Waiting For Solitude; Song For The Tarahumera; Her Majesty; Liam's Lament; It's Hard Work!; Thoughts Of Ana; Outrage; The Endless Mysteries; When The Moon Is In The Sky; If The Mountain Was Smooth, You Couldn't Climb It.
[more]
Wszechstronność George'a Colligana niejednokrotnie zachwyca i zaskakuje miłośników jazzu. Ten 45-letni nowojorski multiinstrumentalista (pianista, perkusista, trębacz) i kompozytor urodzony w New Jersey jest wyjątkowym leaderem własnych formacji (z jakimi opublikował dotąd ponad 20 płyt) jak i bardzo pożądanym przez największych współczesnych jazzmanów sidemanem. Na przestrzeni lat mieliśmy go jak dotąd okazję usłyszeć m.in. w konstelacjach Lee Konitza, Richarda Bony, Cassandry Wilson, Christiana McBride'a, Bustera Williamsa, Ala Fostera czy Benny'ego Golsona. Jako pianista obrał sobie za swych mentorów: McCoy Turnera, Theloniousa Monka, Chicka Corea i Herbiego Hancocka, dodając do swych wielkich inspiracji dużą dozę własnego eklektyzmu popartego starannym wykształceniem również w zakresie muzyki klasycznej.
Najnowszy projekt Colligana opiera się na idei tria fortepianowego, a 10 premierowych kompozycji jakie wypełniają jego nowy 24. autorski album ''The Endless Mysteries'', nagrał wraz z sekcją marzeń: przy kontrabasie Larry Grenadier, a za perkusją nikt inny jak sam legendarny Jack DeJohnette, z którym George Colligan koncertował w ciągu ostatnich kilku lat.
''Waiting For Solitude'' jest doskonałym otwarciem tego genialnego albumu. Cóż za wyjątkowa jazzowa maestria i swoista intuicja muzyczna! Twarde, pełne głębi akordy fortepianu, oscylujące wędrówki kontrabasu i nieocenione wręcz mistrzostwo DeJohnette, sprawiają iż doprawdy trudno wyobrazić sobie lepszą namowę ze strony muzyków na spędzenie z tą płytą przynajmniej kilku godzin podczas wielokrotnego jej wysłuchania.
Bardziej dynamicznym utworem jest ''Song For The Tarahumera''. Szybkie tempo, galopujący kontrabas Grenadiera (wyśmienite solo w połowie tematu!), synkopujący Jack DeJohnette i pełne energii partie fortepianu.
Wytchnienie przynosi spokojny, impresyjny temat ''Her Majesty'' utrzymany w średnim tempie. Colligan gra skomplikowane struktury melodyczne z zachowaniem swego rodzaju klasycznej dyscypliny i wspaniałego fortepianowego chłodu. W tle ''szaleje'' oczywiście Jack DeJohnette, a Larry Grenadier raczy nas w środkowej części kolejnym improwizowanym popisem.
Środkowa część płyty stanowi niejako osobny rozdział ''The Endless Mysteries''. Podczas tematu ''Liam's Lament'' George Colligan jawi nam się jako wspaniały wirtuoz klawiszowej harmonijki melodica, doskonale kontrolując oddech i przestrzeń pomiędzy nutami z naturalnym pogłosem brzmienia instrumentu.
Maestria Jacka DeJohnette dominuje podczas ''It's A Hard Work'', okraszonego soczystymi partiami perkusji i wspaniałą linią basu. Colligan pozostaje tu w cieniu sekcji, pozwalając zdominować partie fortepianu swym kompanom.
Dwa kolejne tematy: ''Thoughts Of Ana'' i ''Outrage'' zostały przez pianistę skomponowane w odpowiedzi na bezsensowną strzelaninę w szkole w Newtown 14 grudnia 2012 roku. Wówczas to na skutek obłędu 20-letniego zabójcy zginęło 28 dzieci i nauczycieli, w tym 6-letnia Ana Greene-Marquez -córka przyjaciela Colligana, saksofonisty Jimmy'ego Greena. Jej właśnie poświęcony jest wzruszający motyw ''Thoughts Of Ana''.
Drugi temat dedykowany tej tragedii to pełen ekspresji i gniewu ''Outrage'' (''Skandal''), w którym pośród wyjątkowych, dynamicznych partii nietrudno dostrzec gniew i oburzenie, jakimi emanują partie instrumentalne. To doprawdy wyjątkowo poruszające fragmenty albumu...
Piękna ballada ''The Endless Mysteries'' wyprowadza słuchacza niejako z głębokiego przekazu poprzednich kilku minut, otwierając ''trzeci rozdział'' płyty; zdecydowanie bardziej stonowany i akcentujący spokojne partie instrumentalne w miejsce dynamiki jaka towarzyszyła nam w pierwszej części płyty i głębokim emocjom jakie zdominowy jej środkową część.
Impresyjny ''When The Moon Is In The Sky'' i blisko 9-minutowy, niemal monumentalny temat ''If The Mountain Was Smooth, You Couldn't Climb It'' w wielkim stylu wieńczą dzieło.
George Colligan, Larry Grenadier i Jack DeJohnette to skład idealny, w którym każdy instrument potrafi bezbłędnie, intuicyjnie zakcentować każdą frazę i pauzę, zarówno w formie dialogujących partii jak i solowych improwizacji.
Obok ''Out Here'' (2013) Tria Christiana McBride'a, to zdecydowanie jedna z najciekawszych amerykańskich pozycji fonograficznych nagranych w konwencji fortepianowego tria roku 2013.
Jazzowe mistrzostwo świata -niezwykłe i wyjątkowe trio, doskonała płyta!
George COLLIGAN: The Endless Mysteries /CD 2013, Origin/
skład:
George Colligan - fortepian, melodica
Larry Grenadier - kontrabas
Jack DeJohnette - perkusja
* * * * * *
Wytwórnia Origin od lat publikuje wyjątkowe pozycje fonograficzne, ukazujące zarówno historię jak i miejsce w jakim dziś znajduje się chicagowski jazz. Pośród ostatnich pozycji z bogatego katalogu warto wymienić takie tytuły jak album Phareza Whitteda (fot.) ''For The People'' (2012); ,,Chicago Red'' (2013) trębacza Brada Goode'a; ''411'' (2013) Diego Barbery, Hugo Cipresa i Seamusa Blake'a (fot.); piąty album Coreya Christiansena w ostatnich latach skutecznie umacniającego swą pozycję w gronie najwybitniejszych gitarzystów jazzowych na świecie (''Lone Prairie'', 2013); muzyczny hołd dla legendarnej Melby Liston: ''Melba!'' (2013) Geofa Bradfielda, ''Uppity'' (2013) Anthony Brankera; czy w końcu genialną płytę Marca Bernsteina (fot.) ''Hymn For Life'' (2013). Katalog Origin Records to prawdziwa skarbnica autentycznego chicagowskiego jazzu.
* * * * * *
Poniżej opisy innych płyt Origin Records:
_____________________________________________________________________________________
Robert Ratajczak