Highland Ballad Op.47 No.1; Variations on a Theme of Pizzetti; A'e Gowden Lyric; Sonata on Bonny Jean of Aberdeen; The Lif of This World; In the Mornin'; Through the Wood, Laddie
[more]
Skrzypek Feargus Hetherington dał się w ostatnich latach poznać zarówno jako wytrawny kameralista jak i muzyk orkiestrowy i pełen fantazji solista. Z ogromnym osobistym zaangażowaniem wykonywane przez niego koncerty Mozarta, Beethovena, Brahmsa, Brucha, Sibeliusa czy Czajkowskiego oczarowują wyjątkową interpretacją europejskich melomanów, gdziekolwiek muzyk się pojawi na koncertach. W repertuarze Hetheringtona znajdziemy zarówno sonaty, koncerty skrzypcowe, fantazje jak i ballady. Niedawno wiolinista postanowił sięgnąć po utwory wyjątkowo mu bliskie, a mianowicie po repertuar pochodzący z jego ojczyzny jaką jest Szkocja. Przebrnąwszy przez ogromną ilość kompozycji klasycznych pochodzących niejednokrotnie z przełomu XVII i XVIII wieku, aż po czasy współczesne, dokonał wyboru tematów jakie darzy szczególnym uczuciem.
Dzięki kontaktom z polskim środowiskiem muzycznym udało się doprowadzić w czerwcu 2011 roku do sesji nagraniowej w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. Efektem jest płyta, której tytuł zaczerpnięty został z utworu kompozytora przełomu XIX i XX wieku -Sir Alexandra Campbella Mackenzie: ''Highland Ballad''.
Mimo iż album ''A Highland Ballad'' firmowany jest nazwiskiem Hetheringtona, ogromny wkład w ostateczny kształt albumu przypada polskiej pianistce Mirze Opalińskiej -absolwentce szkockiego University of Strathclyde. Doskonale pamiętamy jej album nagrany wraz z brytyjskim kontrabasistą Douglasem Whatesem ''Lumiere'' (2012), jaki wywołał burzę zachwytów w środowisku jazzowym m.in. dzięki wyjątkowym interpretacjom tematów Krzysztofa Komedy.
Tymczasem kolejna Jej płyta nagrana u boku tryskającego wirtuozerią Hetheringtona jest ukłonem w stronę muzyki stricte klasycznej, w dodatku stosunkowo mało rozpowszechnionej wśród polskich melomanów. Wielu polskich miłośników kameralistyki być może właśnie dopiero na ''A Highland Ballad'' po raz pierwszy zetknie się z nazwiskami takich kompozytorów jak wspomniany Mackenzie, Ronald Stevenson, czy tworzący w XVIII wieku Alexander Munro.
W programie albumu wypełnionego w większości klasycznymi kompozycjami, znalazła się też tradycyjna pieśń spiritual ''In the Mornin''', specjalnie dla potrzeb tej płyty opracowana przez Feargusa Hetheringtona.
Niejednokrotnie partie obu instrumentów pełnią w nagraniach równoprawną rolę, częściej jednak skrzypcom przypada główna rola w kreowaniu przewodniej melodyki.
''A Highland Ballad'' to doskonała pozycja fonograficzna, ukazująca ogrom cudownych dźwięków ukrytych w nasyconych celtyckim duchem kompozycjach jakie na przestrzeni wieków powstawały w Szkocji. Wspaniałe interpretacje dwójki młodych wirtuozów są wyśmienitą okazją zainteresowania się mniej znanymi powszechnie utworami. Wbrew pozorom; nie skierowanymi jedynie do wytrawnych melomanów, lecz do wszystkich miłośników Muzyki o otwartych sercach i umysłach.
muzycy:
Feargus Hetherington - skrzypce
Mira Opalińska - fortepian
Feargus HETHERINGTON: A Highland Ballad /CD 2012 (2011), Natural Studio Records/
opis płyty ''Lumiere'':
* * * * * * * * * * * * * * *