Walkup; Struggle; Night At Parnas; Too Much Simplicity; Infinity; Diversity of Opinions; Mr. Hinc
[more]
Czterech synów słynnych osobowości muzyki jazzowej: historyka jazzu Andrzeja Schmidta, kontrabasisty Jacka Niedzieli i saksofonistów Zbigniewa Namysłowskiego i Adama Wendta, udowadnia wraz z sekcją rytmiczną: Francesco Angiuli (kontrabas) i Arek Skolik (perkusja) iż ''niedaleko pada jabłko od jabłoni''. Zarejestrowany na żywo w klubie Impart w Wrocławiu oraz w Studio Radiowym Programu Trzeciego w Warszawie materiał wypełniający album, to własne kompozycje puzonisty Jacka Namysłowskiego (''Walkup'' i ''Too Much Simplicity''), trębacza Piotra Schmidta (''Struggle'' i ''Diversity of Opinions''), gitarzysty Gabriela Niedzieli (''Night At Parnas'') i saksofonisty Tomasza Wendta (''Infinity'' i ''Mr. Hinc'').
Z muzyką młodego trębacza Piotra Schmidta wcześniej zetknąłem się na albumie formacji Wierba and Schmidt Quintet stworzonej przez niego wraz z Michałem Wierbą. Wówczas ''protekcję'' tej muzyce zapewnił sam Piotr Baron, jaki gościnnie zagrał z ''młodymi'' na płycie ''The Mole People'' (2011).
Grą Tomasza Wendta miałem okazję zachwycić się podczas koncertu, protegowanego przez samego Jarka Śmietanę Kwintetu Marcina Fica jeszcze w 2011 roku, mając nadzieję na rychły sukces tamtego zespołu. Puzon Jacka Namysłowskiego usłyszałem natomiast w tymże samym roku podczas urodzinowego koncertu jego ojca -Zbigniewa w klubie Blue Note w Poznaniu. Wówczas właśnie światło dzienne ujrzał uroczy wierszyk napisany przez gorącego miłośnika jazzu: Jerzego Reicha:
''Pół wieku temu na puzonie
Grał Zbyszek -prześliczny wiolonczelista
A dziś gra na nim syn Jacek
I to jest sprawa całkiem czysta''.
Dziś słucham tych muzyków wraz z wspaniałym gitarzystą Gabrielem Niedzielą i doświadczoną sekcją rytmiczną i sam nie wiem czy wolałbym może nie wiedzieć kim są słynni ojcowie młodych muzyków, aby słuchać jej bez swego rodzaju ''obciążenia gatunkowego'' odwołującego się do legendy ojców czterech sprawnych, perfekcyjnych i obdarzonych ogromną fantazją interpretacyjną młodych muzyków.
Po uważnym przesłuchaniu całego materiału, wyzbyłem się jednak wcześniejszych uprzedzeń. Siedem nagrań pochodzących z dwóch różnych koncertów, z jakich skompilowano ten krążek, broni się same, bez jakichkolwiek odwołań i skojarzeń z muzycznym dziedzictwem ojców.
Doskonałe wsparcie ''młodzież'' otrzymała ze strony sekcji rytmicznej. Na kontrabasie zagrał Francesco Angiuli -wszechstronny włoski muzyk, obecny na jazzowej scenie od kilkunastu lat i mający za sobą poza jazzowymi doświadczeniami także epizody z muzyką pop, jak współpraca z zespołem piosenkarza Lucio Dalla i grupą Gipsy Kings.
Za perkusją zasiadł Arek Skolik znany z wspólnych dokonań z czołówką polskich muzyków jazzowych, a w ostatnim czasie wchodzący w skład Tria Wojciecha Karolaka, oraz współtworzący Bothur Kowalewski Skolik Trio -konstelację jaka w 2012 roku zachwyciła nas fenomenalną płytą ''Ramblin''' (2012).
Muzyka powstała pod szyldem Generation Next opiera się chwilowym modom i panującym trendom sprawiając, iż płyta ''Live At Jazz Nad Odrą'' jest albumem, po który z powodzeniem sięgnąć można będzie za kilkanaście lat bez wrażenia archaiczności rozwiązań i stworzonego przez ten niezwykły sekstet brzmienia.
Robert Ratajczak
GENERATION NEXT: Live At Jazz Nad Odrą /CD 2013, SJ Records/
Walkup; Struggle; Night At Parnas; Too Much Simplicity; Infinity; Diversity of Opinions; Mr. Hinc
skład:
Piotr Schmidt - trąbka
Tomasz Wendt - saksofon
Jacek Namysłowski - puzon
Gabriel Niedziela - gitara
Francesco Angiuli - kontrabas
Arek Skolik - perkusja
______________________________________________________________________________________