Luciano Berio: Folk Songs;
Marcin Jachim: Pióro Maat;
Paweł Łukaszewski: Divertimento;
Żaneta Rydzewska: spit it out;
Krzysztof Kicior: Collapse.
Od 2017 roku pod egidą Uniwersytetu Muzycznego im.F.Chopina wydawane są bardzo atrakcyjne płyty, zawierające nietuzinkowy repertuar. Program wydawniczy oficyny fonograficznej Chopin University Press skoncentrowany jest na rejestrowaniu i upowszechnianiu najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych – w tym archiwalnych, nieobecnych dotąd na rynku fonograficznym nagrań. Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą.
Niemal od samego początku działalności fonograficznej Wydawnictwa, atrakcyjne zarówno pod względem repertuaru i wykonania jak jakości technicznej i edycji płyty ukazują się z logo portalu LongPlay.
Jedną z propozycji Chopin University Press z roku 2020 jest album "Debiut" nagrany przez istniejący od 2018 roku zespół Chopin University Modern Ensemble, działający w ramach przedmiotu Praktyka Wykonawcza Muzyki Nowej.
Ponad 20-osobowa grupa złożona ze studentów Warszawskiego Uniwersytetu zgłębiających tajniki wykonawstwa muzyki XX i XXI wieku, powołana została z inicjatywy pedagogów związanych z Uczelnią: Klaudiusza Barana, Aleksandra Kościowa, Ignacego Zalewskiego i Leszka Lorenta.
Repertuar Chopin University Modern Ensemble koncentruje się na muzyce 2-połowy XX wieku (m.in. J.Cage, L.Berio, B.Schaeffer, L.Andriessen), oraz zupełnie nowych utworach, których prawykonanie powierza zespołowi wielu wybitnych współczesnych kompozytorów.
Na debiutanckiej płycie Chopin University Modern Ensemble nagranej pod batutą jednego z założycieli zespołu, Ignacego Zalewskiego (w jednym utworze przy pulpicie dyrygenckim stanął Jakub Montewka), znajdziemy 4 premiery fonograficzne utworów przygotowanych przez Pawła Łukaszewskiego, Marcina Jachima, Żanetę Rydzewską i Krzysztofa Kiciora, oraz cykl 11 pieśni na głos i siedem instrumentów autorstwa Luciano Berio.
Wypełniający pierwszą część płyty cykl "Folk Songs" jest dziełem słynącego z muzycznych eksperymentów, działalności na polu muzyki elektronicznej, oraz wielu niecodziennych transkrypcji, włoskiego kompozytora i animatora muzycznego Luciano Berio (1925-2003). Powstałe w 1964 roku pieśni Berio skomponował z myślą o amerykańskiej śpiewaczce Cathy Berberian, a w roku 1973 zaaranżował cykl na głos i orkiestrę. Utwory scalają w sobie elementy folkloru rozmaitych kultur, tworząc wielobarwną muzyczną mozaikę. Cykl nagrany został przez Chopin University Modern Ensemble z udziałem mezzosopranistki Aleksandry Łaski.
Odmienny charakter ma eksponujące dynamiczne partie perkusji dzieło młodego (urodzonego w 1993 roku) kompozytora Marcina Jachima: "Pióro Maat", odwołujące się do dokonań muzyki współczesnej i eksperymentalnej.
Kolejnym "przystankiem" na płycie jest fonograficzna premiera skomponowanego w 2006 roku przez Pawła Łukaszewskiego "Divertimenta". Szerokie spektrum twórczości dziesięciokrotnego laureata prestiżowej Nagrody Fryderyk, obejmuje utwory chóralne a capella, instrumentalno-wokalne, jak i rozpisane wyłącznie na instrumenty. Urodzony w 1968 roku w Częstochowie Paweł Łukaszewski doczekał się wielu rejestracji swoich utworów opublikowanych jak dotąd na ponad stu płytach, wydanych na całym świecie przez najbardziej prestiżowe wytwórnie. Również koncertowe wykonania dzieł Łukaszewskiego można usłyszeć na całym niemal świecie, a interpretacji podejmują się tak znaczące chóry jak m.in.: The Kings Sisters, Britten Sinfonia czy Polyphony. Na płycie "Debiut" słyszymy 3-częściowy utwór artysty rozpisany na zespół instrumentalny w pełnej wigoru interpretacji młodych instrumentalistów związanych z Warszawskim Uniwersytetem Muzycznym im.F.Chopina.
Z dorobku wielokrotnie nagradzanej kompozytorki i klarnecistki Żanety Rydzewskiej pochodzi kompozycja "spit it out" na flet, klarnet, akordeon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę. Ten poruszający utwór zbudowany jest z rozrzuconych motywów, które wzajemnie się przenikając i mieszając tworzą zwartą i przekonującą całość.
Ostatni kwadrans płyty to nowatorska i eksperymentalna forma "Collapse" na perkusję i zespół instrumentalny katowickiego kompozytora, pianisty i reżysera dźwięku Krzysztofa Kiciora. Bardzo ważne w tym monumentalnym utworze partie instrumentów perkusyjnych, wykonuje znakomity muzyk a zarazem współinicjator przedsięwzięcia pod nazwą Chopin University Modern Ensemble, Leszek Lorent. Perkusistę znamy m.in. dzięki nominowanej do Nagrody Fryderyka płycie "Tonisteon" (2016), albumowi Iwony Glinki "Daleth" (2018), czy płycie wypełnionej utworami dedykowanymi mu przez Dariusza Przybylskiego: "Percussion Works" (2018).
Omawiana płyta podsumowująca 2-letnią działalności Chopin University Modern Ensemble to bardzo urozmaicony album, pełen wyczuwalnej w grze zespołu, pasji i entuzjazmu. To także program, którego po prostu znakomicie się słucha. Gorąco polecam!
Album ukazał się 27 lipca 2020.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Chopin University Modern Ensemble: Debiut
CD 2020, Chopin University Press UMFC CD 134
program:
Luciano Berio – Folk Songs na mezzosopran i siedem instrumentów:
1. Black is the colour
2. I wonder as I wander
3. Loosin yelav
4. Rossignolet du bois
5. A la femminisca
6. La donna ideale
7. Ballo
8. Motettu de Tristura
9. Malorous qu'o un fenno
10. Lo fiolairé
11. Azerbaijan love song
12. Marcin Jachim – Pióro Maat na perkusję i zespół instrumentalny
Paweł Łukaszewski – Divertimento na zespół instrumentalny:
13. I Allegro con molto
14. II Lento molto
15. III Moderato
16. Żaneta Rydzewska – spit it out na flet, klarnet, akordeon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę
17. Krzysztof Kicior – Collapse. Koncert na perkusję i zespół instrumentalny
wykonawcy:
Chopin University Modern Ensemble
dyrygent: Ignacy Zalewski, Jakub Montewka
oraz:
Aleksandra Łaska - mezzosopran
Leszek Lorent - perkusja
____________________________________________