Flying High; Wheeler's Wheels; Remember November In December; El Nariz Del Diabolo; Astor; Calle 11; I Feel The Ocean; Doors To The Open Air; Tcl
Najbardziej aktywny i wszechstronny kwartet smyczkowy w Kolumbii -Manolo String Quartet zyskał w ostatnich latach olbrzymie uznanie w Ameryce Południowej jako zespół kreujący muzykę będącą swoistym koktajlem muzyki klasycznej, jazzu i ludowej muzyki kolumbijskiej. Koncertowe ścieżki czwórki wiolinistów i trójki berlińskich jazzmanów od kilku lat koncertujących i nagrywających pod szyldem Out Of Print zeszły się jakiś czas temu tworząc wyjątkowy projekt będący mieszanką jazzu i nowej muzyki klasycznej z elementami world music.
Wydana 22 lutego 2013 roku przez wytwórnię HGBS płyta ''Remember November In December'' dokumentuje wspólne poczynania muzyków pochodzących zarówno z odległych zakątków geograficznych jak i wydawałoby się dalekich od siebie światów muzycznych.
Każdy z dziewięciu utworów, z których wszystkie zostały napisane przez pianistę Volkera Kottenhahna i kontrabasistę Dirka Strakhofa ma swój własny charakter będący niepodważalnym dowodem wybitnej niezależności i dojrzałości każdego z instrumentalistów.
Swego rodzaju introdukcję stanowi otwierający album ''Flyin High'', po którym dopiero wkraczamy śmiałym krokiem w świat kreowany przez trio Out Of Print i kolumbijskich wiolinistów.
''Wheeler's Wheels'' to temat zasługujący na szczególną uwagę. Pięknie wykreowana partia fortepianu na tle doskonałej i świetnie rozbudowanej brzmieniowo sekcji stanowi o wyjątkowości tych 6 minut albumu, będących doskonałym hołdem dla tradycji jazzowego tria fortepianowego.
Zupełnie inny stylistycznie jest temat tytułowy albumu, podczas którego w tle intrygującego podkładu smyczkowego aż roi się od improwizacji. Jest tu też miejsce na świetną partię wiolonczeli i doskonałe impresje dźwiękowe perkusisty składu Johannesa Bockholta.
Tradycyjna konwencja tria jazzowego niejako definiująca na tej płycie ekspresyjność i poszukiwanie nowych form wyrazu, powraca podczas impresyjnego utworu ''El Nariz Del Diabolo'', gdzie niczym dobre stare wino smakują partie fortepianu Volkera Kottenhahna, osnute nicią kontrabasu i wyśmienitej perkusji.
Kontrabas współkompozytora całego materiału na płycie ''Remember November In December'', Dirka Strakhofa czaruje także w trakcie tematu ''Calle 11'', który poprzedza z kolei przepiękną balladę ''I Feel The Ocean'' stanowiącą kolejne spośród najpiękniejszych minut całego albumu.
Piękne partie dominujących skrzypiec podczas tematu ''Doors To The Open Air''sprawiają, iż nagranie to zdecydowanie zakwalifikować można stylistycznie w klimatach oferowanych w ostatnich latach przez takich jazzowych wiolinistów jak Adam Bałdych czy Maciej Strzelczyk.
Doskonałym zakończeniem płyty jest rytmiczny temat ''Tcl'' oparty na fortepianowych akordach i wyjątkowej wirtuozerii perkusisty berlińskiego tria -Johannesa Bockholta. To także okazja do wysłuchania kolejnego popisu rewelacyjnego Dirka Strakhofa.
Choć konwencja angażowania klasycznych zespołów skrzypcowych do jazzowych projektów w ostatnim czasie jest bardzo eksponowana, że wspomnę tu choćby płyty Andrzeja Olejniczaka (''Different Choice'', 2010) czy całkiem świeże projekty Wojciecha Staroniewicza (''Tranquillo'', 2012) i Jana Jarczyka (''Round, Round &Round'', 2013), uważam że płyta ''Remember November In December'' berlińskich jazzmanów z kolumbijskim kwartetem smyczkowym wypada w tym zestawieniu wyjątkowo korzystnie. Wioliniści z Kolumbii nie rywalizują w większości nagrań o pierwszy plan, lecz dyskretnie, czasem niemal niezauważalnie przy pobieżnym przesłuchiwaniu niektórych utworów, uzupełniają brzmienie jazzowego tria stwarzając swoistą głębię i w nieoceniony sposób wzbogacają muzykę trójki jazzmanów, którzy mimo wszystko grają tu ''pierwsze skrzypce''.
Wydana 22 lutego 2013 roku przez wytwórnię HGBS płyta ''Remember November In December'' dokumentuje wspólne poczynania muzyków pochodzących zarówno z odległych zakątków geograficznych jak i wydawałoby się dalekich od siebie światów muzycznych.
Każdy z dziewięciu utworów, z których wszystkie zostały napisane przez pianistę Volkera Kottenhahna i kontrabasistę Dirka Strakhofa ma swój własny charakter będący niepodważalnym dowodem wybitnej niezależności i dojrzałości każdego z instrumentalistów.
Swego rodzaju introdukcję stanowi otwierający album ''Flyin High'', po którym dopiero wkraczamy śmiałym krokiem w świat kreowany przez trio Out Of Print i kolumbijskich wiolinistów.
''Wheeler's Wheels'' to temat zasługujący na szczególną uwagę. Pięknie wykreowana partia fortepianu na tle doskonałej i świetnie rozbudowanej brzmieniowo sekcji stanowi o wyjątkowości tych 6 minut albumu, będących doskonałym hołdem dla tradycji jazzowego tria fortepianowego.
Zupełnie inny stylistycznie jest temat tytułowy albumu, podczas którego w tle intrygującego podkładu smyczkowego aż roi się od improwizacji. Jest tu też miejsce na świetną partię wiolonczeli i doskonałe impresje dźwiękowe perkusisty składu Johannesa Bockholta.
Tradycyjna konwencja tria jazzowego niejako definiująca na tej płycie ekspresyjność i poszukiwanie nowych form wyrazu, powraca podczas impresyjnego utworu ''El Nariz Del Diabolo'', gdzie niczym dobre stare wino smakują partie fortepianu Volkera Kottenhahna, osnute nicią kontrabasu i wyśmienitej perkusji.
Kontrabas współkompozytora całego materiału na płycie ''Remember November In December'', Dirka Strakhofa czaruje także w trakcie tematu ''Calle 11'', który poprzedza z kolei przepiękną balladę ''I Feel The Ocean'' stanowiącą kolejne spośród najpiękniejszych minut całego albumu.
Piękne partie dominujących skrzypiec podczas tematu ''Doors To The Open Air''sprawiają, iż nagranie to zdecydowanie zakwalifikować można stylistycznie w klimatach oferowanych w ostatnich latach przez takich jazzowych wiolinistów jak Adam Bałdych czy Maciej Strzelczyk.
Doskonałym zakończeniem płyty jest rytmiczny temat ''Tcl'' oparty na fortepianowych akordach i wyjątkowej wirtuozerii perkusisty berlińskiego tria -Johannesa Bockholta. To także okazja do wysłuchania kolejnego popisu rewelacyjnego Dirka Strakhofa.
Choć konwencja angażowania klasycznych zespołów skrzypcowych do jazzowych projektów w ostatnim czasie jest bardzo eksponowana, że wspomnę tu choćby płyty Andrzeja Olejniczaka (''Different Choice'', 2010) czy całkiem świeże projekty Wojciecha Staroniewicza (''Tranquillo'', 2012) i Jana Jarczyka (''Round, Round &Round'', 2013), uważam że płyta ''Remember November In December'' berlińskich jazzmanów z kolumbijskim kwartetem smyczkowym wypada w tym zestawieniu wyjątkowo korzystnie. Wioliniści z Kolumbii nie rywalizują w większości nagrań o pierwszy plan, lecz dyskretnie, czasem niemal niezauważalnie przy pobieżnym przesłuchiwaniu niektórych utworów, uzupełniają brzmienie jazzowego tria stwarzając swoistą głębię i w nieoceniony sposób wzbogacają muzykę trójki jazzmanów, którzy mimo wszystko grają tu ''pierwsze skrzypce''.
skład:
Out Of Print:
Volker Kottenhahn - fortepian
Dirk Strakhof - kontrabas
Johannes Bockholt - perkusja
Manolov String Quartet:
Miguel Angel Guevara - skrzypce
Angelikca Gamez - skrzypce
Ricardo Hernandes - altówka
Mintcho Badev - wiolonczela