The Spiral; Little Vexations; Spring Thunder (Shunlai); Blues du Jour; Solo Piano Improvisation -Friday, June 22, 2012; ABC; Le Crepuscule; O'New; (Not So) Little Waltz
*
Takeshi Asai to nowojorski pianista jazzowy i kompozytor, jaki w ostatnich latach zyskał ogromne uznanie zarówno w USA jak i Europie i Azji. Jest twórcą wszechstronnym, który poza jazzem tworzy także kompozycje filmowe, muzykę teatralną oraz projekty multimedialne. W drugiej połowie lat 90-tych współpracował z takimi japońskimi artystami jak mistrz gitary Takumi Seino (znany w ostatnich latach dzięki serii doskonałych płyt wydanych przez oficynę VOS Records) czy saksofonista Ryosuke Hashizume (znany z doskonałego albumu ''Acoustic Fluid'', 2011). Efektem tej współpracy był wyśmienity album ''Somewhere in the Universe'' (1998). W latach 2010-2011 wraz z pianistką Catherine Schneider Asai koncertował na trzech kontynentach: w Ameryce, Europie i Azji. Koncerty, których program wypełniły zarówno improwizacje fortepianowe, jak i opracowane w konwencji jazz piano kompozycje tak odległych wydawać by się mogło twórców jak Astor Piazzolla i Claude Debussy, okazały się ogromnym sukcesem. Ponieważ występy we Francji, Nowym Jorku i Tokio zostały profesjonalnie zarejestrowane, Asai postanowił opublikować wybór nagrań, wydając pod szyldem utworzonej przez siebie wytwórni doskonały album stosownie zatytułowany: ''A Tale Of Three Cities'' (2012).
Kolejnym wydawnictwem jakie ukazało się pod szyldem wytwórni de Trois Cites jest zapis koncertu nowojorskiego tria Takeshi Asai jaki odbył się w czerwcu 2012 roku w Faust Harrison Pianos w Nowym Jorku. Asai pozyskał do współpracy wybitną sekcję tworzoną przez pochodzącego z Izraela basistę Daniela Ori oraz znanego z współpracy choćby z Wyntonem Marsalisem, Joe Lovano, Dave Liebmanem czy Dianą Krall -perkusistę Roba Garcia.
Album wypełnia 9 autorskich kompozycji pianisty.
Doskonale brzmi temat ''Little Vexations'' poparty przez wyśmienitą linię kontrabasu i świetnie synkopującego Garcię. To także okazja do zasłuchania się w świetne solo kontabasu ozdabiające tą kapitalną kompozycję.
Temat ''Spring Thunder'' to z kolei pełna urzekających dźwięków ballada charakteryzująca się poruszającą melodyką i bardzo intymnym klimatem. Doskonale brzmienie wzbogaca perkusja, na której bez użycia pałek gra Rob Garcia. Majstersztyk zarówno kompozycyjny jak i aranżacyjny.
Podczas rytmicznego ''Blues du Jour'' mamy do czynienia z doskonałą chemią wyczuwalną między muzykami. Na pierwszy plan wysuwa się tu zarówno wspaniale ponownie improwizujący Ori, jak i wyśmienity Garcia przy perkusji.
Prawdziwą perłą, lśniącą pełnym blaskiem jest na tym albumie blisko 9-minutowy utwór ''Le Crepuscule'' odwołujący się do najznakomitszych dokonań światowego jazzu w zakresie tria fortepianowego. Doskonale skonstruowana kompozycja mieni się w interpretacji tego niezwykłego tria przepiękną melodyką i niezwykle pobudza wyobraźnię słuchacza. Niemal barokowo brzmiący fortepian wygrywający temat przewodni kompozycji sąsiaduje z pełnymi animuszu synkopami perkusji i zachwycającą linią basu. Mistrzostwo!
''O'New'' -temat również bardzo rozbudowany strukturalnie umieszczony jako kolejny po ''Le Crepuscule'', w żadnym wypadku nie przyczynia się do spadku temperatury wywołanej poprzednim nagraniem. W finale tej kompozycji niemal eksploduje perkusja Roba Garcii przy wtórze szalejącego Ori i rozimprowizowanych akordów fortepianu.
Swobodny, relaksujący i swawolny walczyk kończący album jest doskonałym zakończeniem koncertu.
Po wybrzmieniu ostatnich taktów ''(Not So) Little Waltz'' aż chce się dołączyć do owacji szczęśliwców jacy byli świadkami tego koncertu 22 lipca 2012 roku w Nowym Jorku. Pozostaje nam płyta, jaka wyjątkowo oddaje ducha tego recitalu.
Poprzeczka zawieszona przez wspaniały ubiegłoroczny album tria pianisty Thomasa Clausena: ''Sol'' (2012) wydawała się niemożliwa do osiągnięcia przez długi czas. Tymczasem album Takeshi Asai jaki swą premierę miał 1 lutego 2013 roku okazuje się być największą niespodzianką od początku roku w kategorii jazzowego tria fortepianowego. Ponieważ tytuł płyty oznaczony jest dopiskiem ''Vol.1'', z niecierpliowością czekam na drugą odsłonę tego zachwycającego projektu.
Album wypełnia 9 autorskich kompozycji pianisty.
Doskonale brzmi temat ''Little Vexations'' poparty przez wyśmienitą linię kontrabasu i świetnie synkopującego Garcię. To także okazja do zasłuchania się w świetne solo kontabasu ozdabiające tą kapitalną kompozycję.
Temat ''Spring Thunder'' to z kolei pełna urzekających dźwięków ballada charakteryzująca się poruszającą melodyką i bardzo intymnym klimatem. Doskonale brzmienie wzbogaca perkusja, na której bez użycia pałek gra Rob Garcia. Majstersztyk zarówno kompozycyjny jak i aranżacyjny.
Podczas rytmicznego ''Blues du Jour'' mamy do czynienia z doskonałą chemią wyczuwalną między muzykami. Na pierwszy plan wysuwa się tu zarówno wspaniale ponownie improwizujący Ori, jak i wyśmienity Garcia przy perkusji.
Prawdziwą perłą, lśniącą pełnym blaskiem jest na tym albumie blisko 9-minutowy utwór ''Le Crepuscule'' odwołujący się do najznakomitszych dokonań światowego jazzu w zakresie tria fortepianowego. Doskonale skonstruowana kompozycja mieni się w interpretacji tego niezwykłego tria przepiękną melodyką i niezwykle pobudza wyobraźnię słuchacza. Niemal barokowo brzmiący fortepian wygrywający temat przewodni kompozycji sąsiaduje z pełnymi animuszu synkopami perkusji i zachwycającą linią basu. Mistrzostwo!
''O'New'' -temat również bardzo rozbudowany strukturalnie umieszczony jako kolejny po ''Le Crepuscule'', w żadnym wypadku nie przyczynia się do spadku temperatury wywołanej poprzednim nagraniem. W finale tej kompozycji niemal eksploduje perkusja Roba Garcii przy wtórze szalejącego Ori i rozimprowizowanych akordów fortepianu.
Swobodny, relaksujący i swawolny walczyk kończący album jest doskonałym zakończeniem koncertu.
Po wybrzmieniu ostatnich taktów ''(Not So) Little Waltz'' aż chce się dołączyć do owacji szczęśliwców jacy byli świadkami tego koncertu 22 lipca 2012 roku w Nowym Jorku. Pozostaje nam płyta, jaka wyjątkowo oddaje ducha tego recitalu.
Poprzeczka zawieszona przez wspaniały ubiegłoroczny album tria pianisty Thomasa Clausena: ''Sol'' (2012) wydawała się niemożliwa do osiągnięcia przez długi czas. Tymczasem album Takeshi Asai jaki swą premierę miał 1 lutego 2013 roku okazuje się być największą niespodzianką od początku roku w kategorii jazzowego tria fortepianowego. Ponieważ tytuł płyty oznaczony jest dopiskiem ''Vol.1'', z niecierpliowością czekam na drugą odsłonę tego zachwycającego projektu.
Płyta ukazała się 1 lutego 2013.
skład:
Takeshi Asai - fortepian
Daniel Ori - kontrabas
Rob Garcia - perkusja
Takeshi Asai - fortepian
Daniel Ori - kontrabas
Rob Garcia - perkusja