│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

22.7.11

Jarek ŚMIETANA: A Story Of Polish Jazz /CD 2004/

 Jarek ŚMIETANA: A Story Of Polish Jazz /CD 2004/
A Story Of Polish Jazz; My Love And Inspiration; Solczak; Music For Summer Afternoon; Strange Funky Fruit; I Want You; Miles; Within You Without You; Let's Rock; bonus track: A Story Of Polish Jazz (English Version)
Nie waham się użyć określenia ,,kieszonkowa encyklopedia polskiego jazzu'' w stosunku do tytułowego utworu z płyty. W ciągu 10 minut Jarek Śmietana opowiada nam historię polskiego jazzu wymieniając prawie wszystkich wielkich całej historii jazzu w Polsce. Prawie, bowiem zabrakło przynajmniej kilku legend polskiego jazzu (choćby Novi Singers), ale gdyby spróbować wymienić naprawdę wszystkie postaci tworzące historię polskiego jazzu -utwór rozrósłby się do rozmiarów nie mieszczących się chyba na całej płycie. Tymczasem to tylko 10 minut.  Pamiętam, iż jakiś czas temu podobną rzecz zrobił Quincy Jones na płycie ''Back On The Block'' (1989) nagranej z raperami, wykorzystując sample legend światowego jazzu. Jarek Śmietana poszedł dalej i stworzył niesamowitą wręcz wizytówkę jazzowej Polski. Do zrealizowania tego przedsięwzięcia Śmietana zaangażował raperów: Guzika, Bzyka oraz scratchującego D.J.Gypsymana. Myślę, iż nagranie to jest idealnym wprowadzeniem dla młodych miłosników polskiego jazzu, którzy w przystępny sposób przyswoją sobie najważniejsze nazwiska bez wertowania jazzowych encyklopedii. W nagraniu Śmietana wykorzystał oryginalne fragmenty muzyczne tak znamienitych artystów jak: Jerzy Duduś Matuszkiewicz, Wojtek Karolak, Henryk Majewski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Zbyszek Namysłowski, Tomek Stańko, Michał Urbaniak, Tomek Szukalski, Janusz Muniak, Henryk Miśkiewicz, Krzesimir Dębski czy Piotrek Wyleżoł. To niezwykłe: naprawdę możemy ich wszystkich wysłuchać w tym jednym nagraniu!
Jako druga na płycie, umieszczona została przepiękna kompozycja ''My Love And Inspiration'' -jedno z tych dzieł Jarka Śmietany, które pozostanie w świecie muzyki na zawsze jako ponadczasowy standard... ale na to przyjdzie nam trochę poczekać, bowiem miano standardu zyskują kompozycje przynajmniej z kilkudziesięcioletnim stażem... a więc jest to kompozycja będąca niewątpliwie ''przyszłym standardem'' :-) .
''Solczak'' to kolejna ''zabawa'' Śmietany z zastosowaniem scratchu. Klasyczne jazzowe brzmienie jednak utwór zachowuje dzięki wspaniałym partiom saksofonu Bennie Maupina. Muzyk ten, którego Śmietana pozyskał do składu swego zespołu od zawsze grał z Największymi; brał udział w nagraniu takich płyt jak choćby: ''Bitches Brew'' (1969)  Milesa Davisa czy ''Headhunters'' (1970) Herbie Hancocka, współpracował też z Chickiem Corea, George'm Duke czy Eddie Hendersonem. Do grona Największych z jakimi współpracuje Bennie Maupin dołączył w XXI wieku Jarek Śmietana. Partia klarnetu basowego, na którym gra Maupin w kolejnym utworze na płycie: ''Music For Summer Afternoon'' jest integralnym elementem tego wspaniałego nagrania.
Piano Fendera natomiast jest ozdobą ''Strange Funky Fruit'', w którym ponownie pojawiają się (może trochę nachalne i niepotrzebne w tym przypadku) scratche. Będąc przyzwyczajonym w ostatnich latach do solowych partii Hammondów W.Karolaka, słuchałem grającego na klawiszach w tym utworze Piotra Wyleżoła z równą przyjemnością. W utworze pojawia się też wyśmienite solo basu nieodżałowanego Steve Logana, który brał udział w nagraniu wszystkich utworów na płycie, jako basista, raper i ...wokalista. Jego klimatyczny, głęboki wokal pojawia się w pierwszym z dwóch ,,beatlesowskich'' tematów na albumie: ''I Want You'', ozdobionym długą i rozbudowaną (nareszcie!) partią śmietankowej gitary. Gitara ustępuje miejsca pianu Fendera, a ja tym razem tęsknię za ''karolakowymi hammondami''. Prawie każdy z muzyków ma tutaj swoje ''pięć minut''; po klawiszowej solówce bowiem na pierwszym planie pojawia się bas Logana, jakoś ''mało słyszalny'' natomiast w ''I Want You'' jest Adam Czerwiński (perkusja).
Dźwiękami saksofonu Maupina rozpoczyna się kompozycja Śmietany będąca hołdem dla Milesa Davisa (''Miles''). Logan ''szarpie'' struny basu, towarzyszą nam scratche, A.Czerwiński naznacza utwór piętnem perkusyjnych akcentów -jest dobrze!
''Within You Without You'' to kolejny ''beatlesowski'' akcent na płycie... cudowny! Kompozycja Harrisona zawsze miała w sobie klimat orientu i psychodelii, Jarek Śmietana ze swoim zespołem uczynił z niej jednak jeszcze bardziej orientalny i przesycony psychodelią utwór. Wspaniale brzmi akustyczny fortepian i zdeformowane dźwięki gitary. Myślę że sam George Harrison byłby zachwycony tak wyśmienitą interpretacją jednej spośród swych najbardziej charakterystycznych kompozycji.
Od klimatu i poziomu tej wyśmienitej płyty odbiega trochę ''Let's Rock'' -kompozycja S.Logana oparta na standardzie Leibera i Stollera: ''Jailhouse Rock''.
Płytę kończy bonus: ''A Story Of Polish Jazz'' w wersji anglojęzycznej w całości rapowana przez Steve Logana choć słychać też anonimowy damski głos (w tekście pojawia się już Novi Singers :-) ). Pomimo, iż utwór jest opowieścią o polskich jazzmanach, zdecydowanie wolę tą własnie wersję z ,,amerykańskim'' rapem Logana ...cóż, najlepiej rapują czarni.
To bez wątpienia jedna z najważniejszych płyt początku XXI wieku na polskim rynku (nie tylkojazzowym) i kolejny wspaniały projekt niezmordowanego Jarka Śmietany.