27.5.19

Eskaubei & Tomek Nowak Quartet: Sweet Spot /2019/

Małe miasta; Opowiedz mi; Klątwa #1; Proszę o więcej; Uprzejmość to nie słabość; 4 the Ladies; Zawsze tu; Klątwa #2; Ulica krokodyli; Przychodzą i odchodzą; Banger Alert; Tyrmand to jazz; Klątwa #3.





Połączenie formuły kwartetu jazzowego z hip-hopem i rapem to amalgamat mający wielu zagorzałych zwolenników. Świadczy o tym sukces albumów firmowanych przez rzeszowskiego rapera Eskaubei (Bartłomiej Skubisz) wraz z formacją Tomek Nowak Quartet:: "Będzie dobrze" i "Tego chciałem", oraz gorąco przyjmowane koncerty tej konstelacji, a także powstały niejako "przy okazji" projekt Sophia Grand Club ("4 a.m.") zrealizowany w podobnym składzie. Dzięki takiej formie rap zdecydowanie zyskuje stając się znośnym nawet dla odbiorców na co dzień stroniących od rytmicznych melodeklamacji, podszytych generowanym z automatu beatem.
Trzecią płytą jaka ukazała się w trakcie blisko 5-letniej już działalności mającej na koncie ok. 100 koncertów grupy Eskaubei & Tomek Nowak Quartet, jest wydany nakładem wydawnictwa Fundacji Polski Jazz, album "Sweet Spot".
“Bardzo intensywnie pracowaliśmy nad albumem. Po blisko 5 latach wspólnego grania i ponad setce koncertów czujemy, że muzyczny “sweet spot” tego zespołu jest coraz bliżej. Mamy nadzieję, że słuchacze poczują to samo” – mówią muzycy. Trudno polemizować z tym zdaniem słuchając płyty. W nagraniach dostrzeżemy zapewne zamierzony efekt, jaki artyści osiągnęli dzięki tak aktywnej współpracy. Rap oraz rozmaite sample i efekty syntezatorowe, za które odpowiedzialny jest (znany miłośnikom polskiego jazzu także ze współpracy z Pawłem Kaczmarczykiem) Mr Krime, zdominowały jazzowe brzmienie zespołu stając się górującym nad warstwą instrumentalną, środkiem wyrazu.
Na "Sweet Spot" doszukamy się co prawda elementów swingu i klasycznego hard bopu. Jest też kilka całkiem fajnych solówek Tomka Nowaka i grającego na elektrycznym piano Kuby Płużka, a nawet wybiegających poza schemat motorycznego podkładu porywających  wobec całej płyty, partii kontrabasu i perkusji . Wszystko to jednak podane jest we właściwej tej konstelacji konwencji. Odskocznią od hip-hopowej stylistyki są instrumentalne (czytaj: nieprzegadane) miniaturki "Klątwa #1-3", stanowiące dla preferującego bardziej tradycyjne jazzowe brzmienie, jedyne jaśniejsze minuty całego albumu.
Album wydany został 10 maja 2019.
Robert Ratajczak

__________________________________________


Eskaubei & Tomek Nowak Quartet: Sweet Spot
CD 2019, FPJ Records FPJ 56-A-19-01   

program:
  1. Małe miasta ft. Aleksandra Tocka
  2. Opowiedz mi ft. Eldo
  3. Klątwa #1
  4. Proszę o więcej ft. Aleksandra Tocka, Jarecki
  5. Uprzejmość to nie słabość
  6. 4 the Ladies ft. Aleksandra Tocka
  7. Zawsze tu
  8. Klątwa #2
  9. Ulica krokodyli
10. Przychodzą i odchodzą
11. Banger Alert
12. Tyrmand to jazz
13. Klątwa #3

personel:
Eskaubei - rap
Tomek Nowak - trąbka
Kuba Płużek - instr. klawiszowe
Alan Wykpisz - gitara basowa, kontrabas
Maksymilian Olszewski - perkusja
oraz:
Bartłomiej Prucnal - saksofon
Wojciech Długosz "Mr Krime" - cuty, syntezatory
Jarecki, Aleksandra Tocka - wokal
Eldo - rap
__________________________________________