Velvet Blue; After Hours; Right On It; Ancestors Of The Pharoahs Of Nasta Playa; Take It To The Bridge Ya'll; Rhythm Of The Earth; A Sketch Of Stravinski
[more]
Kolejna płyta jednego z najbardziej dziś rozchwytywanych kontrabasistów Harrisona Bankheada po wyśmienitej płycie ''Morning Sun / Harvest Moon'' (2012) to album nagrany w kwartecie. To kolejny krok na muzycznej drodze Bankheada, będący doskonałą kontynuacją nurtu jaki przed wielu laty powstał z inicjatywy tak legendarnych formacji jak choćby Art Ensemble Of Chicago. W składzie kwartetu poza leaderem znaleźli się dwaj wyśmienici saksofoniści: obdarzony charakterystycznym, dramatycznym stylem gry Ed Wilkerson (znany z współpracy m.in. z Michaelem Zerangiem, Roscoe Mitchellem, Chico Freemanem czy w końcu z samą Arethą Franklin) i Mars Williams (na codzień leader własnej formacji Liquid Soul, a także współpracownik Billy'ego Idola, Johna Scofielda, Kurta Ellinga i grupy The Psychedelic Furs) oraz wyśmienity perkusista Avreeayl Ra.
Zmierzenie się z konwencją kwartetu jazzowego, w repertuarze opartym w dużej mierze na kompozycjach podporządkowanych melodyce kreowanej przez dwa saksofony okazało się dla Bankheada kolejnym przysłowiowym ''strzałem w dziesiątkę''. Siedem kreatywnie powstałych w studio nagrań wypełniających album ''Velvet Blue'' tchnie wyjątkową świeżością i błyskotliwością w zakresie zarówno interpretacji wcześniej przygotowanych tematów, jak i licznych partii improwizowanych robiących częstokroć wrażenie kreowanych w czasie rzeczywistym podczas rejestracji nagrań. Być może tak właśnie było 29 marca 2013 w Northfire Studios w Massachusetts gdzie zarejestrowano ten materiał. Trudno bowiem wyobrazić sobie, iż tak żywe i doskonałe interakcje każdego z instrumentalistów jakie słyszymy choćby w trakcie otwierającego całość nagrania tytułowego, wyreżyserowane zostały wcześniej.
Podobnie jak na ''Morning Sun / Harvest Moon'', tak i na tej płycie mnóstwo jest wspaniałych motywów melodycznych. Odwołam się w tym miejscu ponownie do nagrania tytułowego ''Velvet Blue'', gdzie podstawowa harmonia i melodyka po kilku dopiero minutach ustępuje zaangażowanym, twórczym wariacjom. Od melodii do swego rodzaju upajającej słuchacza kakofonii i dźwiękowych eksperymentów z zastosowaniem harmonijki ustnej (Ed Wilkerson) i kalimby (Mars Williams).
Z pozornego chaosu wyłania się temat ''After Hours'', w którym główną partię fortepianu gra ...Avreeayl Ra. Ten fantastyczny perkusista, wieloletni współpracownik legendarnego Ariego Browna od lat stanowi silny filar elitarnego chicagowskiego ruchu awangardowego AACM. Wcześniej współpracował już z Harrisonem Bankheadem przy projekcie Frequency (podobnie też jak grający na ''Velvet Blue'' Ed Wilkerson).
''Right On'' niemal eksploduje żywiołowością i niczym nieposkromioną ekspresją improwizacyjną w trzeciej odsłonie ''Velvet Blue''.
Warto przebrnąć przez dynamiczną kakofonię tego utworu i dać się wyszaleć Wilkersonowi i Marsowi, gdyż pod numerem cztery czeka nas prawdziwa perełka. Dźwięki kalimby i didgeridoo oraz perkusjonalia tworzą przestrzeń dla orientalnych uniesień partii klarnetu altowego Eda Wilkersona.
Niemal transowy klimat jaki towarzyszy nam podczas klimatycznego ''Ancestors Of The Pharoahs Of Nasta Playa'' stanowi wyjątkowy kontrast dla rozszalałego początku ''Take It To The Bridge Ya'll''. Tym razem jednak to właśnie z chaosu dźwiękowego wyrasta piękny motyw (Ra ponownie przy fortepianie), wygrywany przez dwa saksofony.
Tematy bezkonfliktowo i niemal niezauważalnie przechodzą jeden w drugi. Z lirycznego i sennego motywu wyłania się kolejny temat (''Rhythm Of The Earth''). Tu wyjątkowy popis (tym razem już przy perkusji) funduje nam Avreeayl Ra, do którego dołączają z czasem pełne furii partie saksofonu.
Na końcu płyty znajdziemy małe nawiązanie do struktur klasycznych, a konkretnie do rodzaju muzycznej architektury kompozycji Igora Strawińskiego (''A Sketch Of Stravinski''). Wspaniały melanż kończący tę płytę pozostawia nas w nastroju niemal olśnienia konstrukcją całości ''Velvet Blue''.
Doskonała i ze wszech miar godna uwagi płyta powstała dzięki doprawdy wyjątkowym muzykom. Tak to się robi w Chicago.
Harrison BANKHEAD Quartet: Velvet Blue /CD 2013, Engine/
skład:
Ed Wilkerson - saksofon, klarnety, didgeridoo, harmonijka
Mars Williams - saksofony, kalimba
Harrison Bankhead - kontrabas
Avreeayl Ra - perkusja, thumb piano
opisy innych płyt z udziałem Harrisona Bankheada:
___________________________________________________________
tekst i skany: R.R.