Cold Blue Sky; Old Feet Feel Out The Path; A Sudden Shift Missed; As The Moon Dips In Nettles; Hundred Of Wings Steel The Sun; River Willows Sway; One Side Of My Face Is Colder Than The Other; Stone Fog
* ''Stone Fog'' is an album very mature and full of countless sound nuances that we find in subsequent hearings. The depth and space. Extensive, acoustic passages and free improvisation ... Yes, the creation of this quartet was inevitable.
Dla obserwującego od kilku lat muzyczną drogę jednej z najwybitniejszych postaci dzisiejszej awangardy jazzowej -Wacława Zimpla określenie: debiut, wobec wydanego w kwietniu 2013 roku albumu ''Stone Fog'' może wydać się absurdalne. A jednak dopiero ''Stone Fog'' jest płytą kwartetu firmowanego jego nazwiskiem. Kwartet tworzą czterej instrumentaliści, którym niejednokrotnie dane było wspólnie koncertować i nagrywać, dlatego pomimo iż mamy do czynienia z pierwszą muzyczną realizacją tego składu -są to artyści doskonale się rozumiejący i poddanie pod wątpliwość zaistnienia w tym przypadku tzw. interakcji nie może mieć w tym przypadku miejsca.
Personalnie łącząc wcześniejszy projekt Zimpla Undivided i obecny kwartet -w obu składach pojawia się jeden z najbardziej cenionych i doświadczonych niemieckich perkusistów -Klaus Kugel. Na kontrabasie gra Christian Ramond, znany z Kwartetu Heninga Berga (jedna z najwspanialszych płyt europejskiego jazzu w roku 2012:''Seven Lively Conversation''), a przy fortepianie zasiadł znany z formacji Soundcheck i współpracy z Jerzym Milianem -pianista Krzysztof Dys.
Płytę wypełnia osiem kompozycji w zdecydowanej większości stworzonych kolektywnie przez cały skład. Jak można się domyśleć w przypadku projektów Wacława Zimpla na płycie pobrzmiewają zarówno echa etnicznych poszukiwań klarnecisty, jak i wpływy muzyki z pogranicza free i awangardy.
Otwierająca płytę kompozycja ''Cold Blue Sky'' stanowi swego rodzaju pomost pomiędzy tym co Zimpel i Kugel tworzyli wcześniej pod szyldami Hera i Undivided. Jest to zarazem jakby start z miejsca, w którym znajdowaliśmy się wcześniej do miejsca, gdzie dziś znajduje się Wacław Zimpel na drodze swych muzycznych poszukiwań. Temat rozwija się powoli, klimatycznie... Twarde akordy fortepianu i kreacje dźwiękowe Kugela dalece wybiegające poza powszechny schemat perkusji jako instrumentu rytmicznego, są tu rozległym tłem dla lirycznej oraz pełnej natchnienia i uczucia impresji klarnetu.
Odmiennym stylistycznie od pierwszych dziesięciu minut płyty jest ''Old Feet Feel Out The Path'', pełen melodycznych zawirowań i niemal agresywnych w swym przekazie improwizacji klarnetu oraz rozszalałych partii fortepianu, przywodzących na myśl atonalny styl Bobby'ego Few z wcześniej wspomnianego projektu Undivided.
Zaproszenie przez Zimpla do składu Kugela wydaje się posunięciem idealnym. Perkusista w każdym z rozlicznych projektów w jakie angażuje się w ostatnich latach stanowi bardzo silną ''siłę napędową'' rozmaitych konstelacji muzycznych. Tak jest też na ''Stone Fog'', gdy niezwykłe kreowane przez niego przestrzenne pasaże perkusyjne niejednokrotnie przykuwają uwagę słuchacza. Christian Ramond z kolei, mimo iż pozostaje w cieniu, potrafi perfekcyjnie korespondować z Kugelem, niemal intuicyjnie wplatając swe partie w rozbudowanych strukturalnie pasażach. Wszystko to słyszymy choćby podczas ''A Sudden Shift Missed'', gdzie sekcja rytmiczna kreuje niesamowite wręcz tło dla akordowych partii Dysa i partii solowej klarnetu.
Z kolei podczas spokojnej miniaturki ''As The Moon Dips In Nettles'' pełnią blasku lśni właśnie kontrabas Christiana Ramonda wspierany czarownymi ''zabawkami'' z perkusyjnego arsenału Klausa Kugela.
Impresyjny, rozbudowany temat ''Hundred Of Wings Steel The Sun'' to rodzaj kolektywnej improwizacji, w której każdy z instrumentalistów bezbłędnie trafia w najmniej spodziewane miejsce, okazujące się tym, w którym akurat powinien się znaleźć. Niebywała chemia i relacja pomiędzy czwórką tych wybitnych instrumentalistów dosłownie olśniewa.
Niejednokrotnie bardzo kontrastowo wobec rozimprowizowanego klarnetu i szalejącej sekcji, brzmi klasycyzujący fortepian Krzysztofa Dysa osadzony głęboko w tradycji mistrzów spod znaku Sergieja Prokofiewa. Kontrast ten powoduje na płycie doskonały efekt, czego przykładem niech będzie choćby kończąca album kompozycja tytułowa odwołująca się stylistycznie do muzyki klezmerskiej.
''Stone Fog'' to płyta niezwykle dojrzała i pełna niezliczonych niuansów dźwiękowych, które odkrywamy dopiero podczas kolejnych przesłuchań. Głębia i przestrzeń. Rozległe pasaże dźwiękowe i niczym nie skrępowane improwizacje... Tak, powołanie do życia tego kwartetu było nieuniknione.
Marta: ''Każdy z Muzyków, gdyby słuchać ich solo, tworzy coś niesamowicie doskonałego. Muzycy jednak spotkali się, dając z siebie całą swoją duszę, by mogło powstać to wspaniałe, niesamowite Dzieło, unoszące słuchacza ponad czas i przestrzeń. Dzielą się ze słuchaczem nie tylko swoją twórczością, ale – co ważniejsze – samym procesem tworzenia i emocjami''.
Personalnie łącząc wcześniejszy projekt Zimpla Undivided i obecny kwartet -w obu składach pojawia się jeden z najbardziej cenionych i doświadczonych niemieckich perkusistów -Klaus Kugel. Na kontrabasie gra Christian Ramond, znany z Kwartetu Heninga Berga (jedna z najwspanialszych płyt europejskiego jazzu w roku 2012:''Seven Lively Conversation''), a przy fortepianie zasiadł znany z formacji Soundcheck i współpracy z Jerzym Milianem -pianista Krzysztof Dys.
Płytę wypełnia osiem kompozycji w zdecydowanej większości stworzonych kolektywnie przez cały skład. Jak można się domyśleć w przypadku projektów Wacława Zimpla na płycie pobrzmiewają zarówno echa etnicznych poszukiwań klarnecisty, jak i wpływy muzyki z pogranicza free i awangardy.
Otwierająca płytę kompozycja ''Cold Blue Sky'' stanowi swego rodzaju pomost pomiędzy tym co Zimpel i Kugel tworzyli wcześniej pod szyldami Hera i Undivided. Jest to zarazem jakby start z miejsca, w którym znajdowaliśmy się wcześniej do miejsca, gdzie dziś znajduje się Wacław Zimpel na drodze swych muzycznych poszukiwań. Temat rozwija się powoli, klimatycznie... Twarde akordy fortepianu i kreacje dźwiękowe Kugela dalece wybiegające poza powszechny schemat perkusji jako instrumentu rytmicznego, są tu rozległym tłem dla lirycznej oraz pełnej natchnienia i uczucia impresji klarnetu.
Odmiennym stylistycznie od pierwszych dziesięciu minut płyty jest ''Old Feet Feel Out The Path'', pełen melodycznych zawirowań i niemal agresywnych w swym przekazie improwizacji klarnetu oraz rozszalałych partii fortepianu, przywodzących na myśl atonalny styl Bobby'ego Few z wcześniej wspomnianego projektu Undivided.
Zaproszenie przez Zimpla do składu Kugela wydaje się posunięciem idealnym. Perkusista w każdym z rozlicznych projektów w jakie angażuje się w ostatnich latach stanowi bardzo silną ''siłę napędową'' rozmaitych konstelacji muzycznych. Tak jest też na ''Stone Fog'', gdy niezwykłe kreowane przez niego przestrzenne pasaże perkusyjne niejednokrotnie przykuwają uwagę słuchacza. Christian Ramond z kolei, mimo iż pozostaje w cieniu, potrafi perfekcyjnie korespondować z Kugelem, niemal intuicyjnie wplatając swe partie w rozbudowanych strukturalnie pasażach. Wszystko to słyszymy choćby podczas ''A Sudden Shift Missed'', gdzie sekcja rytmiczna kreuje niesamowite wręcz tło dla akordowych partii Dysa i partii solowej klarnetu.
Z kolei podczas spokojnej miniaturki ''As The Moon Dips In Nettles'' pełnią blasku lśni właśnie kontrabas Christiana Ramonda wspierany czarownymi ''zabawkami'' z perkusyjnego arsenału Klausa Kugela.
Impresyjny, rozbudowany temat ''Hundred Of Wings Steel The Sun'' to rodzaj kolektywnej improwizacji, w której każdy z instrumentalistów bezbłędnie trafia w najmniej spodziewane miejsce, okazujące się tym, w którym akurat powinien się znaleźć. Niebywała chemia i relacja pomiędzy czwórką tych wybitnych instrumentalistów dosłownie olśniewa.
Niejednokrotnie bardzo kontrastowo wobec rozimprowizowanego klarnetu i szalejącej sekcji, brzmi klasycyzujący fortepian Krzysztofa Dysa osadzony głęboko w tradycji mistrzów spod znaku Sergieja Prokofiewa. Kontrast ten powoduje na płycie doskonały efekt, czego przykładem niech będzie choćby kończąca album kompozycja tytułowa odwołująca się stylistycznie do muzyki klezmerskiej.
''Stone Fog'' to płyta niezwykle dojrzała i pełna niezliczonych niuansów dźwiękowych, które odkrywamy dopiero podczas kolejnych przesłuchań. Głębia i przestrzeń. Rozległe pasaże dźwiękowe i niczym nie skrępowane improwizacje... Tak, powołanie do życia tego kwartetu było nieuniknione.
Marta: ''Każdy z Muzyków, gdyby słuchać ich solo, tworzy coś niesamowicie doskonałego. Muzycy jednak spotkali się, dając z siebie całą swoją duszę, by mogło powstać to wspaniałe, niesamowite Dzieło, unoszące słuchacza ponad czas i przestrzeń. Dzielą się ze słuchaczem nie tylko swoją twórczością, ale – co ważniejsze – samym procesem tworzenia i emocjami''.
skład:
Wacław Zimpel - klarnety
Krzysztof Dys - fortepian
Christian Ramond - kontrabas
Klaus Kugel - perkusja