│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

17.2.14

Dominik LASH Quartet: opabinia /2013/

Isthmus; Waiting for Javier / Luzern; Hallucigenia; Lullaby of the Limpet (for Ella); Azalpho; Halt the Busterman; Wiwaxia; Double File; Anomalocaris; Piano Part Two / Catachretic.

[more]

Kontrabasista i kompozytor Dominic Lash zanim stał się częścią nowojorskiej sceny free jazzowej, był niezwykle ważną postacią sceny muzyki improwizowanej w Londynie. Swoją własną formację (początkowo trio, później kwartet) muzyk założył jeszcze w roku 2009, dopiero jednak w roku 2014 doczekaliśmy się pierwszej w pełni autorskiej płyty zespołu Dominica Lasha. Skład tej formacji tworzą poza leaderem: znany z wielu własnych projektów, wyjątkowy pianista młodego pokolenia brytyjskiej sceny jazzowej -Alexander Hawkins i hiszpańscy muzycy: saksofonista tenorowy i klarnecista Ricardo Tejero oraz perkusista Javier Carmona. Ostatniego z muzyków, niezwykle aktywnego na jazzowej scenie Javiera Carmonę mieliśmy okazję usłyszeć ostatnio m.in. na takich płytach jak ''All There, Ever Out'' (2011) z Alexander Hawkins Ensemble, ''Dosados'' (2011) z Markiem Hanslipem czy ''Catatumbo'' (2012) z Ingrid Laubrock i Olie Brice.
W przypadku Kwartetu Dominica Lasha doprawdy trudno byłoby o skład bardziej dopasowany i zgrany koncertowo. Wszyscy czterej instrumentaliści bowiem od dobrych kilku już lat grywają wspólnie niemal nieustannie angażując się w rozmaite projekty i koncertując w rozlicznych kofiguracjach.
Dziesięć premierowych kompozycji nagranych w Studio Alice's Loft mieszczącym się w samym sercu Camden w północno-zachodnim Londynie przynosi muzykę doprawdy ekscytującą i wciągającą od pierwszych chwil. Obok pełnych zawirowań rytmicznych utworów, jak otwierające całość ''Isthmus'' i ''Waiting for Javier / Luzern'' nasyconych szaleńczymi wręcz partiami saksofonu, w programie płyty znajdziemy też ujmujące nostalgią utwory w rodzaju ''Lullaby of the Limpet'' -ballady opartej na dźwiękach fortepianu i partiach kontrabasu, czy rytmiczny motyw ''Azalpho'', w którym Ricardo Tejero mamy okazję poznać także jako wyjątkowego klarnecistę, świetnie kreującego główną linię melodyczną.
''opabinia'' to poza mnóstwem odkrywczych rozwiązań także swego rodzaju hołd dla jazzowej tradycji. W takim właśnie tradycyjnym klimacie utrzymana jest jedna z niewątpliwych ''perełek'' całego zestawu -nasączona agresywnym, zadziornym rytmem kompozycja ''Halt the Busterman''.
''opabinia'' to w większości krótkie, skondensowane utwory, robiące wrażenie zamkniętych miniaturek. Trudno jednak byłoby zarzucić tej muzyce nadmierne skompresowanie uniemożliwiające muzykom wykreowanie rozbudowanych improwizacji. Swego rodzaju zamknięta forma poszczególnych utworów sprawia, iż mimo specyficznego charakteru utworów, mamy do czynienia z muzyką bardzo przejrzystą i czytelną, nawet przez mniej osłuchanego odbiorcę.
Wyjątek stanowić może ostatni akt tego muzycznego spektaklu, blisko 15-minutowy rodzaj rozbudowanej suity: ''Piano Part Two / Catachretic'', który jednak doskonale wpasowuje się w całość, jako muzyczne podsumowanie całej płyty i rodzaj dźwiękowego wyciszenia. Wysokie partie fortepianu i ''kroczący'' kontrabas pozostają w uszach jeszcze długo po wybrzmieniu ostatnich dźwięków.
Doskonały album, stanowiący rodzaj kompromisu pomiędzy awangardową stylistyką, a szeroko pojętą przystępnością muzyczną. Świetny warsztat instrumentalny i wspaniale budowany nastrój w każdej minucie!
 


Robert Ratajczak


 Dominik LASH Quartet: opabinia /CD 2013, Babel Label/
Isthmus; Waiting for Javier / Luzern; Hallucigenia; Lullaby of the Limpet (for Ella); Azalpho; Halt the Busterman; Wiwaxia; Double File; Anomalocaris; Piano Part Two / Catachretic.


skład:
Ricardo Tejero - saksofon, klarnet
Alexander Hawkins - fortepian
Dominic Lash - kontrabas
Javier Carmona - instr.perkusyjne


O PŁYCIE PRZECZYTASZ RÓWNIEŻ NA: LongPlay newsletter


*   *   *   *   *


*   *   *   *   *


*        *        *        *        *


*   *   *   *   *


opisy innych płyt wydanych przez Babel Label: