For Alice; Travel To Anhram; No Man's Land; Rivendell; Night; Prelude; Story In 4 Parts: I; Story In 4 Parts: II; Story In 4 Parts: III; Story In 4 Parts: IV; For Alice
Maciej Fortuna to obecnie jeden z najaktywniejszych polskich trębaczy jazzowych młodego pokolenia. W roku 2011 nominowany został do prestiżowego Fryderyka w kategorii Jazzowego Debiutu Roku za album: ''Lost Keys'' nagrany w kwartecie z Przemysławem Raminiakiem (RGG), Andrzejem Święsem i Frankiem Parkerem. Ma na swym koncie współpracę z wieloma artystami nie tylko ze środowiska jazzowego. Od 2010 roku jest wykładowcą trąbki jazzowej w Zakładzie Jazzu Akademii Muzycznej w Poznaniu. Brał też udział w nagrywaniu płyt takich artystów jak Mack Goldsbury (''Salt Miner Blues'', 2009), czy Krzysztof Przybyłowicz (''The Tales About Diddles'', 2011). Jego dotychczasowa dyskografia zawierająca autorskie projekty uzupełniona została na początku 2012 roku pierwszą płytą nagraną w trzyosobowym składzie z kontrabasistą Piotrem Lemańczykiem, oraz perkusistą Frankiem Parkerem, zatytułowaną ''Solar Ring'' (2011). Kolejnym projektem muzyka były dwie plyty zrealizowane wraz z An On Bast -artystką tworzącą elektroniczną muzykę klubową. W tzw międzyczasie Maciej Fortuna postanowił opublikować w limitowanym nakładzie kolekcjonerskim (150 egzemplarzy) płytę ''Sahjia'' (2012) -zbiór nagrań koncertowych dokonanych podczas niezwykle obfitego w występy live roku 2012 dokonanych wraz z P.Lemańczykiem i perkusistą Krzysztofem Gradziukiem. W takim też składzie nagrany został materiał na drugą studyjną płytę tria: ''At Home'', która premierę koncertową miała w Lesznie w ramach Festiwalu ''Spread Your Jazz'' 28 czerwca 2013.
Podobnie jak w przypadku albumu ''Solar Ring'', tak i w przypadku płyty ''At Home'', ogromny wkład w ostateczną formę i brzmienie zarejestrowanych utworów ma Piotr Lemańczyk. Od kilku dobrych lat znany miłośnikom jazzu z działalności muzycznej w wielu rozmaitych projektach jak współpraca ze Zbigniewem Namysłowskim, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Januszem Muniakiem, Kazimierzem Jonkiszem, Piotrem Wojtasikiem, Wojciechem Staroniewiczem, Krystyną Stańko (płyty ''Secretly'', 2010 i''Kropla słowa'', 2012) czy Sławkiem Jaskułke. Lemańczyk od czasu do czasu zaskakuje nas także nowym materiałem autorskim, który sukcesywnie publikuje na kolejnych solowych płytach. Ostatnią z nich jest wyśmienity album ''Amhran'' (2013) nagrany wraz z Seamusem Blake'm i Jackiem Kochanem. Doskonale znany jest też publiczności poznańskiego jazz clubu Blue Note, w którym czuje się niemal jak w domu. Warto tu choćby wymienić występy wraz z Adamem Pierończykiem i Krzysztofem Gradziukiem (01.03.2013) czy 06.10.2012 i 05.11.2011 wraz z wspomnianymi J.Kochanem i S.Blake'm.
Skład Maciej Fortuna Trio uzupełnia perkusista Krzysztof Gradziuk, znany przede wszystkim z formacji RGG, którą współtworzy od ponad 10 lat. Najnowszą płytą nagraną w tej konstelacji jest album dedykowany twórczości Karola Szymanowskiego (''Szymanowski'', 2013).
Zawartość albumu ''At Home'', zapowiadanego jako bardzo osobisty dla Macieja Fortuny, dla osłuchanych z konwencją znaną z ''Solar Ring'' może być nie lada zaskoczeniem. Przede wszystkim uwagę zwracają dźwiękowe poszukiwania trębacza, oraz poszerzenie formy wyrazu o rozliczne elementy etniczne, co najwyraźniej dostrzec możemy w trakcie czteroczęściowej formy ''Story In 4 Parts''.To rodzaj kilkunastominutowej suity, podczas której mamy do czynienia z formą dalece wybiegającą poza ramy tego do czego zostaliśmy dotychczas przyzwyczajeni obcując z muzyką tria. W pierwszej części suity pojawia się też etniczna wokaliza Marty Podulki, co stanowi kolejne novum. Fortuna udowadnia też iż dmuchać w trąbkę można nie tylko w konwencjonalne miejsca (aczkolwiek nie domyśliłbym się sposobu wykreowania słyszalnych dźwięków, gdybym nie widział tego podczas koncertu).
''Story In 4 Parts'' to swego rodzaju opus magnum całego albumu, utwór podczas którego poszczególnych części zwarte i zamknięte formy melodyczne swobodnie przeplatają się z otwartymi improwizowanymi fragmentami (''Story In 4 Parts: III'').
Swego rodzaju klamrą spinającą całość ''At Home'' jest ballada ''For Alice'', jaką słyszymy w dwóch różnych odsłonach interpretacyjnych.
Muzyka wypełniająca ''At Home'' przynosi ogrom nieposkromionej energii, siły i radości współtworzenia. Odnoszę wrażenie, iż skład tria jest czymś w rodzaju idealnego jazzowego organizmu, w którym każdy z instrumentalistów wydaje się być niezbędny dla prawidłowego jego funkcjonowania. To nie byłaby tak wspaniała płyta gdyby nie duch kompozycyjny Fortuny i jego wyśmienite, pełne finezji partie dęte. Nie byłby to tak poruszający głębią album, bez wywołującej rodzaj odrealnienia i magii gry Piotra Lemańczyka. Kreowanych niezwykłym zmysłem twórczym i fantazją parti perkusji Krzysztofa Gradziuka także nie możnaby zastąpić choćby nie wiadomo jak genialną grą innego perkusisty.
Idealny skład, idealna płyta.
Premiera handlowa płyty: 10 sierpnia 2013.
Podobnie jak w przypadku albumu ''Solar Ring'', tak i w przypadku płyty ''At Home'', ogromny wkład w ostateczną formę i brzmienie zarejestrowanych utworów ma Piotr Lemańczyk. Od kilku dobrych lat znany miłośnikom jazzu z działalności muzycznej w wielu rozmaitych projektach jak współpraca ze Zbigniewem Namysłowskim, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Januszem Muniakiem, Kazimierzem Jonkiszem, Piotrem Wojtasikiem, Wojciechem Staroniewiczem, Krystyną Stańko (płyty ''Secretly'', 2010 i''Kropla słowa'', 2012) czy Sławkiem Jaskułke. Lemańczyk od czasu do czasu zaskakuje nas także nowym materiałem autorskim, który sukcesywnie publikuje na kolejnych solowych płytach. Ostatnią z nich jest wyśmienity album ''Amhran'' (2013) nagrany wraz z Seamusem Blake'm i Jackiem Kochanem. Doskonale znany jest też publiczności poznańskiego jazz clubu Blue Note, w którym czuje się niemal jak w domu. Warto tu choćby wymienić występy wraz z Adamem Pierończykiem i Krzysztofem Gradziukiem (01.03.2013) czy 06.10.2012 i 05.11.2011 wraz z wspomnianymi J.Kochanem i S.Blake'm.
Skład Maciej Fortuna Trio uzupełnia perkusista Krzysztof Gradziuk, znany przede wszystkim z formacji RGG, którą współtworzy od ponad 10 lat. Najnowszą płytą nagraną w tej konstelacji jest album dedykowany twórczości Karola Szymanowskiego (''Szymanowski'', 2013).
Zawartość albumu ''At Home'', zapowiadanego jako bardzo osobisty dla Macieja Fortuny, dla osłuchanych z konwencją znaną z ''Solar Ring'' może być nie lada zaskoczeniem. Przede wszystkim uwagę zwracają dźwiękowe poszukiwania trębacza, oraz poszerzenie formy wyrazu o rozliczne elementy etniczne, co najwyraźniej dostrzec możemy w trakcie czteroczęściowej formy ''Story In 4 Parts''.To rodzaj kilkunastominutowej suity, podczas której mamy do czynienia z formą dalece wybiegającą poza ramy tego do czego zostaliśmy dotychczas przyzwyczajeni obcując z muzyką tria. W pierwszej części suity pojawia się też etniczna wokaliza Marty Podulki, co stanowi kolejne novum. Fortuna udowadnia też iż dmuchać w trąbkę można nie tylko w konwencjonalne miejsca (aczkolwiek nie domyśliłbym się sposobu wykreowania słyszalnych dźwięków, gdybym nie widział tego podczas koncertu).
''Story In 4 Parts'' to swego rodzaju opus magnum całego albumu, utwór podczas którego poszczególnych części zwarte i zamknięte formy melodyczne swobodnie przeplatają się z otwartymi improwizowanymi fragmentami (''Story In 4 Parts: III'').
Swego rodzaju klamrą spinającą całość ''At Home'' jest ballada ''For Alice'', jaką słyszymy w dwóch różnych odsłonach interpretacyjnych.
Muzyka wypełniająca ''At Home'' przynosi ogrom nieposkromionej energii, siły i radości współtworzenia. Odnoszę wrażenie, iż skład tria jest czymś w rodzaju idealnego jazzowego organizmu, w którym każdy z instrumentalistów wydaje się być niezbędny dla prawidłowego jego funkcjonowania. To nie byłaby tak wspaniała płyta gdyby nie duch kompozycyjny Fortuny i jego wyśmienite, pełne finezji partie dęte. Nie byłby to tak poruszający głębią album, bez wywołującej rodzaj odrealnienia i magii gry Piotra Lemańczyka. Kreowanych niezwykłym zmysłem twórczym i fantazją parti perkusji Krzysztofa Gradziuka także nie możnaby zastąpić choćby nie wiadomo jak genialną grą innego perkusisty.
Idealny skład, idealna płyta.
Premiera handlowa płyty: 10 sierpnia 2013.
skład:
Maciej Fortuna – trąbka, instrumenty różne
Piotr Lemańczyk – kontrabas
Krzysztof Gradziuk – perkusja
oraz:
Marta Podulka - wokal