27.7.21

Takeshi Asai: The Electric Project Vol.2 /2021/

Thralldom Jazz Dance; The Second Song; I Say It's All Right; Son Ange; Une Autre; Hardly in a Morning Sunrise; L'Extension; Three Dirges; Haruka Mukashi; Soundttrack; Hope; December; Hidamari.

 
 
 
 
 
Dorobek fonograficzny od wielu lat osiadłego w Nowym Jorku znakomitego japońskiego pianisty i kompozytora Takeshiego Asai obejmuje zarówno świetne jazzowe albumy zrealizowane w ramach własnego trio (z Danielem Ori i Robem Garcią - New York Trio, lub z Pascalem Combeau i Maxime Legrandem - French Trio), jak płyty wypełnione solową muzyką fortepianową i nagrane w duecie (z pianistką Catherine Schneider i wokalistką Laurą Noejovich).
Drugim biegunem twórczości tego zjawiskowego artysty, którego horyzonty dalece wybiegają poza sferę jazzu, jest muzyka filmowa i teatralna oraz projekty multimedialne i elektroniczne. Album "Le Projet Electrique" (2016), na którym Takeshi Asai samodzielnie zrealizował wszystkie partie instrumentalne (fortepian, gitara, bas, perkusja, syntezatory i komputer) odsłonił nieznane dotąd szerzej oblicze artystyczne muzyka i ogromny potencjał w zakresie zdolności do tworzenia elektronicznych kreacji obejmujących house, dance, drum'n'bass, czy muzykę kontemplacyjną i eksperymentalną.
Po pięciu latach Takeshi Asai wraca do elektroniki proponując album konsekwentnie zatytułowany "The Electric Project Vol.2".
Na 60-minutowej płycie znajdziemy 15 nowych utworów, pośród których dużą część multiinstrumentalista i kompozytor zadedykował ważnym dla niego osobom, jak m.in. śpiewaczka operowa Christina Collier i kontrabasista Marc Peillon, z którymi realizacja wspólnego projektu nie doszła do skutku z powodu nastania pandemii i niespodziewanej śmierci Peillona w sierpniu 2020 roku.
Mimo iż mamy do czynienia z albumem wypełnionym głównie muzyką elektroniczną, na "The Electric Project Vol.2" znajdziemy dużo typowych partii fortepianowych. Akustyczna klawiatura dominuje w urokliwym ilustracyjnym, klasycyzującym temacie "Son Ange", impresyjnym "Soundttrack" czy poruszającym 3-częściowym Requiem dla Marca Peillona "Three Dirges".
Wyposażone w zapadającą w pamięć melodykę, pastelowe i relaksacyjne tematy to "The Second Song", "I Say It's All Right", a taneczny klubowy klimat odnajdziemy w "Haruka Mukashi".
Z kolei eksperymentalnymi, utrzymanymi w industrialno-futurystycznym nastroju są utwory "Thralldom Jazz Dance", "Hardly in a Morning Sunrise" oraz zawierający cytaty z beethovenowskiej "Ody do radości", ozdobiony dźwiękami bijących dzwonów "December".
"L'Extension" wywołuje skojarzenia z muzyką fusion lat 70-tych, a podniosłe "Une Autre" utrzymane jest w estetyce new age i minimal music.
W swych utworach Asai wielokrotnie odnosi się do aktualnych problemów świata. Na "Le Projet Electrique" poruszał temat terroryzmu i przemocy, a na niniejszej płycie nagranej w czasie panującej na świecie pandemii przewija się motyw alienacji i izolacji, ale też nadziei na pozytywną zmianę (wyposażone w motoryczny rytm perkusji "Hope").
Pięknym zakończeniem całego programu jest wzruszające "Hidamari", będące jeszcze jedną miniaturą fortepianową na tej wyjątkowej płycie.
Drugi elektroniczny album Takeshi Asai to urozmaicony zestaw utworów tworzący doskonale ułożony program. To zarazem świetny przerywnik pomiędzy stricte jazzowymi dokonaniami tego niezwykłego artysty.
Album ukazał się 1 lipca 2021.
Robert Ratajczak

___________________________________________

 
Takeshi Asai: The Electric Project Vol.2
CD 2021, Fono Bono Records FB21TAEP2-01

program:

  1. Thralldom Jazz Dance -Dedicated to B Flat Tribeca
  2. The Second Song
  3. I Say It's All Right -Dedicated to Sanae Asai
  4. Son Ange -Wedding gift for Mr. & Mrs. Rogers
  5. Une Autre -Dedicated to Christina Collier Soprano
  6. Hardly in a Morning Sunrise - Dedicated to Mr. & Mrs. Torrella
  7. L'Extension -Dedie a Maxou et Alexandra Livernet

Three Dirges -Requiem for Marc Peillon:
  8. Part I
  9. Part II
10. Part III

11. Haruka Mukashi
12. Soundttrack -Comissioned by S.Ueyama
13. Hope
14. December
15. Hidamari -Dedicated to and Titled by Mr. & Mrs. Brezden
___________________________________________