JAROSŁAW ŚMIETANA ZBIGNIEW PALETA: vis-a-vis /CD JSR 2003 (2002)/Krakus; Angel Eyes; Armandos Rhumba; Flowers in Mind; Four Brothers; Lush Life; Oberek; Cała jesteś w skowronkach; Blackbird; Island Blues; Pożegnania
Pięknie rozpoczyna się ten album! Kompozycja Michała Urbaniaka: ''Krakus'' to utrzymany w folkowym klimacie utwór o skocznym charakterze, w którym niezwykle brzmiąca gitara Śmietany tworzy duet będący doskonałym popisem wirtuozerskim obu Wielkich Muzyków jaki stworzyli ten album. To zarazem coś w rodzaju wizytówki całej płyty, która zapowiada niezwykłą ucztę dla milosników szkrzypiec i gitary, których różne oblicza poznajemy w dalszych odsłonach albumu.
Romantyczny utwór M.Denny'ego ''Angel Eyes'' odwołuje się trochę w klimacie do brzmień cygańskich a sam Śmietana czyni tu coś w rodzaju ukłonu w stronę Django Rheihardta.
''Armandos Rhumba'' Chicka Corei to zaskakująca interpretacja standardu od zawsze kojarzącego się z zupełnie innym sposobem aranżacji i instrumentacji. Paleta i Śmietana podjęli wyzwanie i zagrali ten słynny temat na swój sposób wychodząc z tej próby zwycięsko.
Jedyną kompozycją Jarosława Smietany umieszczoną na płycie jest temat znany już miłośnikom Gitarzysty z innej wersji. Na ''vis-a-vis'' poznajemy inne oblicze tego utworu, w którym zdecydowanie najważniejszą rolę odgrywają skrzypce Zbigniewa Palety i kontrabas (Tomasz Kupiec). Ciekawie brzmią też perkusjonalia ''obsługiwane'' przez indonezyjczyka Nippy Noya (obecnie członka formacji Bernarda Maseli: The Globetrotters).
''Four Brothers'' to temat, którego moimi ulubionymi wersjami były do czasu usłyszenia płyty ''vis-a-vis'' wykonania zespołu Benny Goodmana (a jakże!) i Manhattan Transfer. Po wysłuchaniu tego albumu, wersję Śmietany i Palety z radością dołączam do tego zestawu.
Billy Strayhorn to legendarna postać na zawsze już chyba będąca kojarzoną z Dukem Ellingtonem i kompozycją: ''Take The A-Train''. Z teki kompozytorskiej Strayhorna twórcy tej płyty wybrali jednak balladę jazzową: ''Lush Life'', która w wersji na gitarę i skrzypce brzmi wyjątkowo wzruszająco.
Kolejnym po ''Krakusie'' Urbaniaka ukłonem w stronę muzyki ludowej jest na płycie: ''Oberek'' wzbogacony pięknie brzmiącymi wokalizami Elżbiety Towarnickiej. W grze Śmietany podczas tego utworu ponownie słychać echa legendarnego Django, a N.Noya wspaniale ubarwia brzmienie tak znanego chyba wszystkim ''Oberka'' bongosami.
Cudowna piosenka Andrzeja Zielińskiego: ''Cała jesteś w skowronkach'' w wersji z tej płyty brzmi doskonale robiąc wrażenie napisanej specjalnie z myślą o instrumentacji na skrzypce. Kilka lat później Śmietana sięgnie ponownie po ten ponadczasowy standard polskiej piosenki na płycie ''Polish Standards'' (2007) nagrywając go w jeszcze inny sposób. Na albumie ''vis-a-vis'' to utwór iście skrzypcowy, przyprawiony doskonałą perkusją Tomasza Grochota i świetną linią kontrabasu (T.Kupiec).
Jarek Śmietana uwielbia Beatlesów, a to co robi z kompozycjami Lennona i McCartneya sięgając po nie od czasu do czasu na swoich płytach jest najlepszym dowodem miłości Gitarzysty do The Beatles i dowodem na to, iż dawno temu na przełomie lat 60. i 70. gdy zdecydował się pójść drogą jazzową w swych poczynaniach, tak naprawdę nie mógł wyrzec się i odrzucić wszystkich pięknych dźwięków pochodzących spoza ogólnie pojmowanych ram muzyki jazzowej. Z czasem Śmietana stał się Artystą tworzącym pomost między jazzem a muzyką rockową czego dowodem są oprócz nawiązan do The Beatles, Jego wspaniałe projekty z muzyką Hendrixa czy standardami bluesowymi.
Ciekawostką na ''vis-a-vis'' jest ''Island Blues'', w którym Paleta gra na ...pile.
Album kończą ''Pożegnania'' -utwór znany też pod tytułem: ''Pamiętasz była jesień''. To również jedna z ukochanych polskich piosenek Jarka Śmietany chętnie grana przez Niego na koncertach w różnych składach (ponownie sięgnie po ten temat na płycie ''What's Going On'', 2006).
Zbigniew Paleta od 1980 roku mieszka na stałe w Meksyku, dokąd wyemigrował po zakończeniu w Polsce współpracy z Ewą Demarczyk i zespołem Anawa -Marka Grechuty. Z Jarkiem Śmietaną spotkali się właśnie w Meksyku a po koncertowym wykonaniu ''Cała jesteś w skowronkach'', Paleta wymarzył sobie nagranie wspólnej płyty z Jarkiem. Marzenia ziściły się i obaj Artyści spotkali się kilka lat później w Krakowie w kawiarni ''Vis-a-vis'' co pomogło Im zatytułować album. Tym bardziej, iż okazuje się, iż w Świecie Muzyki nawet Kraków i Meksyk są po prostu: vis-a-vis.
Romantyczny utwór M.Denny'ego ''Angel Eyes'' odwołuje się trochę w klimacie do brzmień cygańskich a sam Śmietana czyni tu coś w rodzaju ukłonu w stronę Django Rheihardta.
''Armandos Rhumba'' Chicka Corei to zaskakująca interpretacja standardu od zawsze kojarzącego się z zupełnie innym sposobem aranżacji i instrumentacji. Paleta i Śmietana podjęli wyzwanie i zagrali ten słynny temat na swój sposób wychodząc z tej próby zwycięsko.
Jedyną kompozycją Jarosława Smietany umieszczoną na płycie jest temat znany już miłośnikom Gitarzysty z innej wersji. Na ''vis-a-vis'' poznajemy inne oblicze tego utworu, w którym zdecydowanie najważniejszą rolę odgrywają skrzypce Zbigniewa Palety i kontrabas (Tomasz Kupiec). Ciekawie brzmią też perkusjonalia ''obsługiwane'' przez indonezyjczyka Nippy Noya (obecnie członka formacji Bernarda Maseli: The Globetrotters).
''Four Brothers'' to temat, którego moimi ulubionymi wersjami były do czasu usłyszenia płyty ''vis-a-vis'' wykonania zespołu Benny Goodmana (a jakże!) i Manhattan Transfer. Po wysłuchaniu tego albumu, wersję Śmietany i Palety z radością dołączam do tego zestawu.
Billy Strayhorn to legendarna postać na zawsze już chyba będąca kojarzoną z Dukem Ellingtonem i kompozycją: ''Take The A-Train''. Z teki kompozytorskiej Strayhorna twórcy tej płyty wybrali jednak balladę jazzową: ''Lush Life'', która w wersji na gitarę i skrzypce brzmi wyjątkowo wzruszająco.
Kolejnym po ''Krakusie'' Urbaniaka ukłonem w stronę muzyki ludowej jest na płycie: ''Oberek'' wzbogacony pięknie brzmiącymi wokalizami Elżbiety Towarnickiej. W grze Śmietany podczas tego utworu ponownie słychać echa legendarnego Django, a N.Noya wspaniale ubarwia brzmienie tak znanego chyba wszystkim ''Oberka'' bongosami.
Cudowna piosenka Andrzeja Zielińskiego: ''Cała jesteś w skowronkach'' w wersji z tej płyty brzmi doskonale robiąc wrażenie napisanej specjalnie z myślą o instrumentacji na skrzypce. Kilka lat później Śmietana sięgnie ponownie po ten ponadczasowy standard polskiej piosenki na płycie ''Polish Standards'' (2007) nagrywając go w jeszcze inny sposób. Na albumie ''vis-a-vis'' to utwór iście skrzypcowy, przyprawiony doskonałą perkusją Tomasza Grochota i świetną linią kontrabasu (T.Kupiec).
Jarek Śmietana uwielbia Beatlesów, a to co robi z kompozycjami Lennona i McCartneya sięgając po nie od czasu do czasu na swoich płytach jest najlepszym dowodem miłości Gitarzysty do The Beatles i dowodem na to, iż dawno temu na przełomie lat 60. i 70. gdy zdecydował się pójść drogą jazzową w swych poczynaniach, tak naprawdę nie mógł wyrzec się i odrzucić wszystkich pięknych dźwięków pochodzących spoza ogólnie pojmowanych ram muzyki jazzowej. Z czasem Śmietana stał się Artystą tworzącym pomost między jazzem a muzyką rockową czego dowodem są oprócz nawiązan do The Beatles, Jego wspaniałe projekty z muzyką Hendrixa czy standardami bluesowymi.
Ciekawostką na ''vis-a-vis'' jest ''Island Blues'', w którym Paleta gra na ...pile.
Album kończą ''Pożegnania'' -utwór znany też pod tytułem: ''Pamiętasz była jesień''. To również jedna z ukochanych polskich piosenek Jarka Śmietany chętnie grana przez Niego na koncertach w różnych składach (ponownie sięgnie po ten temat na płycie ''What's Going On'', 2006).
Zbigniew Paleta od 1980 roku mieszka na stałe w Meksyku, dokąd wyemigrował po zakończeniu w Polsce współpracy z Ewą Demarczyk i zespołem Anawa -Marka Grechuty. Z Jarkiem Śmietaną spotkali się właśnie w Meksyku a po koncertowym wykonaniu ''Cała jesteś w skowronkach'', Paleta wymarzył sobie nagranie wspólnej płyty z Jarkiem. Marzenia ziściły się i obaj Artyści spotkali się kilka lat później w Krakowie w kawiarni ''Vis-a-vis'' co pomogło Im zatytułować album. Tym bardziej, iż okazuje się, iż w Świecie Muzyki nawet Kraków i Meksyk są po prostu: vis-a-vis.