(LP str.A:) In The Wee Small Hours Of The Morning; Laura; Like Someone In Love; Dolej Olej; In A Sentimental Mood;
(LP str.B:) Stardust; Lonesome Dancer; Ballada o spełnionych snach; My One And Only Love; Tina Kamila.
[more]
Stylowa czarno-biała okładka ''Tina Kamila'' jest jedną z najbardziej charakterystycznych okładek płyt jazzowych z lat 80-tych, mimo iż tak naprawdę typowego jazzu na płycie jest jak na lekarstwo.
Bogate aranżacje Jana Ptaszyna Wróblewskiego, który oprawił całość orkiestrowym brzmieniem sprawiają, iż płyta jest po prostu zestawem kunsztownie opracowanych melodii, doskonale mogących wpaść w ucho także słuchaczom, których gusta muzyczne w żadnym wypadku nie obejmują swym zasięgiem jazzu. Oczywiście nad partiami orkiestry dominują mistrzowskie partie saksofonu jednego z bezsprzecznie największych jazzowych wirtuozów tego instrumentu, mało tego: jest to tak naprawdę pierwsza płyta firmowana nazwiskiem Tomasz Szukalski.
Gdyby całość pozbawić orkiestrowego blichtru, ''Tina Kamila'' okazać by się mogła (mimo repertuaru, na który składają się w większości standardy) płytą o zdecydowanie odmiennym charakterze. Wystarczy zasłuchać się w nieliczne partie Szukalskiego zagrane całkiem solo (jak choćby w drugiej części ''Dolej Olej'', czy świetne impresje w utworze tytułowym), by przypomnieć sobie o niewątpliwym potencjale ''Szakala'' w stylistyce muzyki stricte improwizowanej.
Nie znaczy to bynajmniej że Ptaszyn wraz z Grand Standard Orchestra zniszczyli jazzową duszę ''Tina Kamila''. Muzycy wykonali swoją pracę świetnie i na najwyższym z możliwych poziomie, oprawiając w kunsztowne i ozdobne ramy aranżacyjne takie klasyki jak: ''Laura'', ''In A Sentimental Mood'' czy ''My One And Only Love''. To po prostu miała być już w założeniu płyta bezpretensjonalna i nie roszcząca sobie praw do stania się ''kamieniem milowym'' polskiego jazzu. Przynosząca za to mnóstwo pięknych, pełnych barw melodii opracowanych na saksofon i orkiestrę, których po prostu miło się słucha w domowym salonie przy herbacie.
Poza genialnym ciepłym brzmieniem i świetnymi niemożliwymi do podrobienia artykulacjami Tomasza Szukalskiego, warto zwrócić uwagę podczas słuchania płyty na kapitanie brzmiący fortepian Wojciecha Karolaka (choćby piękne partie w trakcie ''Ballady o spełnionych snach'' -notabene: jego własnej kompozycji). Perfekcyjnie, choć bez jakichś szczególnych błysków, pracuje (klasyczna już z dzisiejszego punktu widzenia) sekcja rytmiczna: Oleszkiewicz - Bartkowski.
Edycja CD wydana została w 2013 roku w formie repliki płyty winylowej zawierającej reprodukcje obu stron oryginalnej okładki wydanej jako digipack.
Robert Ratajczak
Tomasz SZUKALSKI: Tina Kamila /LP 1986 / CD 2013, P.N.Muza/
(LP str.A:) In The Wee Small Hours Of The Morning; Laura; Like Someone In Love; Dolej Olej; In A Sentimental Mood;
(LP str.B:) Stardust; Lonesome Dancer; Ballada o spełnionych snach; My One And Only Love; Tina Kamila.
skład:
Tomasz Szukalski - saksofon
Wojciech Karolak - fortepian
Dariusz Oleszkiewicz - kontrabas
Czesław Bartkowski - perkusja
Grand Standard Orchestra Jana Ptaszyna Wróblewskiego - pozostałe instr.
____________________________________________________________________________