│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

13.1.14

An On Bast / Maciej FORTUNA: Live /2013/

03'50; 06'26; 06'40; 06'21; 02'27; 02'53; 05'31; 11'27; 01'07; 07'33

[more]

Maciej Fortuna to jeden z najaktywniejszych polskich trębaczy jazzowych młodego pokolenia. W roku 2011 Fortuna nominowany został do prestiżowego Fryderyka w kategorii Jazzowego Debiutu Roku za album: ''Lost Keys'' nagrany w kwartecie z Przemysławem Raminiakiem (RGG), Andrzejem Święsem i Frankiem Parkerem. Ma na swym koncie współpracę z wieloma artystami nie tylko ze środowiska jazzowego. Od 2010 roku jest wykładowcą trąbki jazzowej w Zakładzie Jazzu Akademii Muzycznej w Poznaniu. Brał udział w nagrywaniu płyt takich artystów jak: Mack Goldsbury (''Salt Miner Blues'', 2009), czy Krzysztof Przybyłowicz (''The Tales About Diddles'', 2011). Jego dotychczasowa dyskografia zawierająca autorskie projekty uzupełniona została na początku 2012 roku pierwszą płytą nagraną w trzyosobowym, kameralnym składzie z kontrabasistą Piotrem Lemańczykiem, oraz perkusistą Frankem Parkerem, zatytułowaną ''Solar Ring'' (2011). W tzw. międzyczasie Maciej Fortuna postanowił opublikować w limitowanym nakładzie kolekcjonerskim (150 egzemplarzy) płytę ''Sahjia'' (2012) -zbiór nagrań koncertowych dokonanych podczas niezwykle obfitego w występy live roku 2012 dokonanych wraz z P.Lemańczykiem i perkusistą Krzysztofem Gradziukiem. W takim też składzie nagrany został materiał na drugą studyjną płytę tria: ''At Home'', która premierę koncertową miała w Lesznie w ramach Festiwalu ''Spread Your Jazz'' 28.06.2013.
Jednym z wielu projektów muzyka są płyty i koncerty realizowane wraz z An On Bast -artystką tworzącą elektroniczną muzykę klubową.
An On Bast (Anna Suda), należy dziś do czołówki wykonawców tworzących elektroniczną muzykę klubową oraz tworzących performerskie występy na rozlicznych festiwalach w Europie. W swej twórczości sięga też po muzykę klasyczną tworząc kontrowersyjne reinterpretacje dzieł takich kompozytorów jak choćby Igor Strawiński, Henryk Wieniawski czy Fryderyk Chopin.


Drogi obojga Artystów zeszły się z inicjatywy poszukującego nowych środków wyrazu Macieja Fortuny, co zaowocowało dokumentacją fonograficzną w postaci kilku płyt wydanych przez Fortuna Music.


Nagrania wypełniające płytę ''Live'' pochodzą z dwóch koncertów jakie odbyły się w roku 2012 w Bydgoszczy i Wrocławiu.
Spokojne, stylowe intro otwierające całość stwarza nastrój nostalgii, zadumy i tajemniczości, jak gdyby artyści wprowadzali nas w swego rodzaju mistyczną celebrację. Trąbka brzmi czysto i tak jak najbardziej lubią miłośnicy jazzu, a więc naturalnie i bez elektronicznych zniekształceń. To jedna z niewielu okazji podczas przesłuchiwania płyty zasłuchania się w grę Macieja Fortuny. Resztę albumu zdominowała elektronika i efekty, przy pomocy których brzmienie instrumentu poddawane jest rozlicznym torturom w postaci przesadnego pogłosu, nakładania na siebie i zniekształcania brzmienia. Generowana przy pomocy komputera, mechaniczna muzyka An On Bast, napędzana częstokroć do przesady wyeksponowaną rytmiką niestety zdominowała improwizowane nuty Macieja Fortuny. On najczęściej ogranicza się zaledwie do wydobycia z instrumentu kilku dźwięków, jakie poddawane są następnie elektronicznej obróbce. Ciekawe partie instrumentalne jako jazzowy słuchacz wyławiam niczym perły ze śmietnika, a towarzyszą temu obawy czy przypadkiem nie włączyłem zapomnianego już w moim zestawie stereo źle wyregulowanego korektora graficznego.
Ponad 54 minuty, a tak mało tu Muzyki.
Na szczęście kolejna płyta nagrana w tej konstelacji i wydana krótko później (''Electroacoustic Transcription of Film Music by Krzysztof Penderecki'', 2013) wywołuje u mnie zgoła odmienne wrażenie.


Robert Ratajczak


 An On Bast / Maciej FORTUNA: Live /CD 2013, Fortuna Music/


skład:
Maciej Fortuna - trumpet, live electronics
Anna Suda (An On Bast) - live electronics, live trumpet processing


*      *      *


opisy innych płyt Macieja Fortuny:


  


_____________________________________________________________________________________






*      *      *