Kotek w chmurach (Gladys); Memory of Bach; Out Of Nowhere; The Continental; The Song Is You; Chico II (Broadway); Chico III (Over The Rainbow); Motive In Blues
[more]
Wybitny animator jazzu w Polsce, twórca ,,Ery Jazzu'', autor pierwszej polskiej ,,Encyklopedii Muzyki Jazzowej'', a także kilku książek i ponad 4 tys. artykułów muzycznych i publikacji -Dionizy Piątkowski, przed laty opublikował książkę zatytułowaną ''Czas Komedy''. Owa publikacja wydana w niemal broszurkowej formie była bodaj pierwszą publikacją książkową dotyczącą w tak dużym stopniu muzyce Krzysztofa Komedy. Po wielu latach od pierwszej publikacji ''Czasu Komedy'', Piątkowski jako nieustanny archiwizator i poszukiwacz faktów zdobył mnóstwo dodatkowych materiałów, którymi postanowił uzupełnić książkę.
Wyśmienitym pomysłem okazało się nawiązanie współpracy z Markiem Karewiczem zwanym ''człowiekiem ze złotym obiektywem''. Karewicz jest postacią znaną wszystkim miłośnikom muzyki dzięki ok.1500 okładek płyt jakie zaprojektował i ozdobił swoimi fotografiami. Warto pamiętać, iż najsłynniejsze zdjęcia Krzysztofa Komedy przez dziesięciolecia powielane w różnych publikacjach i wydawnictwach wyszły właśnie z obiektywu Karewicza. Nikt tak jak Karewicz nie potrafił ukazać na fotografii muzycznego geniuszu Komedy, a oglądając jego zdjęcia odnosi się wrażenie iż one również są Muzyką. To właśnie dzięki fotografiom Karewicza nowy ''Czas Komedy'' anno domini 2013 przybrał formę atrakcyjnego albumu zilustrowanego całostronicowymi, stylowymi czarno-białymi, wcześniej nie publikowanymi zdjęciami, jakże trafnie oddającymi klimat jazzowych lat 50-tych i 60-tych.
Wspaniałym dźwiękowym dodatkiem do albumu jest pełnowymiarowa płyta CD, na której znajdziemy unikatowe nagrania Sekstetu Komedy zrealizowane w studio Polskiego Radia w Poznaniu w latach 1956-57. Płyta brzmi doprawdy wyśmienicie, zarówno pod względem artystycznym (co jest oczywiste zważając na fakt z jakimi instrumentalistami mamy do czynienia), jak i pod względem technicznym (co nie zawsze w przypadku publikacji nagrań z lat 50-tych ma miejsce).
Wśród tematów jakie słyszymy na płycie znajdziemy m.in. utwór z tzw. ''american songbook'' -''Over The Rainbow'', a także utwory m.in. Lionela Hamptona (''Gladys'') i spółki Kern-Hammerstein (''The Song Is You''). Odrestaurowana cyfrowo muzyka brzmi niemal tak jakby zarejestrowano ją w XXI wieku, a pod względem muzycznym mamy do czynienia z niezwykle przystępną formą stylistyczną, jaka trafić powinna zarówno w gusta zaawansowanych miłośników jazzu, jak i lubiących po prostu muzykę popularną.
Zarówno partie fortepianu Krzysztofa Komedy jak i krystalicznie brzmiący wibrafon Jerzego Miliana, czy charakterystyczny już wówczas saksofon Ptaszyna Wróblewskiego sprawiają, iż płyty dołączonej do książki słucha się z ogromną przyjemnością.
Sekstet KOMEDY: Czas Komedy /CD 2013 (1956-1957), G&P/
skład:
Krzysztof Komeda Trzciński - fortepian
Stanisław Pludra - saksofon
Jan Ptaszyn Wróblewski - saksofon
Jerzy Milian - wibrafon
Józef Stolarz - kontrabas
Jan Zylber - perkusja
oraz:
Zdzisław Brzeszczyński - trąbka
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
opis innej płyty z muzyką Krzysztofa Komedy: