│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

23.1.14

Clark Sommers' Ba(SH) /2013/

Garrison; Momentary Flux; Quanah; Fathom-A-Ning; On Meditation; IO; Inga; Trillium; Llano Estacado; Think of One.


Chicagowski kontrabasista Clark Sommers to artysta, który całą swą inwencję muzyczną skierowuje w stronę tradycji jazzowej z jednoczesnym kultywowaniem własnego unikatowego brzmienia. Od początku lat 90-tych muzyk pojawił się na około czterdziestu różnych albumach, nagrywając z takimi postaciami współczesnej sceny jazzowej jak choćby: Cedar Walton, Ernie Watts czy Kevin Mahogany.  W jego grze uważny słuchacz dostrzeże bardzo duży wpływ zarówno wielkich legend jazzowego kontrabasu, jak i chicagowskich mistrzów w rodzaju Kelly'ego Silla. Przez cztery miesiące Sommers przebywał w Azji doskonaląc swój warsztat i koncertując siedem dni w tygodniu u boku wokalisty Edena Atwooda. Po powrocie do Chicago zetknął się z takimi artystami jak Joe La Barbera, Larry Koonse, Von Freeman czy Bobby Broom, a także od 11 już lat współtworzy skład Tria Dana Craya, z którym nagrał jak dotąd cztery albumy. W roku 2008 w Nowym Jorku Sommers dołączył do zespołu słynnego Kurta Ellinga, koncertując z nim na całym świecie i biorąc udział w nagraniu, obsypanej niemal wszelkimi możliwymi nagrodami, płyty “Dedicated To You- Kurt Elling Sings The Music Of Coltrane and Hartman” (2009). Najlepiej jednak kontrabasista czuje się w Chicago koncertując w małych klubach w kameralnych składach tworzonych wraz z muzycznymi przyjaciółmi. Zapisem wyśmienitej sesji z dwojgiem z nich: saksofonistą i klarnecistą Geofem Bradfieldem oraz perkusistą Daną Hall jest album ''Clark Sommers' Ba(SH)'' wydany przez wytwórnię Origin Records w drugiej połowie 2013 roku.
Ogromny wkład w brzmienie albumu ma urodzony się w Houston (Texas) Geof Bradfield. Muzyk ten w ciągu lat pomieszkiwał w Nowym Jorku, Los Angeles i Waszyngtonie, by ostatecznie osiedlić się w 2004 roku w Chicago. Jedną z najważniejszych przyczyn tej decyzji było doskonałe odnalezienie się w tamtejszym środowisku jazzowym. Wydana w 2010 roku płyta Bradfielda ''African Flowers'' uznana została przez ''Los Angeles Times'' jednym z najlepszych albumów roku, a rok później koncert artysty w Millenium Park w Chicago zgromadził 8-tysięczną publiczność. Ostatnim jak dotąd dziełem Geofa Bradfielda jest fenomenalna płyta ''Melba!'' (2013), nagrana notabene także z udziałem Clarka Sommersa.
Bradfielda i Sommersa na płycie ''Ba(SH)'' wspiera ciemnoskóry perkusista, urodzony w Nowym Jorku -Dana Hall. Ten najstarszy w trio muzyk ma za sobą współpracę z takimi tuzami jazzu jak choćby: Branford Marsalis, Ray Charles, Horace Silver, Michael Brecker, Clark Terry, Buster Williams, Gary Bartz, Bobby Broom, Lester Bowie, Von Freeman, Mulgrew Miller czy Joe Henderson. Jego wkład w ostateczne brzmienie wszystkich dziesięciu utworów wypełniających ten album jest również nieoceniony. Wyśmienitym solowym popisem zarówno techniki, precyzji jak i przede wszystkim doskonałego wyczucia Dany Halla jest ośmiominutowy temat Sommersa: ''Quanah''. Utwór ten, poparty wyśmienitymi partiami kompozytora i świetnym tenorem Bradfielda, to zdecydowanie jedne z najwspanialszych minut całej zarejestrowanej w grudniu 2012 roku sesji.
Solowe impresje kontrabasu z dyskretnym podkładem perkusji są wyjątkowym atutem kompozycji Bradfielda ''Fathom-A-Ning''. Saksofonista przygotowując tę kompozycję, niejako celowo oddał ją Sommersowi i Hallowi powierzając dominację sekcji rytmicznej.
Piękną melodyką charakteryzuje się miniaturka ''On Meditation'', będąca niejako odpowiedzią Sommersa na ''Fathom-A-Ning''; główna partia przypada tu saksofoniście.
Orientalny i uduchowiony klimat dominuje podczas niespełna 3-minutowej miniaturki ''Trillium'', w której spada na nas energetyzująca kaskada perkusyjna, a Bradfield wygrywa pełną emocji partię na klarnecie basowym.
Poza kompozycjami Sommersa i Bradfielda, muzycy sięgneli także po melodyjny temat ''Inga'' Billy'ego Higginsa i kompozycję wielkiego Theloniousa Monka: ''Think of One'', jakiej jedyna w swoim rodzaju interpreatacji kończy cały album.
Na tym m.in. polega idea każdego jazzowego tria, które dzięki ogromnemu wkładowi każdego z instrumentalistów jest zjawiskiem jedynym i niepowtarzalnym tylko w określonym składzie personalnym. Składzie stanowionym przez muzyków tak doskonale z sobą zintegrowanych, iż robiących wrażenie jednego pulsującego życiem organizmu muzycznego. Taki jest właśnie trzyosobowy skład jaki słyszymy na ''Ba(SH)''.
Stylistycznie płyta osadzona w klimacie fenomenalnej płyty ''Amhran'' (2013) Tria Piotra Lemańczyka z Seamusem Blake'm i Jackiem Kochanem, jaka ukazała się kilka tygodni wcześniej w Polsce.

Robert Ratajczak


Clark Sommers' Ba(SH)

CD 2013, Origin

skład:
Geof Bradfield - saksofony, klarnet
Clark Sommers - kontrabas
Dana Hall - instr.perkusyjne


*      *      *      *      *      *      *      *      *      *      *      *      *      *

Wytwórnia Origin Records  od lat publikuje wyjątkowe pozycje fonograficzne, ukazujące zarówno historię jak i miejsce w jakim dziś znajduje się chicagowski jazz.  Katalog Origin Records to prawdziwa skarbnica autentycznego chicagowskiego jazzu.