20.3.23

Takeshi Asai: Solo Vol.III /2023/

 Introduction; Improvisation Nov.6; Autumn Leaves; One for Bożena; Ave Marta; Le Crepuscule; Lotus Blossom; Dark Rain; Ticket to Ride; Wa no Canon; Conversation with J.S.Bach; Zamek Blues; Over the Rainbow; I Mean You; The Nearness of You.




Muzykę od wielu lat osiadłego w Nowym Jorku japońskiego pianisty i kompozytora Takeshiego Asai odkryłem ponad 10 lat temu. Jego wyjątkowy styl gry i preferencje artystyczne wyjątkowo celnie trafiły w moje gusta i wrażliwość. Od tej pory śledzę poczynania artysty, słuchając jego kolejnych albumów realizowanych w rozmaitej konwencji brzmieniowej: trio, duet fortepianowy, piano solo, a nawet dokonania na polu muzyki elektronicznej. Tych płyt uzbierało się już kilkanaście, a każda kolejna wciąż wywołuje u mnie ekscytację i podziw dla muzycznej osobowości Takeshiego.
Pierwsze lekcje gry na fortepianie Takeshi Asai zaczął pobierać w wieku 6 lat, natomiast prawdziwa fascynacja muzyką narodziła się w kilkuletnim pianiście za sprawą utworu "Let It Be" The Beatles. W wieku 13 lat został gitarzystą w zespole grającym covery Beatlesów, natomiast fortepian jazzowy i improwizacja stały się jego pasją, gdy w wieku 16 lat wysłuchał podarowanej mu przez nauczyciela matematyki kasety z nagraniem "The Köln Concert" Keitha Jarreta. Już wtedy artysta odczuwał też ogromną fascynację muzyką barokową. Trwającą do dziś miłość do muzyki J.S. Bacha, pianista tłumaczy podobną strukturą jazzu oraz kompozycji Bacha, jego improwizacjami oraz analogią pomiędzy basem cyfrowanym w muzyce baroku a zmianami akordów w jazzie.
Takeshi Asai ukończył Uniwersytet Doshisha w Japonii, skąd w ramach wymiany międzynarodowej trafił  na prestiżowy Uniwersytet Stanford. Z wyróżnieniem  ukończył też studia w słynnym Berklee College of Music, gdzie uczył się pod okiem mistrza fortepianu klasycznego, Eda Bednera. Na koncie ma również studia na Harvardzie oraz programowanie komputerowe na State University of New York w Purchase. Po ukończeniu studiów swoją karierę zawodową związał z branżą IT, pracując m.in. dla IBM, a na podjęcie kariery zawodowego muzyka zdecydował się dopiero w wieku 40 lat. Dziś jest artystą uznawanym przez międzynarodowych krytyków za wyjątkowego, wszechstronnego wirtuoza o zjawiskowej technice gry, który z powodzeniem występuje w licznych klubach jazzowych, na scenach Nowego Jorku, Pensylwanii, Bostonu, New Hamphire, Waszyngtonu, Wisconsin i Chicago czy Kalifornii. Odbył też wiele tras koncertowych występując we Francji, Wielkiej Brytanii, Polsce, Australii, Egipcie, Japonii, Korei Południowej i na Filipinach. Jego jazzowe kompozycje to hołd dla potęgi i piękna muzyki klasycznej z fantastyczną poezją wplecioną między nuty. Obdarzony przez naturę słuchem relatywnym, odbiera muzykę nie poprzez pryzmat gatunku, a piękna harmonii i zmian akordów. Pianista jest też cenionym pedagogiem (partner edukacyjny Steinway & Sons) oraz inżynierem dźwięku i od lat prowadzi własne, profesjonalne studio nagraniowe w Nowym Jorku.
Swoją fascynacją muzyką Takeshiego Asai "zaraziłem" Martę Ratajczak, która doprowadziła do kilku publikacji w polskiej prasie muzycznej przybliżających jego muzyczny dorobek. Z czasem Takeshi mianował Martę swoją "Director of European Operations", co zobligowało ją do działań mających na celu sprowadzenie artysty na koncerty do Polski.
Publikowane w Polsce wywiady z artystą, recenzje jego płyt i prezentacja ich w rozmaitych stacjach radiowych, przyniosły znakomity efekt zwracając uwagę miłośników jazzu na nieznanego dotąd w Polsce muzyka.
W listopadzie 2022 roku Takeshi Asai przybył do Polski na dwa koncerty.
3 listopada w Kwidzyniu  zaprezentował program "Conversations with J.S.Bach" oparty na muzyce Bacha przefiltrowanej przez muzyczną fantazję skądinąd jazzowego muzyka. Występując w ramach dwudniowego festiwalu obok tak znakomitych polskich pianistów jak: Maciej Tubis i Kasia Pietrzko, Takeshi wypadł znakomicie, o czym donosiły po wydarzeniu kwidzyńskie media.
Trzy dni później artysta wystąpił w Sali Wielkiej CK Zamek w Poznaniu w ramach koncertowego cyklu JazZamek. Tradycją przygotowywanych co miesiąc koncertów tej serii jest prezentacja programu opartego na nowym albumie danego wykonawcy. Tym razem jednak miał miejsce precedens: oto bowiem przybyły po raz pierwszy do Polski z Nowego Jorku japoński pianista postanowił w Poznaniu nagrać koncertowy album, który ukazać miał się za Oceanem po jego powrocie do USA.
Takeshi Asai ma w swej dyskografii dwa nagrane solo albumy koncertowe: "Solo: Live in New York" (2016) i "Solo: Live in New York vol.2" (2018). W Poznaniu postanowił zarejestrować swój występ i opublikować go na kolejnym albumie, konsekwentnie zatytułowanym: "Solo Vol.III".
W Poznaniu Takeshi wystąpił w ramach pojedynczego koncertu w dużej sali koncertowej, którą niełatwo zapełnić, o czym przekonał się już niejeden artysta. Okazało się iż frekwencja przeszła najśmielsze oczekiwania: kilkaset osób tego właśnie wieczora postanowiło wysłuchać koncertu muzyka, który po raz pierwszy występował w Poznaniu.
Kilka minut po 19-tej na scenie pojawiła się odpowiedzialna za organizację koncertu Bożena Szota, w wyjątkowo ciepły sposób zapowiadając artystę, co umieszczone zostało na początku płyty jako "Introduction".
Niepozorny, niewysoki Pan w średnim wieku w okularach i charakterystycznej dla siebie czapce z daszkiem, zasiadł przy fortepianie i przez dłuższą chwilę starał się skupić na klawiszach, jednocześnie chłonąc klimat sali koncertowej. Zaczął grać utwór którego nigdy wcześniej nie słyszałem; na tle zapętlonych akordów wygrywał znakomicie ułożone linie melodyczne, by po kilku minutach niemal przerwać. Na sali cisza: czy to był pierwszy utwór? "Hello, Good Evening, My name is Takeshi Asai". Dopiero teraz rozległy się gromkie brawa, a wzruszony artysta poinformował publiczność iż to co przed chwilą zagrał było zainspirowaną tą właśnie chwilą improwizacją ("Improvisation Nov.6").
Kontynuując, Takeshi po raz pierwszy zagrał utwór napisany tego samego dnia w Poznaniu. To kompozycja "One for Bożena", którą zadedykował swojej "poznańskiej opiekunce", odpowiedzialnej za jego pobyt i koncert w Poznaniu.
Kolejna dedykacja dla polskich przyjaciół, to oparte na "Ave Maria" Franza Schuberta: "Ave Marta", zadedykowane Marcie Ratajczak a pochodzące z jego poprzedniego albumu: "Trio Vol.VI" (2022), nagranego z Bobem Gingery i Brianem Woodruffem.
Jeszcze jedna dedykacja to przepiękna kompozycja Takeshiego "La Crepuscule", którą po raz pierwszy usłyszałem na jego płycie "New York Trio, Vol.1" (2012). Utwór, który podobno powstał w ciągu kilku natchnionych minut artysty, a który towarzyszy mi już od 10 lat, zawsze wzbudzając równie silne emocje. Po raz drugi "La Crepuscule" znalazło się na albumie "French Trio, Vol.1" (2013), lecz tutaj po raz pierwszy artysta zagrał ten niezwykły utwór solo. Dziękuję Takeshi!
Na płycie dominują autorskie utwory pianisty, lecz znalazło się też miejsce zarówno dla muzyki The Beatles ("Ticket to Ride"), jak opartej na utworach Bacha kompozycji "Conversation with J.S.Bach", czy nieśmiertelnych standardów: "Autumn Leaves" Josepha Kosmy i "Lotus Blossom" Billy'ego Strayhorna.
Znakomity warsztat techniczny połączony z wielkim artyzmem, zróżnicowany repertuar i wyjątkowa osobowość muzyka, bezgranicznie ujęły licznie zgromadzoną w Sali Wielkiej Poznańskiego Zamku publiczność, aż trzykrotnie wywołującą go na bis.
Bisy te znajdziemy na "Solo Vol.III" w formie dodatku (Ecore): to "Over the Rainbow" Harolda Arlena, "I Mean You" Theloniousa Monka i "The Nearness of You" Hoagy'ego Carmichaela.
Album ukazał się 17 lutego 2023.
Robert Ratajczak

____________________________________________


Takeshi Asai
Solo Vol.III
Live Recording of JazZamek #42, November 6, 2022, Poznań, Poland
CD 2023, Fono Bono FB23TASV3-01

program:
  1. Introduction by Ms.Bożena Szota
  2. Improvisation Nov.6 for Poznań
  3. Autumn Leaves
  4. One for Bożena for Bożena Szota
  5. Ave Marta for Marta Ratajczak
  6. Le Crepuscule for Robert Ratajczak
  7. Lotus Blossom for my late father
  8. Dark Rain
  9. Ticket to Ride
10. Wa no Canon
11. Conversation with J.S.Bach
12. Zamek Blues
Encore:
13. Over the Rainbow for Keith Jarrett
14. I Mean You
15. The Nearness of You
____________________________________________