd kilkanaście płyt. W roku 1982 powołał do życia legendarną formację Afro Asian Music Ensemble, a 15 lat później wraz z Davidem Bindmaninem założył Brooklyn Sax Quartet. Choć osiadłego na stałe w Brooklynie Freda Ho zwykle nazywa się twórcą jazzowym, on sam nie utożsamia się z terminem stworzonym przez białych Amerykanów, uważając iż jego asynchroniczna muzyka oparta w dużej części na tradycyjnym azjatyckim i afrykańskim brzmieniu bliższa jest terminu: world music. W roku 2006 u Freda Ho zdiagnozowano raka jelita grubego. Artysta jednak nie poddał się chorobie i nadal oddaje się działalności muzycznej czego dowodem są jego kolejne projekty muzyczne z roku 2011: ''Snake-Eaters'' (2011), ''The Sweet Science Suite'' (2011, inspirowany życiem Muhammada Ali i biograficznym filmem o największym pięściarzu świata ''The Greatest'' z roku 1969) oraz wydany krótko później album nagrany wraz z Quincy Saulem ''The Music Of Cal Massey: A Tribute'' (2011).

''Snake-Eaters'' to płyta wyjątkowa pod względem instrumentacji. Wszystkie kompozycje Fred Ho rozpisał na cztery saksofony: barytonowy, sopranowy, altowy i tenorowy, tworzące kwartet jaki nie jest wspomagany przez żadne inne instrumenty. Mający skłonności do tworzenia tematycznych suit kompozytor, także w tej konwencji pozwolił sobie na umieszczenie w zestawie dwóch większych czteroczęściowych form: ''Yellow Power, Yellow Soul Suite'' oraz ''Beyond Columbus and Capitalism''. Pierwszą z wymienionych leader wykonuje wraz z kwartetem The Saxophone Liberation Front, z którym firmuje cały album; drugą natomiast wraz z Brooklyn Sax Quartet (nagranie pochodzi jeszcze z roku 2000, kiedy Ho wchodził w skład tej formacji).
Po spuściznę kompozytorską genialnego Theloniousa Monka sięgają całe rzesze muzyków jazzowych, zarówno bezpośrednio czerpiąc z jego przebogatej teki kompozytorskiej, jak i posrednio poprzez próby nawiązania do jedynej i niepowtarzalnej maniery Wielkiego Pianisty. Przypadająca w 2012 roku 95 rocznica urodzin legendy muzyki improwizowanej a zarazem 30 rocznica śmierci okazała się dla wielu muzyków doskonałą okazją siegnięcia po jego twórczość. Fred Ho na płycie''Snake-Eaters'' sięgnął po Monka nagrywając dwukrotnie z dętym rozmachem lecz w różnych aranżacjach przepiękny temat ''Reflections''. 
Z kolei podczas ''Misty-ification (aka Mystification)'' barytonista jednoznacznie nawiązuje do kompozycji Errolla Garnera ''Misty''
Bardzo melodyjny utwór ''Jeet Kune Do: The Way of the Intercepting Fist'' Fred Ho zadedykował Bruce'owi Lee, a kończący całość ''Dear Reader'' to ukłon w stronę amerykańskiego poety, laureata Pulitzera i National Book Award Jamesa Tate, którego wiersz ''Dear Reader'' fantazyjnie wyśpiewuje w finale płyty przy dźwiękach saksofonu Ho, irańska śpiewaczka zamieszkała od lat w Nowym Jorku -Haleh Abghari.
''Snake-Eaters'' to solidna porcja muzyki saksofonowej powstałej w wyniku niezwykłego porozumienia między instrumentalistami charakteryzującymi się wybitną techniką wirtuozerską. Wielki Fred Ho powołując do życia The Saxophone Liberation Front postawił doprawdy na wyjątkowych mistrzów: Hafeza Modirzadeha (sopran), Bobbyego Zankela (alt) i Salima Washingtona (tenor). Doprawdy trudno o lepszy wybór.



skład:
Fred Ho - saksofon
oraz:
Hafez Modirzadeh - saksofon
Bobby Zankel - saksofon
Salim Washington - saksofon
Chris Jonas - saksofon
Sam Furnace - saksofon
David Bindman - saksofon
Haleh Abghari - wokal


Płytę wydała nowojorska wytwórnia płytowa Mutable prowadzona przez Thomasa Bucknera i mająca w swej ''stajni'' takich artystów jak: Jerome Cooper, Leroy Jenkins i Sirone (znani z występów w Polsce w 2005 roku podczas festiwalu Warsaw Summer Jazz Days), czy: Connie Crothers i Michael Bisio. W swoim katalogu Mutable posiada setki unikatowych na skalę światową tytułów.